Το πέρασμα της Karbala
The Karbala Gap )[i]
Στις 19 Μαρτίου 2003, ξεκίνησε η επιχείρηση Iraqi Freedom για τη κατάληψη της Βαγδάτης. Την κυρία επίθεση ανέλαβαν το V Σ.Σ στο αριστερό και η 1η Εκστρατευτική Δύναμη των Πεζοναυτών (1η ΕΔΠ) στο δεξιό, όπως φαίνονται και στον παραπάνω χάρτη που καταγράφει το σχέδιο ελιγμού των V Σ.Σ και της επιχείρησης. Μέσα σε 16 μέρες (από 19 Μαρ μέχρι 1 Μαΐου 2003), το V Σ.Σ προήλασε επί 540 χιλιομέτρων από τα σύνορα Ιράκ-Κουβέιτ, μέχρι το κέντρο της Βαγδάτης. Κατά μήκος αυτού του άξονα, οι δυνάμεις του ΣΣ, ενεπλάκησαν σε κάθε είδους επιχειρήσεις του μέχρι σήμερα γνωστού συμβατικού επιχειρησιακού περιβάλλοντος, από μάχες εκ συναντήσεως με ισχυρές μονάδες του Ιρακινού Στρατού και της Προεδρικής Φρουράς, μέχρι επιθέσεις από παραστρατιωτικές ομάδες χωρίς στολές, που εφάρμοζαν τακτικές ανορθόδοξου πολέμου.
Η κατάληψη του περάσματος της Karbala, αποτελούσε για το V Σώμα Στρατού (ΗΠΑ), έναν από τους κύριους ΑΝΣΚ, διότι με την κατάληψή του, ανοιγόταν ο δρόμος για τη Βαγδάτη.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 11ου Συντάγματος Αερ. Στρατού.
Στη συγκρότηση του V Σ.Σ ανήκε και το 11ου Συντάγματος Αεροπορίας Στρατού, της 101 Αερομεταφερόμενης Μεραρχίας (ΗΠΑ), του οποίου συγκρότηση ήταν 3 ΤΕΕΠ με Ε/Π AH-64 D LONGBOW (δύο οργανικά του – το 2-6 ΤΕΕΠ και το 6-6 ΤΕΕΠ και ένα ΥΔ το 1-227 ΤΕΕΠ).
Η αρχική αποστολή, ο σκοπός και η ολοκλήρωση του έργου του 11ου ΣΑΣ ήταν :
Με τη διαταγή, το 11ο ΣΑΣ να επιτεθεί και να καταστρέψει τις Μονάδες πυροβολικού και τεθωρακισμένων των 14ης 2ης και 10ης Ταξιαρχιών της Μεραρχίας Medina του Ιρακινού Στρατού και να εξασφαλίσει ελευθερία ενεργειών της 3ης Μεραρχίας Πεζικού (ΗΠΑ) κατά τη προέλασή της μέσα από πέρασμα της Karbala και τον αγώνα της για κατάληψη του ΑΝΣΚ SAINTS.
Βλέπουμε εδώ μια πλήρη σχεδίαση για εφαρμογή του δόγματος των προσβολών σε βάθος, στα μετόπισθεν της εχθρικής τοποθεσίας.
Έτσι φθάνουμε στις 23 Μαρτίου του 2003 που έχουμε την έναρξη της επιχείρησης του 11ου Συντάγματος Αεροπορίας Στρατού.
Δύο ΤΕΕΠ, το 6-6 και το 1-227 με σύνολο 31 επιθετικών ελικοπτέρων Apache Delta, ενήργησαν νυκτερινή επίθεση σε βάθος, στο πέρασμα της Karbala (Karbala Gap ), με αποστολή τη καταστροφή των εχθρικών συγκεντρώσεων τεθωρακισμένων και πυροβολικού της 14ης Μηχανοκίνητης Ταξιαρχίας της Μεραρχίας Medina του Ιρακινού Στρατού.
Τα πληρώματα των ΕΕ/Π πετούσαν ο συγκυβερνήτης – πυροβολητής με ΔΝΟ, έτσι ώστε να βλέπει τα αντικείμενα που δεν είναι ορατά μέσω του FLIR ( τροχιές τροχιοδεικτικών βλημάτων, καλώδια και σύρματα) και ο κυβερνήτης πετούσε με το FLIR.
Ο σχεδιασμός που είχε γίνει από το επιτελείο του 11ου ΣΑΣ είχε πολλά κενά, που κάποια οφείλονταν στο ίδιο, αλλά και κάποια άλλα οφείλονταν στα προϊστάμενα κλιμάκια. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει της προσοχής ότι μιλάμε για μια μεγάλης έκτασης επιχείρηση ΕΕ/Π σε βάθος, που σημαίνει ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ, ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ, ΚΑΥΣΙΜΑ-ΠΥΡΟΜΑΧΙΚΑ.
- Ένα από τα λάθη λοιπόν ήταν ότι για τον προκεχωρημένο χώρο συγκέντρωσης (ΠΧΣ) των ΕΕ/Π, στον ΑΝΣΚ RAMS δεν είχε εξασφαλισθεί η περιμετρική ασφάλεια από επίγεια τμήματα, με αποτέλεσμα, ανάμεσα στα Ε/Π που περιμένανε να ανεφοδιασθούν, κυκλοφορούσαν αυτοκίνητα με περίεργους Ιρακινούς πολίτες !
- Από πλευράς σχεδιασμού, οι εναέριοι άξονες επίθεσης που επιλέχθηκαν – παρά το ότι υπήρξαν αντιρρήσεις από ορισμένους Διοικητές – σχεδιάσθηκαν να περνάνε πάνω ή πολύ κοντά από κατοικημένους τόπους, γεγονός που αποδείχθηκε μοιραίο, γιατί οι ταράτσες των σπιτιών, πρόσφεραν μεγάλα και ανοικτά πεδία βολής για τους Ιρακινούς.
- Από πλευράς επικοινωνιών, δεν μπόρεσε να μεταφερθεί ως εξωτερικό φορτίο, λόγω του βάρους και των ατμοσφαιρικών συνθηκών (θύελλες από σκόνη και υψηλές θερμοκρασίες), το κέντρο επικοινωνιών MOBILE SUBSCRIBER EQUIPMENT (MSE Small Extension Node (SEN) [i] που εξασφάλιζε τις επικοινωνίες του Τακτικού Σταθμού Διοικήσεως του Συντάγματος με τα ιπτάμενα ΕΕ/Π, η ενέργεια των οποίων ήταν επί εκτεταμένων γραμμών επικοινωνιών.
- Από πλευράς του απαιτούμενου προσωπικού και των μέσων για τη λειτουργία του ΠΣΕΚΠ στον ΠΧΣ, υπήρξε το μεγάλο κενό, διότι, λόγω τις αποστάσεως από τον προηγούμενο χώρο, και των αμμοθυελλών, δεν έφθασε έγκαιρα όλο το καύσιμο, τα βυτιοφόρα και το προσωπικό με αποτέλεσμα να υπάρχει η δυνατότητα να ανεφοδιασθούν για την επιχείρηση μόνο τα Ε/Π του 1-227 ΤΕΕΠ και μερικώς τα Ε/Π του 6-6 ΤΕΕΠ !!
Όλα τα παραπάνω οδήγησαν τον Διοικητή του 11ου ΣΑΣ να μεταφέρει την ώρα επίθεσης για 2 ώρες και 15 λεπτά αργότερα, γεγονός που πρόσθεσε ακόμη περισσότερες δυσκολίες συντονισμού με τις Μονάδες ΠΒ που θα υποστήριζαν την επιθετική ενέργεια του Συντάγματος.
Η επιχείρηση των επιθετικών ελικοπτέρων ξεκίνησε – όπως είδαμε – με πολλά προβλήματα που μπορούμε να τα συνοψίσουμε σε προβλήματα ανεφοδιασμού με καύσιμα, και προβλήματα επικοινωνιών και πληροφοριών για τις θέσεις του εχθρού.
Ότι χειρότερο για μια τέτοιου είδους επιχείρηση.
Σημείωσε μεγάλη αποτυχία.
Σχεδόν όλα τα Ε/Π δέχθηκαν πυρά και υπέστησαν καταστροφές από συγκεντρωμένα πυρά του Ιρακινού αντιαεροπορικού πυροβολικού, οι Μονάδες του οποίου είχαν πολύ καλή απόκρυψη και κάλυψη, τις θέσεις του οποίου δεν μπόρεσε να αναγνωρίσουν τα μέσα συλλογής πληροφοριών των ΗΠΑ.
Στην επιχείρηση αυτή καταρρίφθηκε ένα ελικόπτερο Apache, το πλήρωμα του οποίου και συνελήφθηκε. Η διάσωση του πληρώματος δεν έγινε κατορθωτή λόγω των ισχυρών αντιαεροπορικών πυρών. Τα υπόλοιπα 30 Ε/Π επέστρεψαν στο ΠΧΣ.
