ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ
Στο νέο κεφάλαιο που ξεκινάω, αφού μιλήσαμε για τη θεωρία των ΑΕΡΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, θα προσπαθήσω να αναλύσω τις κυριότερες πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις, που έγιναν με κύριο μοχλό και βάση το Ελικόπτερο.
Είτε αυτές ήταν καθαρά Αεροκίνητες επιχειρήσεις, είτε Αεροκίνητες καταδρομικές ενέργειες, είτε πετυχημένες είτε ατυχείς.
Οδηγήθηκα στην απόφασή μου αυτή – να περιγράψω δηλαδή τις Επιχειρήσεις ελικοπτέρων μέσα από πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις – γιατί αν και η ιδέα της κατακόρυφης υπερκέρασης είχε γεννηθεί πολύ πριν από τον Β΄ΠΠ, όσες φορές υλοποιήθηκε, με δυνάμεις αλεξιπτωτιστών, διαπιστώθηκε η βασική τους αδυναμία.
Οι δυνάμεις αλεξιπτωτιστών, είναι υποχρεωμένοι μετά την προσγείωσή τους να διεξάγουν τον χερσαίο τους αγώνα, αλλά λόγω του ελαφρού τους εξοπλισμού είναι απόλυτα εξαρτημένοι από την έγκαιρη αντικατάστασή τους από συμβατικές δυνάμεις, μέσα σε ένα 24ωρο.
Όλοι μας ξέρουμε, έχουμε ακούσει ή έχουμε διαβάσει ότι επιχειρήσεις των κινήσεων, καλούνται
οι επιχειρήσεις κατά τις οποίες οι αντίπαλες δυνάμεις προσπαθούν να αποκτήσουν και να διατηρήσουν την πρωτοβουλία των κινήσεων, με τη χρήση ελιγμών, την οργάνωση πυρός και την κατάλληλη χρησιμοποίηση του εδάφους.
Από της εμφανίσεως του ελικοπτέρου, οι επιχειρήσεις των κινήσεων, δεν θα ήταν πλέον ίδιες. Η ενεργός συμμετοχή του στην τακτική του πολέμου άλλαξε ριζικά τη μορφή του και πραγματικά έγινε κατορθωτό να υλοποιηθεί η κατακόρυφη υπερκέραση, με την δυναμικότητα και αποτελεσματικότητα που έχει το ελικόπτερο.
Η πρώτη προσπάθεια να διερευνηθούν οι δυνατότητες του ελικοπτέρου στο επιχειρησιακό επίπεδο έγινε στα μέσα της δεκαετίας του 1940 με τη χρησιμοποίηση ενός Ε/Π τύπου Sikorsky R-4A, στις επιχειρήσεις China-Burma-India , όπου στις 22-23 Απριλίου 1944 ο Υπολοχαγός Carter Harman εξετέλεσε τη πρώτη αποστολή διάσωσης στο πεδίο της μάχης. Από μεγάλο υψόμετρο ο Harman διέσωσε έναν Αμερικάνο χειριστή και 3 Βρετανούς στρατιωτικούς που είχαν καταρριφθεί. Πλήρη περιγραφή της επιχείρησης, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Ο πόλεμος στην Κορέα, ήταν ένα πεδίο πραγματικών δοκιμών για την τακτική αερο-ευκινησία που προσέδιδε το Ε/Π, που χρησιμοποιήθηκε και από τα τρία σώματα των αμερικανικών Ε.Δ, σε αποστολές ανεφοδιασμού, εκκένωση απωλειών, διάσωση χειριστών της ΠΑ, που καταρρίπτονταν πίσω από τις εχθρικές γραμμές.
Το Ε/Π Bell 47, το γνωστό μας ΟΗ-13, ήταν το βασικό ‘’εργαλείο’’ των τεσσάρων ΚΙΧΝΕ (MASH).Καθ’ όλη τη διάρκεια του πολέμου στη Κορέα, μεταφέρθηκαν με αυτά τα Ε/Π, πάνω από 30.000 τραυματίες, που μέσα σε μία ώρα βρισκόταν για περίθαλψη, ενώ οδικά θα χρειαζόταν πάνω από 10 ώρες.
Στη φωτογραφία βλέπουμε προσγείωση Ε/Π Belvedere HC1 του 26/66 Sqdn της RAF στην αεροπορική βάση Kuching του Borneo. (πηγή)
Στην εκστρατεία των Άγγλων στη Μαλαισία (1948-1960), είχαμε τη πρώτη επιχειρησιακή αερομεταφορά από την RAF, κατά την οποία η No.42 Royal Marine Commando αερομεταφέρθηκε με Ε/Π του 66 Squadron RAF από τη βάση της στην Σιγκαπούρη, στη Μαλαισία.
Στην παραπάνω εικόνα, άνδρες του 3ου Τάγματος του Βασιλικού Αυστραλιανού Συντάγματος (3 Royal Australian Regiment RAR), επιβιβαζόμενοι σε Ε/Π Belvedere HC1 της RAF, για εκκαθαριστικές επιχειρήσεις. (πηγή).
Γενικά στις επιχειρήσεις της Μ. Βρετανίας στη περιοχή, η χρησιμοποίηση, των Ε/Π ήταν έντονη από αποστολές αερομεταφοράς δυνάμεων σε ζωτικά σημεία και εδάφη, αεροδιακομιδές, αποστολές ανεφοδιασμού σε απομεμακρυσμένα φυλάκια, όπως στη παραπάνω φωτογραφία που ένα Ε/Π Belvedere HC1 του 66 Sqn της RAF, ανεφοδιάζει φυλάκιο των Ghurkas στο Borneo (πηγή).
Οι Γάλοι ήταν εκείνοι που ξεκινώντας από τις επιχειρήσεις τους στην Άπω ανατολή, αλλά κυρίως στις επιχειρήσεις τους στην Αλγερία (1954 – 1962) πρωτοπόρησαν στη πλήρη ενσωμάτωση των ελικοπτέρων στις μάχιμες μονάδες και στη δημιουργία ανεξάρτητου όπλου.
Συγκρότησαν τα Αποσπάσματα Ελικοπτέρων Παρέμβασης (Helicopter Intervention Detachments).
Με περισσότερο ισχυρά Ε/Π, όπως τα Piasecki H-21 «flying banana»
και τα κατασκευασμένα στη Γαλλία Sikorski H-34, που αντικατέστησαν τα Α/Φ σταθερών πτερύγων, είχαν τη δυνατότητα της αεροκινήσεως τμημάτων και μονάδων αλεξιπτωτιστών και ειδικών δυνάμεων. Έκαναν ευρεία χρήση και εκμεταλλεύτηκαν πλήρως τις δυνατότητές τους και για γρήγορη μεταφορά δυνάμεων.
Ήταν οι πρώτοι που χρησιμοποίησαν αυτά τα ‘’αποσπάσματα’’ σε Ομάδες, των δύο Ε/Π Alouette (για αποστολές αναγνωρίσεως, διοικήσεως και Ελέγχου) και των έξη Ε/Π Piasecki H-21, (για αποστολές αερομεταφορών) και ανέπτυξαν στη πράξη και κάτω από τα εχθρικά πυρά, τις πρώτες τακτικές των αεροκινήτων επιχειρήσεων.
Στον τομέα τώρα της υποστήριξης τέτοιων τακτικών αεροκινήσεων, πειραματίσθηκαν με τα πρώτα εξοπλισμένα Ε/Π, όπως το Alouette II εξοπλισμένο με 4 βλήματα αέρος – εδάφους AS10 και το Ε/Π Bell 47 με ένα βλήμα αέρος – εδάφους AS10…
….όπως και ένα μικρό αριθμό Ε/Π H-34, εξοπλισμένο με ένα γερμανικό πυροβόλο MG151των 20 χιλ. Και δύο πολυβόλα .50.
Όλες αυτές, λοιπόν τις κυριότερες πραγματικές πολεμικές επιχειρήσεις, που έγιναν με κύριο μοχλό και βάση το Ελικόπτερο, θα προσπαθήσω να αναλύσω, κάτω από τον τίτλο ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ
Για να τη διαβάσετε απλά πατήστε το βελάκι πάνω στην επικεφαλίδα ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ, που βρίσκεται κάτω από τη φωτογραφία του ιστολογίου.
Και μη ξεχνάτε: Όταν θα υπάρχουν καινούρια κεφάλαια, θα εμφανίζεται ένα drop down menu, στο οποίο θα φαίνονται τα κάθε φορά προστιθέμενα κεφάλαια.
ΚΑΛΗ ΜΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
Comments
One Response to “ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ”Trackbacks
Check out what others are saying...[…] ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ […]
Μου αρέσει!Μου αρέσει!