ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ CHINOOK ΛΟΓΩ BROWNOUT
Έχουμε τονίσει στην αντίστοιχη σελίδα του Φακέλλου ΑΦΓΑΝΙΣΤΑΝ, τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι συνάδελφοι των άλλων ΑΣ, που στάλθηκαν στο αφιλόξενο Αφγανιστάν, που είχαν σχέση με το περιβόητο πλέον Brownout, αλλά έχουμε αναλύσει και τον ορισμό, τις συνθήκες που δημιουργούνται κ.λ.π. Σειρά σήμερα έχει μια ανάλυση ορισμένων ατυχημάτων Ε/Π Chinook που είχαν ως κύρια αιτία αυτό το φαινόμενο το brownout.
ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΟΥ Ε/Π CHINOOK 84-24174
Το Ε/Π με αριθμό σειράς 84-24174, ήταν ένα Ε/Π CH-47D που παραληφθηκε από τον αμερικανικό στρατό στις 1 Οκτ 1985, ως μοντέλο Α και αναβαθμίσθηκε το 2002 σε μοντέλο D. Ανήκε στον A Λόχο, του 7ου ΤΕΑΣ, της 101ης Αεροκίνητης Μεραρχίας. Στις 23:30 τις 28 Ιανουαρίου 2002, το πλήρωμα, στη προσπάθεια να προσγειωθεί σε μη οργανωμένο πεδίο προσγείωσης, στο νότιο Αφγανιστάν, στο οποίο επικρατούσαν συνθήκες υψηλών ποσοστών σκόνης, με τη βοήθεια Διοπτρών Νυκτερινής Όρασης, λόγω παραισθήσεων από brownout, πραγματοποίησε βαριά προσγείωση με το προστινό δεξιό σύστημα προσγείωσης και καταστράφηκε ολοσχαιρώς. Το εμπρόσθιο σύστημα του στροφείου κτύπησε στο έδαφος και το Ε/Π »κάθησε» στο δεξιό του πλευρό. Στο Ε/Π εκτός από το πλήρωμα επέβαιναν και 16 Πεζοναύτες του αμερικανικού ΝαυτικούΜέχρι την 1 Ιαν 2002, το Ε/Π ήταν 36,8 ετών.
Περισσότερες πληροφορίες και πολλές-πολλές φωτό από το Ε/Π αυτό μετά τη πρόσκρούση του με το έδαφος στη πολύ επαγγελματικά φτιαγμένη ιστοσελίδα εδώ .
ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΟΥ Ε/Π CHINOOK 88-00100
Το Ε/Π CH-47D με αριθμό σειράς 88-00100, παραλήφθηκε από τον αμερικανικό στρατό στις 19-9-1988 και εκσυγχρονίσθηκε από μοντέλο C σε μοντέλο D στις 20-11-1989. Ανήκε στη δύναμη του F Λόχου Ε/Π (Big Windy) του 159ου Συντάγματος Α.Σ που είχε έδρα το Giebelstadt της Γερμανίας μέχρι την ημερομηνία καταστροφής του στο Αγφανιστάν.
Το ατύχημα συναίβει στις 6 Απριλίου 2005 όταν το Ε/Π, στη περιοχή Ghazni, 80 μίλια ΝΔ της Καμπούλ, συνάντησε πολύ άσχημο καιρό και καταιγίδα σκόνης που έπνεε με ταχύτητες μεγαλύτερες των 45 κόμβων (dust storm), κατέπεσε και κτύπησε στο έδαφος, πήρε φωτιά και κάηκε ολοσχαιρώς. Κανείς από το πλήρωμα 5 ανδρών και τους 13 επιβαίνοντες, σύνολο 18, δεν επέζησε.
ΤΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΟΛΛΑΝΔΙΚΩΝ CHINOOK
Το 298 Σμήνος Ε/Π είναι Μονάδα του Tactische Helikopter Groep (Tactical Helicopter Group) Ολλανδικής Π.Α. Το σμήνος σήμερα διαθέτει 11 Chinook, από τα αρχικά χορηγηθέντα 13. Τα δύο που έχασε είναι το D-104 και το D-105.
Οι απώλειες των 2 Ε/Π, έγιναν ως εξής:
Στις 27 Ιουλίου 2005, έπεσε το D-105 και το αναπλήεωσε το D-104 το οποίο να σημειωθεί πήγε πετόντας από την Ολλανδία στο Αφγανιστάν.
Το D-104 συνετρίβη στο έδαφος στις 31 Οκτωβρίου 2005, σε σημείο που απείχε 40 χιλ. ΒΑ του Bagram.
Πολλές φωτογραφίες μπορούμε να δούμε για το ατύχημα του D-104, στην επίσημη ιστοσελίδα του 298 Σμήνους
ΤΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΟΥ Ε/Π CHINOOK 92-00301
Το Ε/Π CH-47D με αριθμό σειράς 92-00301, παραλήφθηκε από τον αμερικανικό στρατό στις 27-8-1992 και εκσυγχρονίσθηκε από μοντέλο C σε μοντέλο D στις 25-10-1993. Ανήκε στη δύναμη του 193ου Συντάγματος Α.Σ που αναπτύχθηκε στο Αφγανιστάν στις αρχές του 2004, μέχρι την ημερομηνία καταστροφής του στο Αγφανιστάν. Απωλέσθηκε στις 14 Απριλίου 2004, λόγω ατυχήματος, σε περιοχή 70 ναυτικά μίλια ΝΝΔ της Βαγδάτης, όταν σε ανυκτερινή αποστοή με ΔΝΟ έπεσε σε καταιγίδα σκόνης (sandstorm) και το πλήρωμα προσπάθησε να εκτελέσει προληπτική προσγείωση, κατά την οποία βρέθηκε σε κατλασταση brownout, προσέκρουσε στο έδαφος, αναποδογύρισε και κάηκε μερικώς, στην περιοχή της APU. Από το πλήρωμα των 5 ανδρών, οι 2 χειριστές και 1 μέλος του πληρώματος υπέστησαν μικροτραυματισμούς. Όλα τα μέλη του πληρώματος διασώθηκαν από ομάδα CSAR, 3 ώρες μετά το ατύχημα. Λόγω των εκτεταμένων ζημειών, στην άτρακτό η επισκευή του κρίθηκε ασύμφορος. Αφού το Ε/Π κανιβαλίσθηκε και απομακρύνθηκαν όλα τα μεγάλα συγκροτήματα που μπορούσαν να επισκευασθούν και επαναχρησιμοποιηθούν, το Ε/Π καταστράφηκε με πυρά από αεροπλάνα της αμερικανιής Π.Α. Μέχρι την 1 Ιανουαρίου 2002 το Ε/Π 92-00301 ήταν 38.9 ετών.
Περισσότερα και τεκμηρίωση του ατχήματος μπορούμε να διαβάσουμε εδώ