OPERATION ”JUST CAUSE” – ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ ΠΑΝΑΜΑ.
Από πλευράς Μονάδων Αεροπορίας Στρατού, όπως είπαμε υπήρχαν δύο ΤΕΑΣ.
Το TF HAWK και το 1ο ΤΕΑΣ του 228ου Συντάγματος ΑΣ, τα οποία αρχικά ανήκαν απευθείας στη Διακλαδική Διοίκηση ΠΑΝΑΜΑ (Joint Task Force PANAMA), αλλά για διευκόλυνση της ενάσκησης Διοικήσεως και ελέγχου, στις 3 Αυγούστου 1989, δημιουργήθηκε το TF EAGLE, που ανήκε στην Διακλαδική και είχε υπό διοίκηση τα δύο ΤΕΑΣ.
Η σύνθεση του TF EAGLE και ο τύπος-δύναμη των Ε/Π, φαίνεται στην παρακάτω εικόνα.
Η βασική αποστολή του 1ο ΤΕΑΣ του 228ου Συντάγματος ΑΣ (1-228 Avn), ήταν η διεξαγωγή αεροκίνητης εφόδου από το Ft Kobbe/Howard AFB στο Ft Amador για την εξασφάλιση της περιοχής των εκεί εγκαταστάσεων των οικογενειών των αμερικανών στρατιωτικών.
Η βασική αποστολή τώρα του TF HAWK, ήταν η υποστήριξη του Task Force ATLANTIC και η διεξαγωγή αεροκινήτων εφόδων, με δύναμη επιπέδου Διμοιρίας έως Λόχου, είτε στο Madden Dam, είτε μέσα στη Πόλη του Παναμά.
Εδώ να σημειώσουμε ότι το φράγμα του Madden (Madden Dam), ήταν μια περιοχή στρατηγικής σημασίας μια που ήταν η βασική πηγή πόσιμου νερού για την Πόλη του Παναμά, αλλά και αποτελούσε εφεδρική πηγή σε νερό, για να γεμίζουν τα κανάλια της διώρυγας, κατά την περίοδο της ξηρασίας.
ΜΕΡΙΚΑ ΑΛΛΑ ΒΑΣΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΝΑΜΑ.
Αξίζει επίσης να καταγράψουμε ότι το Συγκρότημα αυτό, (TF HAWK), όπως φαίνεται και από την φωτογραφία της σύνθεσής του, αποτελείτο από
- έναν Λόχο Ε/Π του 3ου ΤΕΑΣ του 123 Συντάγματος ΑΣ ( με 15 Ε/Π UH-60), από
- έναν Λόχο Επιθετικών Ε/Π του 2ου ΤΕΕΠ του 9ου Συντάγματος ΑΣ ( με Ε/Π 7 ΑΗ-1Ε & 4 ΟΗ-58) και με μία μικρή δύναμη τεχνικού προσωπικού επιπέδου AVIM. Είχε συνολική δύναμη 60 χειριστών και 180 ανδρών διαφόρων ειδικοτήτων εδάφους.
Αναπτύχθηκε στην περιοχή όχι για να εκτελέσει πολεμικές επιχειρήσεις, αλλά για να συμμετάσχει σε ΤΑΜΣ, αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων, με αποτέλεσμα να μην έχει χρόνο για λεπτομερή σχεδίαση και συντονισμό. Αλλά το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετώπιζε ήταν η εξεύρεση χώρων διαμονής του προσωπικού του και ενίσχυση στις δραστηριότητες συντήρησης, μια που συστεγάστηκε μαζί με το 1ο ΤΕΑΣ του 128 Συντάγματος ΑΣ, που ήδη ήταν στριμωγμένο στο Ft Kobbe.
