ΓΙΑΤΙ Ο ΚΥΒΕΡΝΗΤΗΣ ΣΤΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΚΑΘΕΤΑΙ ΣΤΗ ΔΕΞΙΑ ΘΕΣΗ ;

Στην ιστοσελίδα Air & Space Smisthan, υπάρχει μια ενότητα η Need to Know Submission στην οποία οι αναγνώστες της υποβάλλουν ερωτήσεις οι οποίες απαντιόνται από ειδικούς. Μία λοιπόν από τις πολλές ερωτήσεις που κανείς μπορεί να βρει και να διαβάσει, είναι και η ερώτηση του τίτλου του σημερινού μας σημειώματος.

Γιατί λοιπόν οι Κυβερνήτες των ελικοπτέρων κάθονται στη δεξιά θέση;

Να μια απάντηση, όπως την έγραψε ο Paul Hoversten, ρωτώντας τον Roger Connor, Διευθυντή του Τμήματος κατακόρυφου πτήσεως, του κλάδου αεροναυτικής του National Air and Space Museum.

Η θέση του κυβερνήτη στα Ε/Π συνήθως είναι στη δεξιά θέση, αλλά αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Ο λόγος που η θέση του είναι στα δεξιά είναι περισσότερο ιστορικός, αν και μπορεί να έχει και κάποια επιχειρησιακά πλεονεκτήματα. Από τι στιγμή που από τη μάνα τους τα περισσότερα Ε/Π είναι περισσότερο ασταθή από ότι τα αεροσκάφη σταθερών πτερύγων, δεν θα βρει κανείς χειριστή που να θέλει να αφήσει το χειριστήριο πορείας, όσο καλό σύστημα σταθεροποίησης και να έχει το ελικόπτερο. Αυτό να το φαντασθείτε και στην αιώρηση – που χρειάζεται συχνές αν όχι συνεχείς μικροδιορθώσεις – για να το καταλάβετε.

Κατά τη διάρκεια μιας σταθερής πτήσης, το αριστερό χέρι του χειριστού χειρίζεται το σύνθετο χειριστήριο και συνήθως με αυτό ο χειριστής διαχειρίζεται διάφορα κουμπιά και διακόπτες της κονσόλας οροφής και δαπέδου.

Εδώ καλό είναι να πούμε και κάτι άλλο ιστορικό.

R-4CowgillOndeckOkinawa1945

Όταν κατασκευάσθηκε και παράχθηκε σε μεγάλους αριθμούς το ελικόπτερο R-4, από τον Igor Sikorsky, το θέμα του βάρους του σε σχέση με την ισχύ του ήταν πολύ μεγάλο πρόβλημα για τον κατασκευαστή. Το Ε/Π αυτό, κατασκευάσθηκε πρωτίστως ως εκπαιδευτικό αλλά είχε τόσο μικρή ισχύ που οι μηχανικοί του Igor Sikorsky, για κέρδος βάρους έβαλαν ανάμεσα στις δύο θέσεις, μόνο ένα σύνθετο χειριστήριο που το χειριζόταν και ο εκπαιδευτής και ο εκπαιδευόμενος. Με δεδομένο τώρα ότι στον εκπαιδευόμενο θα έπρεπε να δοθεί η μεγαλύτερη δυνατή άνεση κατά τη διάρκεια της πτήσης, όρισαν ως θέση του, τη δεξιά θέση του πιλοτηρίου.

id_r6_sikorsky_01_700

Λόγω αυτού του γεγονότος, η πρώτη γενιά των χειριστών του Αμερικανικού Στρατού- ΠΑ-Ακτοφυλακής και Π.Ν, έμαθαν να πετούν, το Ε/Π R-4 ως εκπαιδευόμενοι, από τη δεξιά θέση και συνέχισαν να πετούν, μόνοι τους πλέον από αυτή τη θέση, και μετά. Το ίδιο συνέχισε να συμβαίνει και με το Ε/Π R-6 που και αυτό είχε μόνο ένα σύνθετο (κοινό) χειριστήριο στο μέσο των δύο καθισμάτων.

bel47g3-2

Η κατάσταση αυτή άλλαξε στα 1946, όταν εμφανίσθηκε το ε/Π της Bell Model 47, το γνωστό μας ΟΗ-13, που ήταν το πρώτο Ε/Π που είχε πιστοποιηθεί και για πολιτική χρήση και που είχε διπλά χειριστήρια (και πορείας και σύνθετο), αλλά οι κατασκευαστικές εταιρείες από τότε και μετά, συνήθισαν λόγω του παραπάνω γεγονότος να κατασκευάζουν τα Ε/Π με τη θέση του Κυβερνήτη στο δεξιό, αν και πολλά Ε/Π – ιδίως τα σύγχρονα – μπορούν να κυβερνηθούν και από τις δύο θέσεις.

ΥΓ

Ευχαριστώ τον φίλο Crispin J. Burke, διαχειριστή του πολύ καλού ιστολογίου Wings Over Iraq, για το tweet του.

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: