Ταξίαρχος ε.α (ΠΒ) Ιωάννης Μπαμπασάκης (σελ. 8η)
1ο ΤΕΑΣ
Στη σελίδα αυτή ( 8η στη σειρά) ο Δ. Σαμπάνης μας παρουσιάζει τη ζωή του Ταξίαρχου ε.α (ΠΒ) Μπαμπασάκη Ιωάννη, σε στιγμιότυπα από τη ζωή του και τη θητεία του στο 1ο ΤΕΑΣ.
Οι φωτογραφίες προσφέρθηκαν ευγενικά από την σύζυγο του κ. Μπαμπασάκη, το ‘’κουπί’’ της κατάταξής τους, του σκαναρίσματος και των κειμένων ανήκει στον Δ. Σαμπάνη και κάπου-κάπου λέω και γω καμιά μακακιούλα…..
Άντε να πατήσουμε την σκανδάλη…Clear ;
Στροφές 6600, όργανα στα πράσινα, έτοιμοι για απογείωση……
Όπως προκύπτει από τα μητρώα του κ. Μπαμπασάκη, ανέλαβε τη Διοίκηση του 1ου ΤΕΑΣ, του μοναδικού εκείνη την εποχή Τάγματος Ελικοπτέρων της ΑΣ, στις 4-11-1975 και την παρέδωσε στις 5-4-1977.
Σημείωση Army Aviator
Την περίοδο εκείνη το Τάγμα είχε έδρα το παλιό γερμανικό αεροδρόμιο που βρισκόταν στην Ν. Ιωνία, δίπλα από το στρατόπεδο ΓΕΩΡΓΟΥΛΑ που σήμερα είναι έδρα της 32 ΤΑΞΠΝ. Σήμερα βέβαια, μετά την μεταστάθμευσή του γύρω στα τέλη του 1977 και την εγκατάστασή του στο αεροδρόμιο Στεφανοβικείου, ο χώρος του παλιού γερμανικού αεροδρομίου, έχει αποδοθεί στο Δήμο Ν. Ιωνίας, και έχει γίνει χώρος πρασίνου, αλλά ακόμη η ονομασία του είναι « το ελικοδρόμιο ».
Σημείωση Army Aviator
Μια εικόνα του ‘’αεροδρομίου’’ της Νέας Ιωνίας μπορείτε να πάρετε από τη παραπάνω φωτογραφία, στην οποία φαίνονται με αζιμούθιο περίπου 190 μοίρες (νοτιοδυτικά), οι ‘’πίστες’’ των ελικοπτέρων, επί των PSP και στο βάθος τα σπίτια της Ν. Ιωνίας.
Σημείωση Army Aviator
Για να συμπληρωθεί η συνολική εικόνα του ‘’αεροδρομίου’’, εδώ φαίνεται με δυτική κατεύθυνση η άλλη πλευρά του, τα τολλ, στα οποία στεγαζόταν τα γραφεία και οι αίθουσες briefing, ή καλύτερα οι «λαγουδογαμήστρες» και οι «αλεπότρυπες», σύμφωνα με κάποιον από τους καλύτερους Διοικητές ΤΕΑΣ που υπήρξαν ποτέ, τον Αρίσταρχο Αθανάσαινα.
Σε εκείνο λοιπόν τον χώρο και μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής των κτιρίων, στο αεροδρόμιο του Στεφανοβικείου, οι δραστηριότητες έτρεχαν κανονικά…
Στις παραπάνω δύο φωτογραφίες βλέπουμε στιγμιότυπα από επιθεώρηση του 1ου ΤΕΑΣ από το τότε Α/ΓΕΣ Στρατηγό Αγαμέμνονα Γκράτσιο.
Στη φωτογραφία το ΕΣ 622, σε άσκηση άρσης εξωτερικών φορτίων.
Σημείωση Army Aviator
Παρ’ όλες τις δυσκολίες που δημιουργούσαν οι υποτυπώδεις κτιριακές αλλά και οι πάσης φύσεως υποδομές του ‘’αεροδρομίου’’, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες δεν σταματούσαν. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε στη περίοδο μετά την επιστράτευση και το εκπαιδευτικό έργο του ΤΕΑΣ, για να αξιοποιήσει σε σύντομο χρόνο το προσωπικό του στα νέα ελικόπτερα, ήταν τεράστιο, με ότι συνεπαγόταν για την Διοίκηση και τα επιτελικά της στελέχη.