Το 6-6 ΤΕΕΠ προωθήθηκε μέχρι τον ΑΝΣΚ που του είχε ορισθεί, αλλά υποχρεώθηκε από τα ισχυρά πυρά να εγκαταλείψει την ενέργεια χωρίς να έχει εμπλέξει κανένα από τους στόχους του.
Το 1-227 ΤΕΕΠ προωθήθηκε μέχρι τον ΑΝΣΚ που του είχε ορισθεί, ενέπλεξε κάποιους από τους στόχους, αλλά αναγκάσθηκε να απαγκιστρωθεί, λόγω μη επάρκειας των καυσίμων των ελικοπτέρων του.
Αυτά ήταν τα αποτελέσματα ΛΑΘΟΥΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ και ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ Δ.Μ και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ.
Από την άλλη πλευρά οι Ιρακινοί είχαν μελετήσει με πολύ λεπτομέρεια τις τακτικές των ΕΕ/Π και τις δυνατότητες των οπλικών τους συστημάτων. Δεν χρησιμοποίησαν κανένα είδους προκεχωρημένου ηλεκτρονικού συστήματος για την έγκαιρη προειδοποίηση, απλά χρησιμοποίησαν διεσπαρμένους σε όλη την ύπαιθρο και κατά μήκος των εναέριων αξόνων επίθεσης, παρατηρητές εδάφους με κινητά τηλέφωνα που ειδοποιούσαν τις Μονάδες ΠΒ και ΤΘ…..
Τόσο απλά είναι μερικές φορές τα πράγματα…!!!
Αξίζει εδώ να δούμε τι γράφει επτά μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2003,
ο τότε Δντής Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ Υποστράτηγος John M. Curran [ii] για τη παραπάνω επιχείρηση του 11ου Συντάγματος Αεροπορίας Στρατού :
«…κατά την εκτέλεση επιθετικής ενεργείας με διέλευση του ΠΟΤ και αντικειμενικούς σκοπούς στόχους της Μεραρχίας Medina, στις 23 Μαρτίου 2003, σχεδόν όλα τα ελικόπτερα προσβλήθηκαν από βλήματα ελαφρών όπλων πεζικού και Α/Α πυροβολικού και υπέστησαν υλικές ζημίες. Κατά τη στιγμή που διερχόταν το ΠΟΤ, αντιμετώπισαν μη αναμενόμενη και άριστα οργανωμένη αντιαεροπορική ενέδρα, γεγονός που εμπόδισε ορισμένα πληρώματα να φθάσουν στους ΑΝΣΚ που είχαν καθορισθεί.»
Μετά ήλθε η τρομερή αμμοθύελλα, The Mother of All Sandstorms, όπως την αποκάλεσαν….
Από τις 25 έως 27 Μαρτίου 2003, τίποτε δεν περπατούσε, δεν κουνιόταν, δεν πετούσε. Όλα καθηλωμένα. Αλλά μετά το πέρασμα αυτής της θύελλας, θα ερχόταν η σειρά της 101 ΤΑΞΑΣ, να συνεχίσει και ουσιαστικά να ανασκευάσει τις κακές εντυπώσεις που άφησαν οι ενέργειες του 11ου Συντάγματος Αεροπορίας Στρατού.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ 101ης ΤΑΞΑΣ
Ας δούμε και πάλι τι γράφει επτά μήνες μετά, τον Οκτώβριο του 2003 ο τότε Δντής Αεροπορίας Στρατού των ΗΠΑ Υποστράτηγος John M. Curran :
«Μετά την επίθεση του 11ου ΣΑΣ, οργανώθηκε σύσκεψη παρουσία των Διοικήσεων των Μονάδων του 11ου Συντάγματος Α.Σ, υπό την 101η ΤΑΞΑΣ με σκοπό την ανακεφαλαίωση της επιχειρήσεως και την ανάπτυξη τακτικών, τεχνικών και διαδικασιών που θα αντιμετώπιζαν τις νέες απειλές. Τέσσερεις μέρες αργότερα, η 101η ΤΑΞΑΣ ενήργησε διέλευση του ΠΟΤ σε βάθος 167 χιλιομέτρων μέσα στην εχθρική περιοχή, επιτιθέμενη στην ίδια Ιρακινή Μεραρχία χωρίς να σημειωθούν απώλειες, εκτός από ελαφρές ζημίες σε ένα Ε/Π. Η επιτυχία αυτή οφείλονταν στο καλά σχεδιασμένο σχέδιο ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ ΤΗΣ ΕΧΘΡΙΚΗΣ Α/Α ΑΜΥΝΑΣ (SEAD), την οποία εξασφάλισαν Μονάδες της ΠΑ, σε αποστολή ΕΑΥ και Μονάδες του ΠΒ με στοιχεία ATACMS. Με την απογείωση των ελικοπτέρων από τις θέσεις αναμονής για να διέλθουν το ΠΟΤ, άρχιζε ένα μετακινούμενο μπαράζ των στοιχείων ATACMS επί στόχων οι οποίοι βρίσκονταν πάντα σε θέση μπροστά από το πρώτο ελικόπτερο και σε απόσταση που απείχε δύο με τέσσερα λεπτά πτήσεως, από αυτό. Εάν τα πληρώματα συναντούσαν εχθρικές αντιστάσεις, εφάρμοζαν τις γνωστές τακτικές της κάλυψης, ανταπόδοσης των πυρών και επίθεσης στο στόχο. Μετά την με αυτό το τρόπο αποφυγή των μη αναμενόμενων απειλών, τα πληρώματα συνέχιζαν προς τους στόχους που είχαν καθορισθεί με το σχέδιο πυρός της 101ης Μεραρχίας, προσβάλλοντάς τους με άμεσα ή έμμεσα πυρά, ευρισκόμενα ασυνεχώς εν κινήσει (πτήση), για την αύξηση της επιβιωσιμότητας των μέσων.»
Όλα τα παραπάνω έγιναν τη νύκτα της 28 προς 29 Μαρτίου 2003.
Η ενέργεια πλέον της 101ης ΤΑΞΑΣ σχεδιάσθηκε, με κάθε δυνατή λεπτομέρεια με σημασία στην διόρθωση όλων των προβλημάτων που παρουσιάσθηκαν στο σχεδιασμό του 11ου ΣΑΣ. Καλύφθηκαν τα θέματα επάρκειας των καυσίμων, καταστρώθηκε ένα λεπτομερές σχέδιο συντονισμού με την Πολεμική Αεροπορία και το Μεραρχιακό ΠΒ και επινοήθηκαν μέθοδοι και διαδικασίες που αντιμετώπιζαν το ιδιαίτερο επιχειρησιακό περιβάλλον του Ιρακινού εδάφους και δυνάμεων.
Η διεξαγωγή του αγώνα των ΤΕΕΠ της 101ης ΤΑΞΑΣ, αν και δεν έγινε κατορθωτό να βρεθεί και να καταστραφεί η 14η Ιρακινή Μηχανοκίνητη Ταξιαρχία, επειδή είχε ήδη συμπτυχθεί, στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθότι εξασφάλισε την ασφάλεια του χώρου για την συνέχιση της προέλασης της 1ης Μεραρχίας ΠΖ (ΗΠΑ) προς τη Βαγδάτη.
Η όλη ενέργεια συντονισμένη κατά ένα άριστο τρόπο με τα στοιχεία της ΠΑ και του ΠΒ, απέδειξε ότι ο λεπτομερής σχεδιασμός και ο συνεχής συντονισμός, μαζί με τη συνεχή ροή πληροφοριών για τις θέσεις του εχθρού, είναι εκείνα τα στοιχεία που κάνουν δυνατή μια ενέργεια των επιθετικών Ε/Π σε βάθος.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
- Η πρώτη επίσημη επισήμανση ότι κάτι αλλάζει στις τεχνικές χρησιμοποίησής των ΕΕ/Π του αμερικανικού Στρατού, ακούσθηκε στις 3 Οκτωβρίου 2005 στο ετήσιο Συνέδριο του Συνδέσμου του Στρατού των ΗΠΑ, κατά τη διάρκεια του οποίου τονίσθηκε ότι οι χειριστές των APACHE χρησιμοποιούν πλέον νέες τακτικές εμπλοκής των ελικοπτέρων τους στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν όπου, χάρις τις τροποποιήσεις που έχουν γίνει στα ηλεκτρονικά του συστήματα (avionics), το ελικόπτερο πλέον μπορεί να εκτελεί βολές σε βύθιση («dive and fire»), με άλλα λόγια δηλαδή, να ελίσσεται πιο γρήγορα στο πεδίο των επιχειρήσεων και να υποστηρίζει των αγώνα των επίγειων τμημάτων, παρά να αιωρείται απλά π.χ πάνω από σειρές οχημάτων και τεθωρακισμένων, όπως το είχαν φαντασθεί οι σχεδιαστές του.
- Σύμφωνα με τον Συνταγματάρχη Mark Hayes [iv], των Διευθυντή του προγράμματος Apache της TRADOC, το πυροβόλο των 30 χιλιοστών αποτελεί το οπλικό σύστημα του ελικοπτέρου που εμπιστεύονται οι περισσότεροι των χειριστών ειδικά όταν μιλάμε για επιχειρήσεις σε αναπεπταμένα εδάφη και για αποστολές καταστολής των εχθρικών πυρών, αλλά και οι πύραυλοι HELLFIRE αποδείχθηκαν πολύ χρήσιμοι στους αγώνες εντός κατοικημένων τόπων, για προσβολή με ακρίβεια στόχων.
- Τα επιθετικά Ε/Π απέδειξαν ότι μπορούν και πρέπει να χρησιμοποιούνται σε κάθε είδους επιχειρήσεων, που μόνο η εφευρετικότητα των σχεδιαστών τους μπορεί να τις περιορίσει.
- Αποδείχθηκε όμως και κάτι άλλο στην πράξη, ότι ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ των προσπαθειών, είναι κάτι που δεν θα πρέπει να το ξεχνάμε ποτέ. Όσες φορές εκτιμήθηκε ότι τα επιθετικά Ε/Π, μπορούν να ενεργήσουν τελείως μόνα και χωρίς την υποστήριξη της ΠΑ και του ΠΒ, αυτό είχε καταστροφικά αποτελέσματα. Όσες όμως φορές επικράτησε η φρόνηση και η επιχείρηση σχεδιάσθηκε με βάση όσα προβλέπονται στα ισχύοντα δόγματα και τακτικές, υπήρξε πλήρης επιτυχία.
- Αλλαγή στις τακτικές χρησιμοποίησής τους, δε μπορεί να πει κανείς ότι παρατηρείται, μια και όσα αναφέραμε στο πόνημα αυτό, αποδεικνύουν ότι στη βάση τους παραμένουν οι ίδιες. Οι τεχνικές εμπλοκής των στόχων και ο τρόπος βολής, είναι εκείνα τα στοιχεία που έχουν προσαρμοσθεί, λόγω του επιχειρησιακού περιβάλλοντος στο οποίο εδώ και χρόνια χρησιμοποιούνται.
- Οι Μονάδες ΕΕ/Π, λόγω του ότι ενεργούν σε μεγάλο εύρος, έχουν αυξημένες ανάγκες, σε παροχή νωπών πληροφοριών, υποστήριξης με πυρά και υποστήριξης Δ.Μ.
- Η υποστήριξη με πυρά, της ενέργειας των Μονάδων ΕΕ/Π, όταν αυτά επιχειρούν αυτόνομα σε βάθος μέσα στην εχθρική διάταξη, θα πρέπει να σχεδιάζεται και να παρέχεται επαρκώς από το ΠΒ αλλά και άλλα μέσα, όπως αεροσκάφη της πολεμικής αεροπορίας και μονάδες του πολεμικού ναυτικού.
- Θέματα που έχουν σχέση με την διαβίωση, επιβίωση, σίτιση και στέγαση του προσωπικού τους, με τον ανεφοδιασμό των ελικοπτέρων σε καύσιμα και πυρομαχικά καθώς και με ανταλλακτικά, αλλά και αποκατάστασης των βλαβών των ελικοπτέρων, πρέπει να εξασφαλίζονται από τον επιχειρησιακό Διοικητή, μέσω των επίγειων ή/και υποστηριζόμενων από τις Μονάδες Ελικοπτέρων επ’ ωφελεία των οποίων ενεργούν.
- Η εκτίμηση είναι ότι το επιθετικό Ε/Π, δεν θα πάψει ποτέ να αποτελεί ένα πολλαπλασιαστή δυνάμεων, στα χέρια του σχεδιαστή. Για να υπάρχει όμως ανταποδοτικότητα της όποιας ενέργειάς του, θα πρέπει αυτή να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο και γιατί όχι και διακλαδικό, επίπεδο.
———————————————————————————————————————–
[i] Πηγή : http://www.globalsecurity.org/military/library/report/2004/onpoint/ch-4.htm#aviation
http://www.vcorps.army.mil/History/V_Corps_condensed_history_OIF-combat_phase.pdf
http://www.docstoc.com/docs/4055807/V-CORPS-IN-THE-COMBAT-PHASE-OF-OPERATION-IRAQI-FREEDOM
http://www.scribd.com/doc/1819813/US-Army-16-days-to-baghdad-pamphlet-print-version
http://www.mysanantonio.com/news/special_reports/The_Only_Retreat_Flight_into_ambush.html
[ii] Για περισσότερες πληροφορίες : http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/an-ttc-48.htm
[iii] Πηγή : http://www.quad-a.org/Archives/0310.htm
[iv] http://web.archive.org/web/20060512101427/http://edefenseonline.com/default.asp?func=article&aref=10_12_2005_OM