ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Joint Endeavor ΚΑΙ Joint Guard. ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΩΝ Ε/Π.(1996-1997).
συνέχεια από : ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Joint Endeavor ΚΑΙ Joint Guard (1996-1997)
Στο σημερινό σημείωμα, θα προσπαθήσουμε να δούμε πως τα αεροπορικά μέσα της αμερικάνικης Α.Σ χρησιμοποιήθηκαν τακτικά σε μία επιχείρηση επιβολής ειρήνης.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε με τι τρόπο ένα επιθετικό Ε/Π μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε τέτοιου είδους αποστολές.
Η χρησιμότητα των αεροπορικών μέσων της 4ης ΤΑΞΑΣ, φάνηκε από τις πρώτες μέρες της ανάπτυξης της Task Force Eagle, η κίνηση των Μονάδων της οποίας (της Task Force Eagle), έγινε κατά κύριο τρόπο οδικά.
Το πρώτο δύσκολο κομμάτι αυτής της ανάπτυξης, λόγω και του ορεινού του εδάφους του Θεάτρου επιχειρήσεων, ήταν η διάβαση του ποταμού Sava, στο ύψος της πόλεως Zupanja, που είχε επιλεχθεί ως κύριο σημείο εισόδου των στρατευμάτων από την Κροατία στη Βοσνία – Ερζεγοβίνη.
Η εκεί υπάρχουσα γέφυρα είχε καταστραφεί από τις εχθροπραξίες της περιόδου 1992-95 και έπρεπε να γεφυρωθεί με στρατιωτικά μέσα.
Τη δουλειά ανέλαβε το Μηχανικό και συγκεκριμένα οι 74th Assault Floating Bridge Company και ο 502nd Assault Floating Bridge Company, όπως φαίνεται στη παραπάνω φωτογραφία το Μ-812 να ρίχνει ένα στέλεχος της γέφυρας ribbon στο ποτάμι. (ΠΗΓΗ).
Οι συνθήκες δύσκολες και σε κάποια στιγμή ενώ η πλωτή γέφυρα είχε σχεδόν τελειώσει, το ποτάμι πλημύρισε και τα στοιχεία της γέφυρας ribbon, χάθηκαν.
Την κατάσταση έσωσαν τα Ε/Π Chinook, του A Company – «Big Windy», 5th Battalion, 159th Aviation Regiment που μετέφεραν ως εσωτερικό φορτίο τα απαιτούμενα στοιχεία της γέφυρας από το Α/Δ της Tuzla στο σημείο της ζεύξης και από εκεί – λόγω αδυναμίας των φορτηγών να κουμαντάρουν τα ορμητικά νερά του ποταμού – ως εξωτερικό φορτίο κατευθείαν μέσα στο νερό στα σημεία συνένωσής τους με τα υπόλοιπα στοιχεία.
Στην παραπάνω φωτογραφία ένα Ε/Π CH-47 του 159th Aviation Regiment, έτοιμο να αναρτήσει ως εξωτερικό φορτίο, ένα από τα 63 στοιχεία της πλωτής γέφυρας, για την ολοκλήρωση της ζεύξης του ποταμού Sava που έπρεπε να γεφυρωθεί και να επανασυνδέσει τον οδικό άξονα Κροατίας-Βοσνίας. [U.S. Army photo by Sgt. Larry D. Aaron (πηγή)].
Στις φωτογραφίες η γέφυρα μετά την ολοκλήρωση της ζεύξης. Στο αριστερό της φαίνεται καθαρά η καταστραμμένη γέφυρα από τις εχθροπραξίες του 1992-95.
Με την ολοκλήρωση της ζεύξης του ποταμού Sava που αποτελεί σοβαρό επίτευγμα του αμερικανικού Μηχανικού, αλλά και στο οποίο ο ρόλος και η χρησιμότητα των αεροπορικών μέσων της Α.Σ φάνηκε ξεκάθαρα, άνοιξε ο δρόμος για τη πλήρη ανάπτυξη των επίγειων και εναέριων Μονάδων της Task Force Eagle.
Ανάπτυξη που για να δούμε το μέγεθός της θα παραθέσουμε κάποια αριθμητικά στοιχεία:
- Ξεκίνησε στις 20/12/1995 και ολοκληρώθηκε στις 15/2/1996.
- Κινήθηκαν 28.000 προσωπικό, 11.000 οχήματα και 145 ελικόπτερα. Όλα αυτά τα αεροπορικά μέσα, κινήθηκαν κατευθείαν προς τις προκαθορισμένες μέσα στην Β-Ε βάσεις τους μέσα σε μια περίοδο 3 εβδομάδων, από τις 17 Δεκ 1995 μέχρι τα μέσα του Ιαν 1996.
- Όλη η παραπάνω δύναμη αναπτύχθηκε σε 24 Βάσεις.
- Η συντήρηση αυτής της αναπτυγμένης δύναμης απαιτούσε καθημερινά την κίνηση τριών φαλάγγων, την αεροπορική δραστηριότητα α/φων και κυρίως Ε/Π 12 εξόδων, που έπρεπε όλα τα παραπάνω να διακινήσουν 75.000 μερίδες γεύματος, 192.000 γαλονίων νερού, 130.000 γαλονίων καυσίμων και 133 μετρικών τόνων εφοδίων.
Η επιχείρηση Joint Endeavor έληξε στις 20 Δεκεμβρίου 1996, έχοντας πετύχει όλους τους ΑΝΣΚ που ήδη έχουμε πει.
Σε επανεξέταση της καταστάσεως της χώρας, το ΝΑΤΟ αποφάσισε την κατάργηση της IFOR και τη δημιουργία της SFOR με ενεργοποίησή της στις 20 Δεκεμβρίου 1996 και έτσι αρχίζει μία άλλη επιχείρηση, η επιχείρηση Joint Guard.
Στην σύνοδο κορυφής της Κωνσταντινούπολης στις 28 Ιουνίου 2004, ελήφθη η επίσημη απόφαση από το ΝΑΤΟ, για τερματισμό της SFOR και την ανάληψη επιχείρησης υπό την Ευρωπαϊκή Ένωση την 4η Δεκεμβρίου 2004 με την επονομασία “ALTHEA” για την οποία θα προσπαθήσουμε να μιλήσουμε σε άλλο μας αφιέρωμα.
συνέχεια στο : ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Joint Endeavor ΚΑΙ Joint Guard. ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΩΝ Ε/Π.(1996-1997).