ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (3ο)

Συνέχεια από τη σελίδα: ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (μέρος 2ο)

ΜΕ ΤΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ

oh_13h_es105.jpg

Ελικόπτερα δεν είχα την τύχη να πετάξω….. (μπαστουνάς), ότι γράφω είναι αυτά που θυμάμαι……..

Στην Αεροπορία Στρατού είχαμε 2 τύπους ελικοπτέρου, τα ΟΗ-13 S και τα ΟΗ-13 Η, ο ένας από τους δύο τύπους είχε υπερσυμπιεστή, δεν θυμάμαι ποιος, επίσης τον έναν τύπο τον έλεγαν ‘’Γερμανό’’ αλλά δεν έμαθα ποτέ τον λόγο. Κάποιο από τα δύο ήταν λίγο μεγαλύτερο (μερικά πόδια), τι διάολο θυμάμαι τελικά….;

(σημ. Δημήτρη Σαμπάνη: Υπερυσμπιεστή είχε το ΟΗ-13 S. Τα κοντά ήταν τα -Η με κινητήρα Lycoming VO-435-23 με 250 άλογα, ενώ τα -S είχαν τον Lycoming TVO-435-25 των 260 αλόγων με υπερσυμπιεστή (Turbo superchargedengine) και με ένα μήκος μεγαλύτερο κατά 14 ίντσες. Εξωτερικά ήταν εμφανής η διαφορά από τον εξοπλισμό (κεραίες, κινητήρας, κτλ). Τα -Η είχαν αριθμό κλήσης απο 1.. ενώ τα -S από 7.. Τα -Η ενσωματώθηκαν στην ΑΣ το 1961 ενώ τα -S το 1969. Θυμάμαι τα -Η με αμερικάνικα σήματα μόλις είχαν φτάσει (μάλλον από τις αμερ. δυνάμεις της Γερμανίας, για αυτό ίσως και το παρατσούκλι «Γερμανός») που ήταν παρκαρισμένα δίπλα-δίπλα από την πίσω πλευρά του υπόστεγου του τότε 25ου ΛΑΣ στην Πάχη αναμένοντας την ενσωμάτωσή τους και τα νέα τους διακριτικά.).

( σημ. ΤΟΜΑΡΑ ΧΡΗΣΤΟΥ: Τα ΟΗ-13S ήλθαν στο αεροδρόμιο της Πάχης τον Φεβρουάριο με Μάρτιο του 1970 συσκευασμένα . Εκεί έγινε η αποσυσκευασία και συναρμολόγηση και πρώτη δοκιμή. Τα πέταξε όλα, αν θυμάμαι καλά, ο Δκτης της Σχολής ο κ. Γρύσπος. ΄Ολα ήταν καινούργια από το εργοστάσιο, μετά τις δοκιμές κατανεμήθηκαν στους ΛΑΣ . Τότε ήμουν εγώ στο Βασικό.). (18 Οκτ 2009)

Λέτε εκτός από ‘’ρετάρισμα’’ να έκαψα και βαλβίδες..;

Είχα όμως την τύχη να πετάξω αρκετές φορές με τον παλιό και καλό συνάδελφο Σπύρο Χατζησπύρου στην Καβάλα. Η πρώτη φορά ήταν …εμπειρία.Συνηθισμένος από τα αεροπλάνα να βλέπεις μπροστά σου τον κινητήρα και δεξιά και αριστερά τα φτερά, με αυτό το ‘’πράμα’’, ήταν σαν να είσαι στον γκρεμό…Ουάου.. έβλεπες μπροστά από τα πόδια το έδαφος, ούτε κινητήρα, ούτε φτερά, ούτε … πούπουλα….Κάπου εμπρός και απάνω έβλεπες το στροφείο να γυρνάει με 325 σαλ…. Πάντα στα πράσινα.

Πάντως την ορατότητα που είχες σε αυτό το ελικόπτερο, δεν την συνάντησα σε άλλο μέσο. Αλλά και αυτές οι κατακόρυφες δονήσεις, αμάν, 2 ώρες ταξίδι και ήθελες 10 μέρες αναρρωτική. Ταχύτητα ; χα, χα, χα 60 μίλια όλα και όλα. Έλεγα στον Σπύρο, κόψε λίγο ταχύτητα, ζαλίζομαι. Γυρνούσε, μ’ έβλεπε και έλεγε ‘’δεν πας στον δ….., άντε να μην σε κατεβάσω κάτω και γυρίσεις με τα πόδια’’. Κατάλαβες ; θύμωνε κιόλας η…. σουβλίτσα.

Είναι αλήθεια ότι το ελικόπτερο στην Καβάλα πετούσε. Όπως έγραψα και σε άλλο ποστ, ο Στρατηγός Κατσαδήμας Μέραρχος της ΧΙ Μεραρχίας Πεζικού, πετούσε αρκετά προς τα φυλάκια της Ελληνο –  Βουλγαρικής μεθορίου και επειδή το αεροδρόμιο του Αμυγδαλεώνα, ιδιαίτερα τον χειμώνα, έπιανε ομίχλες, το ελικόπτερο πήγαινε από την προηγούμενη στο ελικοδρόμιο της Μεραρχίας, στην Καβάλα, για να είναι σίγουρο ότι η αποστολή θα εκτελεσθεί. Έπρεπε λοιπόν ο χειριστής να έρθει νωρίτερα, να τηλεφωνήσει στην Μεραρχία για να μάθει τις λεπτομέρειες της αποστολής (πιο φυλάκιο, ώρες κλπ.), μετά να τηλεφωνήσει στο Τάγμα που ήταν υπεύθυνο για το ή τα φυλάκια και μετά στον αρχιφύλακα του φυλακίου, να πάρει τον καιρό. Με όλες αυτές τις πληροφορίες και κοντά 2 ώρες αυτονομία, έφευγε για τα ελικοδρόμια της παραμεθορίου, που ήταν σε μεγάλα υψόμετρα και μερικά από αυτά ήταν oneway στην προσέγγιση. Ο Στρατηγός, γνωρίζοντας τον περιορισμό του ελικοπτέρου σε καύσιμα, πάντοτε ρωτούσε τον χειριστή για το ποια φυλάκια και σε πιο μπορούσαν να προσγειωθούν, μερικές φορές πήγαιναν μόνο σε ένα και άλλες φορές σε δύο, σπάνια σε τρία φυλάκια μέσα στην ίδια μέρα. Είναι πάντως αλήθεια ότι όταν γυρνούσε το ελικόπτερο, ήταν στεγνό από καύσιμα, με την ψυχή στο στόμα, που λέμε… Έλεγε ο μηχανικός, ‘’ευτυχώς που ο Σπύρος είναι ελαφρύς και του φτάνουν πάντα τα καύσιμα, αν ήταν κανένας ‘’θρεμμένος’’ έπρεπε να κινήσουμε το βενζινοφόρο’’.Από όργανα, μια πυξίδα. ‘Έτσι έβγαιναν αυτές οι αποστολές με τα 13άρια.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΤΣΑΛΟΣ

Συνέχεια στη σελίδα: ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (μέρος 4ο)

Comments
9 Σχόλια to “ΠΩΣ ΠΕΤΟΥΣΑΜΕ (3ο)”
  1. Ο/Η Τομαρας Χρηστος λέει:

    Ο παλιος ξανακτυπαει, την Καλημερα μου σε ολους , θελω να κανω μια διορθωση για το ποτε ηλθαν τα Ε/Π ΟΗ-13S . Τα ΟΗ-13S ηλθαν στο αεροδρομιο της Παχης τον Φεβρουαριο με Μαρτιο του 1970 συσκευασμενα . Εκει εγινε η αποσυσκευασια και συναρμολογηση και πρωτη δοκιμη τα πεταξε ολα, αν θυμαμαι καλα, ο Δκτης της Σχολης ο κ. Γρυσπος.Ολα ηταν καινουργια απο το εργοστασιο ,μετα τις δοκιμες κατανεμηθηκαν στους ΛΑΣ .Τοτε ημουν εγω στο Βασικο.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Army Aviator λέει:

      @ Τομαρας Χρηστος

      Καλοσωρίσατε και πάλι.