Οι συνθήκες πράγματι ήταν δύσκολες, ιδιαίτερα αυτές της συντήρησης των Ε/Π και έτσι στις 15 Οκτωβρίου 1989 έγινε προσπάθεια αναδιοργάνωσης, βάση της οποίας ο Λόχος AVIM του 1ο ΤΕΑΣ του 228ου Συντάγματος ΑΣ (1-228 Avn), τέθηκε ΥΔ στο 193ο Τάγμα Υποστηρίξεως (το Τάγμα Υποστηρίξεως της 193ης Ταξιαρχίας Πεζικού δηλαδή), με όχι σοβαρά αποτελέσματα μια που το τελευταίο δεν είχε κύρια αποστολή την υποστήριξη αεροπορικών μέσων.
Το TF EAGLE, δεν μπορούσε πλέον να εφαρμόσει την αρχή της Δ.Μ ενότητα προσπαθειών, στις δραστηριότητες συντήρησης των αεροπορικών του μέσων, γεγονός που αποδείχθηκε καταστροφικό, κατά τη διάρκεια της Επιχείρησης JUST CAUSE.
Ένα άλλο πρόβλημα ήταν η επιχειρησιακή ετοιμότητα των Μονάδων ΑΣ μια που υπήρχαν πολλοί νέοι και άπειροι χειριστές, αλλά και οι χειριστές των Ε/Π CH-47, δεν είχαν εκπαιδευθεί στη Σχολή Αεροπορίας Στρατού (Ft. Rucker), αλλά σε σχολεία που λειτουργούσαν στον Παναμά οι Μονάδες που είχαν τέτοιου τύπου Ε/Π.
Τέλος ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα ήταν οι Τεχνικές Οδηγίες Συντήρησης και Ασφαλείας Πτήσεων που ίσχυαν για τα Ε/Π UH-60 A.
Έτσι όχι μόνο περιοριζόταν ο μέγιστος χρόνος πτήσης κάθε Ε/Π στις 20 ώρες/μήνα, αλλά στα μέσα Δεκεμβρίου 1989, ήρθε και μία άλλη που απαιτούσε επιθεώρηση και αντικατάσταση όπου χρειαζόταν των πολύσφηνων τριβέων του ψυγείου λαδιού των Ε/Π αυτού του τύπου. Αρκεί να σκεφτούμε ότι τα απαιτούμενα ανταλλακτικά για αντικαταστάσεις έφθασαν μετά από υπεράνθρωπες προσπάθειες μόλις στις 20 Δεκεμβρίου 1989….. την ημέρα δηλαδή που ξεκίναγε η Επιχείρηση.
Εν τω μεταξύ, στις 15 Νοεμβρίου 1989, μετασταθμεύει στον Παναμά το Συγκρότημα Task Force WOLF (ο Β’ Λόχος ΕΕ/Π του 1ου ΤΕΕΠ, της 82ης ΤΑΞΑΣ της 82ης Αεροκίνητης Μεραρχίας), με 6 ΕΕ/Π AH-64 Α Apaches και 3 OH-58C Kiowa.
Την ίδια περίοδο, τελικά αποφασίζεται να προωθηθεί η Διοίκηση και το επιτελείο της ΤΑΞΑΣ της 7ης Μεραρχίας ΠΖ, και να αναλάβει όλες τις Μονάδες ΑΣ (πλην αυτών των Ειδικών επιχειρήσεων), που είχαν μέχρι τότε προωθηθεί, ή έδρευαν στον Παναμά συγκροτώντας στις 17 Δεκεμβρίου 1989, το TASK FORCE AVIATION, μια απόφαση που χρειαζόταν να είχε παρθεί πολύ νωρίτερα, αλλά που έστω και αργά θα έλυνε πολλά από τα υπάρχοντα προβλήματα.
Η οργάνωση του Συγκροτήματος TASK FORCE AVIATION, με την οποία οι Μονάδες Α.Σ εισήλθαν στην επιχείρηση, φαίνεται παρακάτω:
Όπως βλέπουμε το Συγκρότημα είχε τρία Υποσυγκροτήματα, το TF HAWK, το TF 1-228 και το TF WOLF, τις ενέργειες των οποίων θα αναλύσουμε στη συνέχεια.
Συνέχεια στη ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧEIΡΗΣΕΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ.