Η ΕΓΚΑΙΡΗ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ RADAR.
Σε όλους μας είναι γνωστές οι αρχές λειτουργίας και οι διάφορες εφαρμογές του ραντάρ.
Σήμερα, πάνω στις αρχές αυτές, βασίζονται μια πληθώρα στρατιωτικών και όχι μόνο εφαρμογών, είτε αυτές έχουν αποστολή την έγκαιρη προειδοποίηση επερχόμενου αεροσκάφους, είτε παρατήρησης καιρικών φαινομένων, είτε ακόμη – ακόμη και στα μοντέρνα αυτοκίνητα, που φρενάρουν μόνα τους όταν πλησιάζουμε ένα προπορευόμενο όχημα ή εμπόδιο.
Το ραντάρ λοιπόν είναι ένα σύστημα ελέγχου αντικειμένων και μετρά την απόσταση, το ύψος, την διόπτευση και την ταχύτητα του αντικειμένου που ανιχνεύεται. Το RADAR (RAdio Detection And Ranging) αναπτύχθηκε μυστικά πριν και κατά τη διάρκεια του Β’ ΠΠ και χρησιμοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία από τις ένοπλες δυνάμεις και των συμμάχων αλλά και των Γερμανών.
Τι γινόταν όμως πριν την ανακάλυψη και την εφαρμογή του Ραντάρ;
Μια πολύ καλή ευκαιρία για να το ψάξουμε, αποτέλεσε ένα μέιλ που έστειλε ο κ. Τομαράς Χρήστος, συνάδελφος ε.α, στον Στέφανο, με φωτογραφίες σχετικά με το θέμα των συσκευών ανίχνευσης και εντοπισμού πριν από την ανακάλυψη του ραντάρ.
Είναι άξιο προσοχής να δούμε πως και με τι συσκευές, οι στρατοί, πριν από τον Β’ ΠΠ, προσπάθησαν να έχουν έγκαιρη προειδοποίηση για τα επερχόμενα αεροσκάφη.
Στην παραπάνω εικόνα φαίνεται ένα από τα πρώτα ακουστικά συστήματα, που χρησιμοποιήθηκαν την περίοδο αμέσως μετά τον Α’ ΠΠ.
Και σε αυτήν την εικόνα ένα από τα Ιαπωνικά ακουστικά συστήματα εντοπισμού αεροσκαφών. Στην φωτογραφία φαίνεται ο Αυτοκράτορας Χιροχίτο να επιθεωρεί τα γιγάντια ακουστικά συστήματα και τα Α/Α πυροβόλα στο βάθος.
Βέβαια ενώ οι επιστήμονες ερευνούσαν τις αρχές των μικροκυμάτων, οι ακουστικοί αισθητήρες εκείνη την εποχή – αν και φαινόταν ότι δεν είχαν μεγάλο μέλλον, ήταν οι μόνες συσκευές εντοπισμού των αεροσκαφών, με βάση τον ήχο του επερχόμενου αεροσκάφους.
Στις παραπάνω φωτογραφίες φαίνονται διάφοροι τύποι ακουστικών εντοπιστήρων, των Αγγλικών Ε.Δ.
Στις παραπάνω φωτογραφίες φαίνεται ο ακουστικός εντοπιστήρας, τύπου RRH τύπος , των Γερμανικών Ε.Δ.
Σε αυτή την εικόνα – που είναι από μια εφημερίδα της εποχής λίγο πριν από την λήξη του Α΄ΠΠ, με τίτλο “Balloon Microphones to Warn of Air Raids” – απεικονίζεται καθαρά η διάταξη και το δόγμα χρησιμοποίησης των ακουστικών αισθητήρων. Εδώ βλέπουμε τους ακουστικούς αισθητήρες να έχουν τοποθετηθεί πάνω σε στατικά αερόστατα.
Μία άλλη εφαρμογή των ακουστικών αισθητήρων ήταν η κατασκευή (μεταξύ του 1916 και του 1930), σε πολλά σημεία της νότιας Αγγλίας τσιμεντένιων ‘’ακουστικών αυτιών’’, ή ‘’ακουστικών κατόπτρων’’ ύψους τουλάχιστον 30 ποδών, όπως αυτά που βλέπουμε παραπάνω στο Denge της Αγγλίας.
Κατασκευάσθηκαν γύρω στο 1915 και χρησιμοποιούνταν για την ανίχνευση εχθρικών αεροσκαφών. (εδώ ένα από την περιοχή Dover)
Ένα άλλο ακουστικό κάτοπτρο στο Kilnsea, East Yorkshire, της Αγγλίας. Image © Paul Glazzard.
Αυτά τα ολίγα που βρήκαμε, στις φωτογραφίες που έστειλε ο κ. Τομαράς στον Στέφανο, αλλά και με λίγο ψάξιμο στο διαδίκτυο.
ΥΓ
Ευχαριστούμε τον Στέφανο (για την ιδέα) και τον κ. Τομαρά για το »ερέθισμα».
ΛΙΑΝ ΔΙΑΦΩΤΙΣΤΙΚΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΑ ΑΥΤΙΑ ΠΟΥ ΜΕΤΟΥΣΙΩΝΟΝΤΟ ΣΕ ΜΑΤΙΑ. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΣ ΛΟΙΠΟΝ ΜΙΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ ΤΕΤΟΙΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΚ ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΒΑΣΗ ¨»ΕΓΚΑΙΡΟΥ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΕΩΣ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ» ΣΤΗΝ ΝΗΣΟ ΛΕΡΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΤΑΛΟΥΣ, ΣΕ ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΛΛΑ ΔΥΣΠΡΟΣΙΤΗ ΣΕ ΕΠΙΣΚΕΨΗ. ΟΤΑΝ ΟΙ ΤΟΠΙΚΟΙ ΑΡΧΟΝΤΕΣ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ (ΜΑΛΛΟΝ ΠΟΤΕ) ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΟΛΕΣ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΔΙΑΣΠΑΡΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΤΕ ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΙΔΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ.
ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΜΟΥ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Δ. ΜΕΡΜΗΓΚΑΣ
Καλησπέρα σας κ. Μέρμηγκα. Τόσα πολλά νοήματα και ερεθίσματα σε δύο σας παραγράφους. Σας ευχαριστούμε και που μας διαβάζετε αλλά και που μας σχολιάζετε. Ειδικά οι πληροφορίες σας για τα «αυτιά» που υπάρχουν στο νησί της Λέρου, είναι πολύτιμη.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Army Aviator.
Ειναι πραγματι ενυπωσιακες οι προσπαθειες που γινονταν για την αμυνα. Σε εμας φαινονται λιγακι αστεια αλλα δυστυχως δεν εχουμε καποια ντοκουμεντα για να μαθουμε ποσο αποτελεσματικα ηταν αυτα τα συστηματα. Οπως κι αν εχει ομως τα «αυτια» δεν μπορουν να αντικαταστησουν τα «ματια».
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Στεφανος Ατσαλος
Και μόνο ότι η προσπάθεια είχεξεκινήσει από τότε, αυτό επαληθεύει το γνωστό «ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο».
Μου αρέσει!Μου αρέσει!