      Ευχαριστούμε για τις διορθώσεις σας. Θα γίνουν στο αντίτοιχο ποστ.
      Καμμιά δική σας ανάμνηση- αφήγηση θα δούμε; Γράψτε την και στείλτε την μας στο μεϊλ μας

      Μου αρέσει!

  2. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ nick

    You are welcome

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η nick λέει:

    ok. thanks again.

    Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ nick

    No Nick, we did not have OH-13’s with floatation gear, never, in the Hellenic Army Aviation, neither the Hellenic Air Force.

    Μου αρέσει!

  5. Ο/Η nick λέει:

    question, did we have OH-13 with «floats»?
    perhaps the air force did, and not the army?
    anybody know?

    Μου αρέσει!

  6. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος. λέει:

    @ Σπυρο Χατζησπυρου.

    Σπυρακοοοοοοοοοοοοο χαιρομαι ειλικρινα που μας βρηκες και ιδιαιτερα που ασχολεισε και εσυ με το «διαβολικο Ιντερνετ».Ειναι αληθεια οτι μετα απο τοσα χρονια βρηκα Ιντερνετικη συντροφια και προσπαθουμε να γραψουμε την ιστορια αυτου του οπλου.
    Οπως θα διαβασες εγραψα και το ονομα σου στην πτηση με το ελικοπτερο. Θελω να μεινεις μαζι μας διοτι εκτος απο εμενα δεν γραφει κανενας αλλος απο τους παλιους. (ασε που αρχισε να χανει και στροφες το ρημαδι, συνεχεια ρεταρει…)
    Η οικογενεια ειναι καλα. Εγω εδω με την Μαρια ,τα παιδια στην Κυπρο.Να ζητησεις απο τον Army Aviator το E mail μου για να λεμε περισσοτερα. Φιλια στην Κατερινα και στα παιδια
    Θα περιμενω νεα σου και προπαντων θελω να βλεπω την παρουσια σου εδω. Εχεις πολλα να μας πεις μια και εμεινες στο οπλο για 18 χρονια περιπου.
    Οσο για τον γραφτο λογο που ειπες…αστα να πανε. Μετα απο τοσα χρονια Σπυρακο εχασα πολλες λεξεις, εγινα ανορθογραφος,δυσκολευομαι στο συντακτικο…κατα τα αλλα καλα.
    Σε ευχαριστω και περιμενω νεα σου.

    Μου αρέσει!

  7. Ο/Η ΣΠΥΡΟΣ ΧΑΤΖΗΣΠΥΡΟΥ λέει:

    Στέφανε, αν και ζήσαμε μαζί στο ΛΑΣ αλησμόνητα χρόνια, δεν ήξερα οτι τα κατάφερνες τόσο καλά και στο γραπτό λόγο. Εσύ ήσουν παθιασμένος ή καλύτερα γεννημένος για χειριστής Α/Φ. Τώρα με δυο γραμμές με ανάγκασες να κάνω μακροβούτι στο παρελθόν των γλυκών αναμνήσεων, που έζησα τότε, για 5 περίπου χρόνια στην όμορφη πατρίδα σου. Με συγκίνησες…Σ’ ευχαριστώ, όπως και όλους τους συναδέλφους χειριστές και μηχανικούς, που υπηρετήσαμε ή όχι μαζί, γιατί κατάλαβα, τώρα πλέον που είμαι πολλά χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, ότι (αν και δεν έχει σημασία το μέγεθος ) ήταν και είναι όλοι τους ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ. Εύχομαι σε όλους να είναι ευτυχισμένοι. Φίλησε εκ μέρους μου την οικογένειά σου. Δεν μας πειράζει η απόσταση, αξία έχει η ανάμνηση και η νοερή επικοινωνία. Θα είμαστε πάντα όλοι μαζί..

    Μου αρέσει!

Trackbacks
Check out what others are saying...


Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