ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΣΗΣ Ή ΣΤΙΓΜΑ ΑΠΟ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ (DEAD RECΚONING)

Στίγμα από αναμέτρηση είναι η διαδικασία υπολογισμού της παρούσας θέσης προβάλλοντας επί του εδάφους (χάρτη), τη πορεία και τη ταχύτητα από ένα γνωστό σημείο που περάσαμε. Χρησιμοποιείται επίσης για τον υπολογισμό των επόμενων σημείων από το γνωστό παρόν σημείο. Είναι ένα κατά προσέγγιση σημείο διότι δεν επιτρέπει τον υπολογισμό της έκπτωσης από την πορεία, τα ρεύματα, το λάθος του πηδαλιούχου, το λάθος της πυξίδας και οποιεσδήποτε εξωτερικές επιδράσεις.

Ο πλοηγός χρησιμοποιεί αυτή τη μέθοδο για να υπολογίσει

Α. Την ανατολή και την δύση του ηλίου.

Β. Τον χρόνο άφιξης και σε πόσο χρόνο θα δει τους φάρους.

Γ. Να επαληθεύσει την ακρίβεια των ηλεκτρονικών πληροφοριών για την θέση του.

Δ. Να προβλέψει ποια αστέρια θα είναι διαθέσιμα για παρατηρήσεις.

Η πλέον σπουδαία χρήση του είναι η πρόβλεψη του επόμενου σημείου του πλοίου στο άμεσο μέλλον για να αποφύγει επικίνδυνες καταστάσεις.

Ο πλοηγός ελέγχοντας συχνά την θέση του, αξιολογεί τους εξωτερικούς παράγοντες που επιδρούν πάνω στο πλοίο, όπως τα ρεύματα, τον άνεμο και τα λάθη πορείας και του δίνει την δυνατότητα να τηρεί την σωστή πορεία του, κάνοντας τις απαιτούμενες διορθώσεις.

Ο πλοηγός γνωρίζοντας την θέση του στις  09.00 και χρησιμοποιώντας την πορεία και την ταχύτητα υπολογίζει το σημείο του στις 09.30 και 10.00

Πριν την ανακάλυψη της σεληνιακής απόστασης (Lunar Distance) και του ναυτικού χρονομέτρου, το dead reckoning ήταν η κύρια μέθοδος για την εύρεση του γεωγραφικού μήκους, που ήταν διαθέσιμη στους ναυτικούς, όπως στον Χριστόφορο Κολόμβο και στον John Cabot για τα Ατλαντικά τους ταξίδια.

ΣΕΛΗΝΙΑΚΗ ΑΠΟΣΤΑΣΗ LUNAR DISTANCE

Κατά την αστροναυτιλία, σεληνιακή απόσταση, είναι η γωνία μεταξύ της σελήνης και κάποιου άλλου αστέρα. Ο πλοηγός γνωρίζοντας την σεληνιακή απόσταση και χρησιμοποιώντας το ναυτικό ημερολόγιο είναι σε θέση να υπολογίσει την ώρα Greenwich. Κατόπιν  μπορεί να βρει το γεωγραφικό μήκος του, χωρίς την χρήση του χρονομέτρου.

Ο λόγος που χρησιμοποιούσαν την σεληνιακή απόσταση ήταν ότι στην αστροναυτιλία η ακριβής γνώση της ώρας Greenwich και η θέση ενός η πολλών αστέρων ναυτιλίας ήταν ζωτικής σημασίας για τον υπολογισμό του γεωγραφικού πλάτους και μήκους. Δεν είχαν όμως αξιόπιστα χρονόμετρα παρά προς το τέλος του 18ου αιώνα. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιούσαν την σεληνιακή απόσταση για να βρουν την ώρα Greenwich.

Η μέθοδος βασίζεται στην σχετικά γρήγορη κίνηση της σελήνης στον ουρανό πραγματοποιώντας μια πλήρη περιστροφή 360 μοιρών σε 27.3 ήμερες.

Εάν λοιπόν κάνουμε τους μαθηματικούς υπολογισμούς θα δούμε ότι η σελήνη σε  1 ώρα κινείται μισή (0,5) μοίρα.

27.3 ημέρες x 24 ώρες =655.2 ώρες.   360 μοίρες /655.2 = 0.5 της μοίρας. Περίπου όση είναι η διάμετρος της.

Χρησιμοποιώντας τον εξάντα ο πλοηγός μετρά με μεγάλη ακρίβεια την γωνία μεταξύ της σελήνης και κάποιου άλλου αστέρα. Αυτό μπορεί να είναι ο ήλιος, ή κάποιο από τα 57 φωτεινά αστέρια που βρίσκεται κοντά στην σελήνη. Εκείνη την στιγμή οποιοσδήποτε βρίσκεται στην επιφάνεια της γης που μπορεί να δει τα 2 ουράνια σώματα (σελήνη και αστέρι), θα παρατηρήσει την ίδια γωνία αφού κάνει διόρθωση της παράλλαξης.

Κατόπιν ο παρατηρητής συμβουλεύεται τους πίνακες της σεληνιακής απόστασης και τους χρόνους που αυτοί θα πραγματοποιηθούν. Συγκρίνοντας τους πίνακες  βρίσκει την ώρα Greenwich. Με γνωστή πλέον την ώρα Greenwich, αλλά και την τοπική ώρα, είναι εύκολο να βρει το γεωγραφικό του μήκος.

Τελειώνοντας αυτό το Κεφάλαιο με την ναυτιλία των άστρων και αποκομίζοντας μια ιδέα, μια μυρωδιά, όπως λέμε στην καθημερινότητα μας, για τους ναυτίλους εκείνης της εποχής ,εγώ προσωπικά αισθάνομαι μεγάλο σεβασμό.

Σημείωση: Επικοινώνησα με έναν γνωστό μου καπετάνιο, συνταξιούχο, και τον ρώτησα πόσος χρόνος χρειάζεται για να βγάλει το στίγμα του ένας πλοηγός και μου είπε: Αν είναι έμπειρος περίπου 10 λεπτά . Αυτό γινόταν πολύ νωρίς το πρωί και αργά το απόγευμα, πριν βγει ο ήλιος για να βλέπουμε τα αστέρια και λίγο πριν σκοτεινιάσει για να βλέπουμε τον ορίζοντα .Αν είχε κύμα η συννεφιά δεν μπορούσαμε να βγάλουμε στίγμα.

Και όμως με αυτό το σύστημα πορευθήκαμε για πολλούς αιώνες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: