ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ LAMSON 719.
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ [1]
Με βάση τα στοιχεία του παρακάτω πίνακα, συνοψίζουμε:
- Το σύνολο Ε/Π που έλαβαν μέρος 659, από αυτά το 453 (το 68%), υπέστησαν ζημίες κατά τις εχθροπραξίες και 90 (το 14%) καταρρίφθηκαν.
- Καταστράφηκαν ακόμη (δεν φαίνονται στον πίνακα):
- 5 αεροσκάφη σταθερών πτερύγων της Α.Σ
- 2 Ε/Π του Ν. Βιετναμέζικου Στρατού.
- 8 συνολικά Ε/Π του αμερικανικού ΠΝ,ΠΑ και ΠΖΝ.
ΩΡΕΣ ΠΤΗΣΕΩΣ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΩΝ
Όλες οι αεροπορικές Μονάδες της 101 Airborne Division, έγραψαν στην επιχείρηση αυτή 78.968 ώρες πτήσεις σε 204.065 εξόδους. Εδώ να διευκρινίσουμε ότι μία έξοδος εννοείτο ως οι ώρες που γραφότανε για την απογείωση, την τη πτήση, τη προσγείωση και την επιστροφή από τη μία θέση στην άλλη. Επίσης εάν το Ε/Π μετά τη προσγείωση με στρατεύματα, επέστρεφε άδειο, στη βάση του χρεωνόταν ως μία έξοδος, ενώ αν επιστρέφοντας κουβάλαγε προσωπικό ή/και υλικό, χρεωνόταν ως δύο εξόδους.
ΑΠΩΛΕΙΕΣ ΣΕ ΠΛΗΡΩΜΑΤΑ
Στο σύνολο των 45 ημερών που διήρκεσε η επιχείρηση, οι απώλειες ήταν:
- Απώλειες Μάχης: 45 άτομα.
- Τραυματισμένοι κατά τις επιχειρήσεις: 152.
- Αγνοούμενοι: 32.
Τα παραπάνω στοιχεία μας δίνουν ένα μέσο ημερήσιο όρο απωλειών 4,7 μέλη πληρώματος.
- Για κάθε 1000 πτήσεως είχαν απώλειες σε λίγο παραπάνω από 5 μέλη πληρώματος. Ενώ μέχρι τότε, σε επιχειρήσεις μέσα στο Ν. Βιετνάμ, αυτό το νούμερο ήταν λίγο λιγότερο από 2.
- Για κάθε 1.000 εξόδους Ε/Π, καταρριπτόταν 2 Ε/Π, αριθμός που είναι 13 φορές μεγαλύτερος από τις απώλειες που είχαν σε επιχειρήσεις μέσα στο Ν. Βιετνάμ για ίδια περίοδο 45 ημερών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΝΑΠΑΥΣΗΣ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ
Αυτό που ίσχυε σε όλη τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ ήταν ότι δεν επιτρεπόταν στους ιπτάμενους (μέλη πληρώματος), να πετάνε σε περίοδο 30 ημερών, πάνω από 140 ώρες.
Με το τέλος της επιχείρησης όμως ήταν ένα σύνηθες φαινόμενο να βρίσκεις ιπταμένους με 300 μάχιμες ώρες πτήσης.
ΑΦΟΣΙΩΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Τα ιπτάμενα πληρώματα έδειξαν έναν απαράμιλλο ηρωισμό, σε καθημερινή βάση. Η αρχή ‘’δεν αφήνουμε κανέναν πίσω’’ ήταν το πιστεύω και η πρακτική όλων όσων πέταξαν στην επιχείρηση αυτή.
Στην παραπάνω εικόνα βλέπουμε στη πράξη όσα γράψαμε. Αν και τελείως εκτός αποστολής dustoff, ένα εξοπλισμένο Ε/Π UH-1C (Shark UH-1C 65-09540 «Grim Reaper»), κάνει μια διάσωση – περισυλλογή ενός τραυματισμένου Αξιωματικού του ΠΖ που πάτησε μία παγίδα και έσπασε το πόδι του. Το Ε/Π, όντας το πλησιέστερο στο σημείο, δεν τον άφησε πίσω…(ΠΗΓΗ).
Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε του αφανείς ήρωες, το προσωπικό συντηρήσεως και υποστήριξης ΔΜ. Είναι άξιο προσοχής ότι πολύ μικρός αριθμός Ε/Π χάθηκε από πτώση λόγω μηχανικών βλαβών. Οι διαθεσιμότητες των Ε/Π, ήταν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Τα γεγονότα αυτά παίρνουν μεγαλύτερη σημασία όταν συνειδητοποιήσουμε ότι η συντήρηση γινόταν στο πεδίο και χωρίς τις ανέσεις και την σιγουριά του επόμενου κλιμακίου συντήρησης…..
[1] Τα στοιχεία είναι από την Τελική Αναφορά επίσης 101 AIRBORNE DIVISION.