Στη φωτογραφία, βλέπουμε το ΕΣ 627, το τελευταίο από τα αμερικάνικα UH-1H, με προσθαφαιρούμενες σκάλες, σε αποστολή VIP, να προσγειώνεται σε ελικοδρόμιο κάποιου νησιού του ανατολικού Αιγαίου.
Σημείωση Army Aviator
Βέβαια μέσα στο αυξημένο αυτό εκπαιδευτικό πλαίσιο, και στην χρονική περίοδο που αυτά συμβαίνουν, δεν λείπουν και οι ανάγκες αναγνωρίσεων αλλά και ενασκήσεως της Διοικήσεως στον ηπειρωτικό και νησιώτικο χώρο της Ελλάδας. Τι πιο ασφαλέστερο, γρηγορότερο και προσφορότερο μέσο από το ελικόπτερο..
Και μια που μιλάμε για το τελευταίο από τα αμερικάνικα UH-1H ΕΣ 627, να και το πρώτο από τα Ιταλικά AB-205 το ΕΣ 628. Παρατηρούμε ότι τα ΑΒ-205 ερχόντουσαν από την Ιταλία, χωρίς πουλάδες και χωρίς το fin flash στο ουραίο, αφού βαφόντουσαν πλέον στην Ελλάδα. Το χρονοδιάγραμμα αυτής της συμπληρωματικής επέμβασης δεν ήταν τυποποιημένο. Μπορεί να βρει κάποιος Ε/Π χωρίς fin flash αλλά με την πουλάδα. Επίσης το μπλε του fin flash δεν ήταν το ίδιο με αυτό του εθνοσήμου της ατράκτου για τα εξ Ιταλίας.
Σημείωση Army Aviator
Δύο όλα και όλα ελικόπτερα ΑΒ-205 είχαν στις πλευρικές θύρες, πάνω από τα σκί, από κατασκευής σκαλοπάτι. Στη φωτογραφία φαίνεται πίσω ακριβώς από το αριστερό πόδι του κ. Μπαμπασάκη.
Σημείωση Army Aviator
Το δεύτερο από τα ΑΒ-205 που είχε αυτό το σκαλοπάτι πάνω από τα σκί και από τις δύο μεριές των πλευρικών θυρών, είναι το εικονιζόμενο ΕΣ 629. Φαίνονται καλά και τα δύο σκαλοπάτια. Επίσης άξιο προσοχής είναι ότι δεν υπάρχει ακόμη η πουλάδα, στις πλευρικές θύρες. Η φωτογραφία είναι τραβηγμένη γύρω στα 1977, στο χώρο εκπαίδευσης της ΣΑΣ, κοντά στο χωριό Σωτήριο. Κατά τη διάρκεια του ιδίου χρόνου, το ελικόπτερο κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής εικονικής αυτοπεριστροφής, λόγω επαφής του ουραίου με το έδαφος κατά τη φάση της ανακοπής, υπέστη σοβαρές ζημίες, χωρίς ευτυχώς ανθρώπινα θύματα. Βλέπετε, τα ιταλικά ήταν πισόβαρα και έπρεπε την αυτοπεριστροφή να την τελειώνεις πιο ψηλά….Σήμερα το ελικόπτερο, μετά από πλήρη ανακατασκευή, ανήκει στο 307 ΤΣΥΑΥ.
Η εποχή που ο κ Μπαμπασάκης ήταν Διοικητής στο 1ο ΤΕΑΣ, ήταν η εποχή των παραλαβών των ελικοπτέρων UH-1H και AB-205, είτε από την Αμερική είτε από την Ιταλία. Η ένταξη στη δύναμη του 1ου ΤΕΑΣ, πάντα προσλάμβανε την απαραίτητη μεγαλοπρέπεια.
Σημείωση Army Aviator
Εδώ βλέπουμε, την βόρεια πλευρά του ‘’αεροδρομίου’’ της Ν. Ιωνίας, στην οποία υπήρχαν τα υπόστεγα συντήρησης της Διμοιρίας Συντήρησης του Τάγματος. Το μόνο, τσιμεντένιο κομμάτι του χώρου, που βοήθαγε στη διενέργεια των διαφόρων τελετών. Τα παρατεταγμένα στο αριστερό άκρο της φωτογραφίας ελικόπτερα, (μάλιστα του ενός – από άλλη φωτογραφία – διακρίνεται το call sign ΕΣ 647), φαίνεται να είναι τα νεότερα της εποχής που είχαν παραληφθεί και αυτός είναι ο λόγος της τελετής.
