ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (3ο)
Συνέχεια από τη σελίδα: ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (μέρος 2ο)
ΜΕ ΤΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ
Ελικόπτερα δεν είχα την τύχη να πετάξω….. (μπαστουνάς), ότι γράφω είναι αυτά που θυμάμαι……..
Στην Αεροπορία Στρατού είχαμε 2 τύπους ελικοπτέρου, τα ΟΗ-13 S και τα ΟΗ-13 Η, ο ένας από τους δύο τύπους είχε υπερσυμπιεστή, δεν θυμάμαι ποιος, επίσης τον έναν τύπο τον έλεγαν ‘’Γερμανό’’ αλλά δεν έμαθα ποτέ τον λόγο. Κάποιο από τα δύο ήταν λίγο μεγαλύτερο (μερικά πόδια), τι διάολο θυμάμαι τελικά….;
(σημ. Δημήτρη Σαμπάνη: Υπερυσμπιεστή είχε το ΟΗ-13 S. Τα κοντά ήταν τα -Η με κινητήρα Lycoming VO-435-23 με 250 άλογα, ενώ τα -S είχαν τον Lycoming TVO-435-25 των 260 αλόγων με υπερσυμπιεστή (Turbo superchargedengine) και με ένα μήκος μεγαλύτερο κατά 14 ίντσες. Εξωτερικά ήταν εμφανής η διαφορά από τον εξοπλισμό (κεραίες, κινητήρας, κτλ). Τα -Η είχαν αριθμό κλήσης απο 1.. ενώ τα -S από 7.. Τα -Η ενσωματώθηκαν στην ΑΣ το 1961 ενώ τα -S το 1969. Θυμάμαι τα -Η με αμερικάνικα σήματα μόλις είχαν φτάσει (μάλλον από τις αμερ. δυνάμεις της Γερμανίας, για αυτό ίσως και το παρατσούκλι «Γερμανός») που ήταν παρκαρισμένα δίπλα-δίπλα από την πίσω πλευρά του υπόστεγου του τότε 25ου ΛΑΣ στην Πάχη αναμένοντας την ενσωμάτωσή τους και τα νέα τους διακριτικά.).
( σημ. ΤΟΜΑΡΑ ΧΡΗΣΤΟΥ: Τα ΟΗ-13S ήλθαν στο αεροδρόμιο της Πάχης τον Φεβρουάριο με Μάρτιο του 1970 συσκευασμένα . Εκεί έγινε η αποσυσκευασία και συναρμολόγηση και πρώτη δοκιμή. Τα πέταξε όλα, αν θυμάμαι καλά, ο Δκτης της Σχολής ο κ. Γρύσπος. ΄Ολα ήταν καινούργια από το εργοστάσιο, μετά τις δοκιμές κατανεμήθηκαν στους ΛΑΣ . Τότε ήμουν εγώ στο Βασικό.). (18 Οκτ 2009)
Λέτε εκτός από ‘’ρετάρισμα’’ να έκαψα και βαλβίδες..;
Είχα όμως την τύχη να πετάξω αρκετές φορές με τον παλιό και καλό συνάδελφο Σπύρο Χατζησπύρου στην Καβάλα. Η πρώτη φορά ήταν …εμπειρία.Συνηθισμένος από τα αεροπλάνα να βλέπεις μπροστά σου τον κινητήρα και δεξιά και αριστερά τα φτερά, με αυτό το ‘’πράμα’’, ήταν σαν να είσαι στον γκρεμό…Ουάου.. έβλεπες μπροστά από τα πόδια το έδαφος, ούτε κινητήρα, ούτε φτερά, ούτε … πούπουλα….Κάπου εμπρός και απάνω έβλεπες το στροφείο να γυρνάει με 325 σαλ…. Πάντα στα πράσινα.
Πάντως την ορατότητα που είχες σε αυτό το ελικόπτερο, δεν την συνάντησα σε άλλο μέσο. Αλλά και αυτές οι κατακόρυφες δονήσεις, αμάν, 2 ώρες ταξίδι και ήθελες 10 μέρες αναρρωτική. Ταχύτητα ; χα, χα, χα 60 μίλια όλα και όλα. Έλεγα στον Σπύρο, κόψε λίγο ταχύτητα, ζαλίζομαι. Γυρνούσε, μ’ έβλεπε και έλεγε ‘’δεν πας στον δ….., άντε να μην σε κατεβάσω κάτω και γυρίσεις με τα πόδια’’. Κατάλαβες ; θύμωνε κιόλας η…. σουβλίτσα.
Είναι αλήθεια ότι το ελικόπτερο στην Καβάλα πετούσε. Όπως έγραψα και σε άλλο ποστ, ο Στρατηγός Κατσαδήμας Μέραρχος της ΧΙ Μεραρχίας Πεζικού, πετούσε αρκετά προς τα φυλάκια της Ελληνο – Βουλγαρικής μεθορίου και επειδή το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, ιδιαίτερα τον χειμώνα, έπιανε ομίχλες, το ελικόπτερο πήγαινε από την προηγούμενη στο ελικοδρόμιο της Μεραρχίας, στην Καβάλα, για να είναι σίγουρο ότι η αποστολή θα εκτελεσθεί. Έπρεπε λοιπόν ο χειριστής να έρθει νωρίτερα, να τηλεφωνήσει στην Μεραρχία για να μάθει τις λεπτομέρειες της αποστολής (πιο φυλάκιο, ώρες κλπ.), μετά να τηλεφωνήσει στο Τάγμα που ήταν υπεύθυνο για το ή τα φυλάκια και μετά στον αρχιφύλακα του φυλακίου, να πάρει τον καιρό. Με όλες αυτές τις πληροφορίες και κοντά 2 ώρες αυτονομία, έφευγε για τα ελικοδρόμια της παραμεθορίου, που ήταν σε μεγάλα υψόμετρα και μερικά από αυτά ήταν oneway στην προσέγγιση. Ο Στρατηγός, γνωρίζοντας τον περιορισμό του ελικοπτέρου σε καύσιμα, πάντοτε ρωτούσε τον χειριστή για το ποια φυλάκια και σε πιο μπορούσαν να προσγειωθούν, μερικές φορές πήγαιναν μόνο σε ένα και άλλες φορές σε δύο, σπάνια σε τρία φυλάκια μέσα στην ίδια μέρα. Είναι πάντως αλήθεια ότι όταν γυρνούσε το ελικόπτερο, ήταν στεγνό από καύσιμα, με την ψυχή στο στόμα, που λέμε… Έλεγε ο μηχανικός, ‘’ευτυχώς που ο Σπύρος είναι ελαφρύς και του φτάνουν πάντα τα καύσιμα, αν ήταν κανένας ‘’θρεμμένος’’ έπρεπε να κινήσουμε το βενζινοφόρο’’.Από όργανα, μια πυξίδα. ‘Έτσι έβγαιναν αυτές οι αποστολές με τα 13άρια.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΤΣΑΛΟΣ
Συνέχεια στη σελίδα: ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (μέρος 4ο)
Ο παλιος ξανακτυπαει, την Καλημερα μου σε ολους , θελω να κανω μια διορθωση για το ποτε ηλθαν τα Ε/Π ΟΗ-13S . Τα ΟΗ-13S ηλθαν στο αεροδρομιο της Παχης τον Φεβρουαριο με Μαρτιο του 1970 συσκευασμενα . Εκει εγινε η αποσυσκευασια και συναρμολογηση και πρωτη δοκιμη τα πεταξε ολα, αν θυμαμαι καλα, ο Δκτης της Σχολης ο κ. Γρυσπος.Ολα ηταν καινουργια απο το εργοστασιο ,μετα τις δοκιμες κατανεμηθηκαν στους ΛΑΣ .Τοτε ημουν εγω στο Βασικο.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Τομαρας Χρηστος
Καλοσωρίσατε και πάλι.
Ευχαριστούμε για τις διορθώσεις σας. Θα γίνουν στο αντίτοιχο ποστ.
Καμμιά δική σας ανάμνηση- αφήγηση θα δούμε; Γράψτε την και στείλτε την μας στο μεϊλ μας
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ nick
You are welcome
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
ok. thanks again.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ nick
No Nick, we did not have OH-13’s with floatation gear, never, in the Hellenic Army Aviation, neither the Hellenic Air Force.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
question, did we have OH-13 with «floats»?
perhaps the air force did, and not the army?
anybody know?
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
@ Σπυρο Χατζησπυρου.
Σπυρακοοοοοοοοοοοοο χαιρομαι ειλικρινα που μας βρηκες και ιδιαιτερα που ασχολεισε και εσυ με το «διαβολικο Ιντερνετ».Ειναι αληθεια οτι μετα απο τοσα χρονια βρηκα Ιντερνετικη συντροφια και προσπαθουμε να γραψουμε την ιστορια αυτου του οπλου.
Οπως θα διαβασες εγραψα και το ονομα σου στην πτηση με το ελικοπτερο. Θελω να μεινεις μαζι μας διοτι εκτος απο εμενα δεν γραφει κανενας αλλος απο τους παλιους. (ασε που αρχισε να χανει και στροφες το ρημαδι, συνεχεια ρεταρει…)
Η οικογενεια ειναι καλα. Εγω εδω με την Μαρια ,τα παιδια στην Κυπρο.Να ζητησεις απο τον Army Aviator το E mail μου για να λεμε περισσοτερα. Φιλια στην Κατερινα και στα παιδια
Θα περιμενω νεα σου και προπαντων θελω να βλεπω την παρουσια σου εδω. Εχεις πολλα να μας πεις μια και εμεινες στο οπλο για 18 χρονια περιπου.
Οσο για τον γραφτο λογο που ειπες…αστα να πανε. Μετα απο τοσα χρονια Σπυρακο εχασα πολλες λεξεις, εγινα ανορθογραφος,δυσκολευομαι στο συντακτικο…κατα τα αλλα καλα.
Σε ευχαριστω και περιμενω νεα σου.
Μου αρέσει!Μου αρέσει!
Στέφανε, αν και ζήσαμε μαζί στο ΛΑΣ αλησμόνητα χρόνια, δεν ήξερα οτι τα κατάφερνες τόσο καλά και στο γραπτό λόγο. Εσύ ήσουν παθιασμένος ή καλύτερα γεννημένος για χειριστής Α/Φ. Τώρα με δυο γραμμές με ανάγκασες να κάνω μακροβούτι στο παρελθόν των γλυκών αναμνήσεων, που έζησα τότε, για 5 περίπου χρόνια στην όμορφη πατρίδα σου. Με συγκίνησες…Σ’ ευχαριστώ, όπως και όλους τους συναδέλφους χειριστές και μηχανικούς, που υπηρετήσαμε ή όχι μαζί, γιατί κατάλαβα, τώρα πλέον που είμαι πολλά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, ότι (αν και δεν έχει σημασία το μέγεθος ) ήταν και είναι όλοι τους ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ. Εύχομαι σε όλους να είναι ευτυχισμένοι. Φίλησε εκ μέρους μου την οικογένειά σου. Δεν μας πειράζει η απόσταση, αξία έχει η ανάμνηση και η νοερή επικοινωνία. Θα είμαστε πάντα όλοι μαζί..
Μου αρέσει!Μου αρέσει!