Σημείωση Army Aviator
Στο βάθος ο ιερέας, και λίγο πιο κοντά στον φωτογραφικό φακό ο Αντισυνταγματάρχης τότε Μπαμπασάκης Ιωάννης, Διοικητής του 1ου ΤΕΑΣ. Τιμώμενο πρόσωπο, ο Αντισυνταγματάρχης (ΠΒ) Μπλάνης Ιωάννης, τότε Διευθυντής της ΔΑΣ της Ι Στρατιάς (μας άφησε ο συγχωρεμένος στις 22/11/2004) και στο κέντρο Ταξίαρχος (προφανώς ο Α’ ΒΕ της Στρατιάς), ως εκπρόσωπος της, στην τελετή εντάξεως των δύο νέων ελικοπτέρων. Αν κάνει κανείς μεγέθυνση της φωτογραφίας, μπορεί να διακρίνει το χαρακτηριστικό του δεξιού ελικοπτέρου που είναι ΕΣ 647. Ειδικά για τον τρόπο μεταφοράς των ελικοπτέρων από την Ιταλία στη Ελλάδα, ελπίζουμε με τη βοήθεια του Δ. Σαμπάνη, να γράψουμε μια σελιδούλα, μια που το θέμα, πραγματικά αποτελεί έναν από τους σταθμούς της Ιστορίας του Όπλου.
Το εσωτερικό του ελικοπτέρου ΕΣ 646. Δυστυχώς ο κ. Μπαμπασάκης δεν μας άφησε τον χώρο πτήσεως από την φωτογραφία αυτή, που αν την μεγεθύνει κανείς θυμίζει κάποιο φράγμα υπό κατασκευή.
Μια εξαιρετικά καλή φωτογραφία με το ΕΣ 646 να εκτελεί πτήση εξωτερικών φορτίων. Άξιο παρατήρησης είναι η απουσία της πουλάδας και του fin–flash, από ελικόπτερο.
Σημείωση Army Aviator
Αν δεν με ξεγελά η μνήμη μου, τη φωτογραφία την έχω δει σε κάποια αίθουσα briefing του 1ου ΤΕΑΣ και είναι από τις πρώτες αποστολές υποβοήθησης των άλλων δημόσιων υπηρεσιών (εδώ της ΔΕΗ), για κάποια έργα που έκανε εκείνη την εποχή σε δύσβατες περιοχές (αν θυμάμαι καλά το ξανατονίζω…).
Μετά από πρόσφατο σχόλιο (11/2/2022) του κ. Τυρεκίδη έχουμε τα εξής: Στο Ε/Π 646, που κάνει εξωτερικό φορτίο, κυβερνήτης είναι ο Τχης (ΠΖ) Πάστρας Αναστάσιος και η πτήση αυτή έγινε στην Αμοργό.Αχιλ.
Στα πρώτα UH-1H και πιστεύω μέχρι την παραλαβή των πρώτων ΑΒ-205, το εθνόσημο βαφόταν και κάτω από τη θέση του συγκυβερνήτη, όπως φαίνεται στην φωτογραφία. Το χρώμα τους ήταν το χακί (FS 34087) όπως τα του Βιετνάμ και όχι όπως το σημερινό που έχει την ιδιότητα anti–IR.
Στο Ε/Π 646, που κάνει εξωτερικό φορτίο, κυβερνήτης είναι ο Τχης (ΠΖ) Πάστρας Αναστάσιος και η πτήση αυτή έγινε στην Αμοργό.Αχιλ. Τυρεκίδης
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Ευχαριστούμε κ. Τυρεκίδη κάναμε την συμπλήρωση στο κείμενο.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Συγκλονιστικό… ψάχνοντας στο διαδίκτυο να ανακαλύπτω αναφορά και φωτογραφίες του πατέρα μου ΜΠΛΑΝΗ ΙΩΑΝΝΗ καθώς και στενών οικογενειακών φίλων / συναδέλφων του!
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Irene Bla
Σε ευχαριστούμε αγαπητή μας Ειρήνη. Νάσαστε καλά να τον θυμάστε. Εμείς, προσπαθούμε να διατηρούμε στην μνήμη μας (έστω και διαδικτυακά) όλους, για όσους μπορούμε να βρούμε ιστορικά στοιχεία και φωτό. Ευκαιρία να μας δώσεις -αν έχεις τα δικά σου για τον Πατέρα σου. Αν θέλεις μπορείς να επικοινωνήσεις μαζί μας στο μειλ jhonlost@hotmail.gr
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Κωνσταντινε
Καλως ηρθες και να περνας να μας βλεπεις. Τωρα ειμαστε σε αδειες και εχουμε καποια στασιμοτητα.
Μολις…..μερικοι θα σταματησουν τις προσγειωσεις σε κεκλημενα επιπεδα θα ξεκινησουμε παλι.
We just charging our bateries, that’s all.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Βρήκα τυχαία το site και ομολογώ πως συγκλονίστηκα με ΄λο αυτό το φωτογραφικό υλικό και τις μαρτυρίες.Είμαι ΕΜΘ υπαξιωματικός ιπτάμενος μηχανικός και υπηρετώ στο 307 ΤΣΥΑΥ.Συγχαρητήρια για την προσπάθεια αν και με όλα αυτά θα μπορούσε να δημιουργηθεί ενα μουσείο της αεροπορίας στρατού για να μάθει ο κόσμος ιδίως οι νέοι για τηνν αποστολή της.ευχαριστώ
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Καλώς Ήλθατε κύριε Φέγγο
Ο Δημήτρης ο Σαμπάνης είναι από τα βασικά στελέχη της προσπάθειας αυτής. Δώστε ότι έχετε για τον εμπλουτισμό της. ευχαριστπύμε
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Τάσο θα σε πάρω στο τηλέφωνο και θα τα πούμε απο κοντά. Ευχαριστώ για το μήνυμα και για την επισκεψή σου στην εδώ παρέα μας. Ελπίζω να σας αρέσει η προσπάθεια που κάνουμε … και περιμένουμε «ενισχύσεις» απο όλους εσάς που μας βλέπετε και μας διαβάζετε.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Δημήτρη έχασα το τηλεφωνό σου. Βρήκα 2 φωτογραφίες 1 με L – 21 B το1960 και 1 με ΟΗ-13 ντυμένο κότα το Πάσχα του 68 και έχω και την ιστορία των αξιωματικών τεχνικού που είχε γράψει ο πατέρας μου.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Δ.ΣΑΜΠΑΝΗΣ
Α, ΟΚ
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Λάθος διατύπωση ίσως, και συγγνώμη για το μπέρδεμα. Αν ανέβουμε λίγο πιο πάνω απο το μέσον περίπου αυτής της σελίδας βλέπουμε το ΕΣ622 σε άσκηση αρσης εξωτερικών φορτίων.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Δ.Σαμπάνης
Που το ξέρουμε ότι »το παραπάνω εικονιζόμενο» είναι το 622 ;
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Με αφορμή τη σημερινή απώλεια του τριμελούς πληρώματος του UH-1H στη Βόρειο Ελλάδα, το παραπάνω εικονιζόμενο ΕΣ622, είναι το Ε/Π που πήρε μαζί του στην αιώνια πτήση όλο το πλήρωμα του. Παρακάτω η παράθεση απο την αντίστοιχη σελίδα του παρόντος blog:
«On 202010FEB2006, during NVG night flight, in the vicinity of ALEXANDRIA Army Aviation Base, S/N 622 helicopter type UH-1H, have a fatal accident, killing all four of the crew member.
The accident took place during a high risk, low altitude aided flight with night vision goggles.
The crew members are:
Captain (AA) KARIPIDIS XRISTOS, pilot in command (2349 flight hours).
WO (AA) KARAMPAS ILIAS, co-pilot (949 flight hours).
SM (AA) ADAM ADAMOPOYLOS, flight engineer.
Srgt (AA) FOTIADIS CONSTANTINE, flight engineer. «
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ nektarios
Πιθανά να είναι αυτό της Κωπαϊδας Νεκτάριε
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Το φράγμα που αναφέρεις ποιο πάνω, πρέπει να είναι αυτό της κωπαίδας!
Μου αρέσει!Μου αρέσει!