DYNAMIC ROLLOVER. (ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ BFU ΓΙΑ ΕΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ)

BFU= Bundesstelle für Flugunfalluntersuchung =German Federal Bureau of Aircraft Accident Investigation = ΕΔΑΑΠ

Πρόσφατα δόθηκε στη δημοσιότητα το τελικό πόρισμα ενός αεροπορικού ατυχήματος που συνέβη στις 9 Σεπτεμβρίου 2012 κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής επιδείξεως σε έναν διάδρομο προσγείωσης ανεμοπλάνων στο Roßfeld Glider Airfield που βρίσκεται νότια της Στουτγάρδης στη Γερμανία.

Περισσότερες πληροφορίες για το πεδίο εδώ.

Ολόκληρο το πόρισμα της διερευνήσεως μπορείτε να κατεβάσετε στα αγγλικά εδώ.

Εμείς θα δώσουμε κάποια στοιχεία από το πόρισμα και θα καταλήξουμε σε κάποιες επιπρόσθετες παραινέσεις.

Ας πάμε στο πόρισμα:

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Το ατύχημα έγινε κατά τη διάρκεια μιας αεροπορικής επιδείξεως – που γίνεται κάθε δύο χρόνια – στο παραπάνω πεδίο – με ένα ελικόπτερο Eurocopter EC 120B Colibri D-HALX, ο χειριστής του οποίου ήθελε να εκτελέσει κάποιους ελιγμούς και ασκήσεις.

Στο ίδιο ε/Π επέβαινε και ένας επιβάτης που και αυτός ήταν διαθέσιμος στον συγκεκριμένο τύπου Ε/Π.

Από τα διάφορα βίντεο που είχε στη διάθεσή της η επιτροπή διαπιστώθηκε ότι το Ε/Π αιωρείτο σε ύψος μόλις 50 εκατοστά από την επιφάνεια του εδάφους.

 

 

Φωτογραφία του ατυχήματος από βίντεο της αστυνομίας τη στιγμή που το δεξιό σκι έρχεται σε επαφή με το έδαφος.

Το έδαφος στη περιοχή αιωρήσεως ήταν κατηφορικό (βλέπε φωτογραφία), και άρχισε μια πλαγιοκίνηση προς τα δεξιά, χάνοντας ακόμη περισσότερο ύψος. Η αρχική επαφή του Ε/Π με το έδαφος έγινε με το πίσω μέρος του αριστερού σκι.

Φωτογραφία του ατυχήματος από βίντεο της αστυνομίας τη στιγμή που οι πτέρυγες του ΚΣ έρχονται σε επαφή με το έδαφος.

Φωτογραφία του ατυχήματος από βίντεο της αστυνομίας τη στιγμή που οι πτέρυγες του ΚΣ έρχονται σε επαφή με το έδαφος.

Το Ε/Π έγειρε προς τα δεξιά, το πίσω μέρος του δεξιού σκι ακούμπησε το έδαφος και αμέσως μετά η βακτηρία του ουραίου στροφείου και το Ε/Π κατέληξε να ανατραπεί προς τα δεξιά.

Χρειάστηκαν μόλις 21 δευτερόλεπτα από την απογείωσή του μέχρι το ατύχημα.

Τα συντρίμμια του Ε/Π. (Photo: BFU )

Τα συντρίμμια του Ε/Π. (Photo: BFU )

Το Ε/Π υπέστη καταστροφικές ζημίες, όπως φαίνεται στην παραπάνω φωτογραφία, οι δύο επιβαίνοντες υπέστησαν ελαφρούς τραυματισμούς.

Τέσσερεις θεατές που βρίσκονταν σε απόσταση 45 μέτρων, τραυματίστηκαν, εκ των οποίων ο ένας κατέληξε από τα τραύματά του και ένα όχημα καταστράφηκε, από τα τμήματα των πτερυγίων του κυρίου στροφείου που εκτοξεύθηκαν σε μεγάλη απόσταση.

ΑΝΑΛΥΣΗ

Η μορφολογία του εδάφους στον διάδρομο προσγείωσης ανεμοπλάνων στο Roßfeld χαρακτηρίζεται από επικλινή εδάφη γύρω από ον διάδρομο προσγειώσεως. Το γεγονός αυτό συμβάλλει στον μη εύκολο προσδιορισμό του οριζόντιου επιπέδου λόγω της ανυπαρξίας ξεκάθαρου φυσικού ορίζοντα ως σημείο αναφοράς. Έτσι για να διατηρήσει κανείς το ίδιο ύψος από το έδαφος σε μια αιώρηση απαιτείται να κάνει συνεχείς ελέγχους και διορθώσεις στη στάση του Ε/Π.

Όλοι οι έλεγχοι που έγιναν και για το Ε/Π αλλά και για τον χειριστή, δεν έδειξαν κάποια απόκλιση από τους ισχύοντες κανονισμούς.

Αβίαστα λοιπόν (όπως συνάγεται και από τα βίντεο) βγαίνει το συμπέρασμα ότι το ατύχημα οφείλεται σε dynamic rollover, που συνέβη από την επαφή του αριστερού σκι με το έδαφος, την μείωση της ταχύτητας πλαγιοκίνησης προς τα δεξιά του Ε/Π και ως εκ τούτου την επαφή του δεξιού σκι με το έδαφος (μαζί με την βακτηρία του ουραίου στροφείου) που λειτούργησαν ως σημείο στροφής ( pivot point ) και τελικά το πλάγιασμα και την καταστροφή του Ε/Π.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Το Ε/Π ανετράπη λόγω του επιλεγέντος ύψους αιωρήσεως που ήταν πολύ χαμηλό και την μη ηθελημένη επαφή των σκι με το έδαφος κατά την πλαγιοκίνηση.

Και για να έχουμε μια πλήρη εικόνα για το ατύχημα, να και ένα βίντεο πραγματικό και για το συγκεκριμένο Ε/Π, την ώρα που συμαβίνει:

Μετά από αυτά, να ξαναθυμηθούμε τι λέγαμε και εμείς πριν από καιρό:

Το θέμα της δυναμικής ανατροπής ενός Ε/Π, το είχαμε πρωτοαναλύσει με το σημείωμά μας DYNAMIC ROLLOVER στις 29, Αυγούστου, 2008.

dynamic rollover poster greeka

κάναμε και πόστερ για το θέμα αυτό, τον Αύγουστο του 2009

Μιλήσαμε ξανά για το θέμα, στο σημείωμά μας Η «ΑΧΙΛΕΙΟΣ ΠΤΕΡΝΑ» ΤΩΝ ΑΤΥΧΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ Ε/Π ΕΥΡΩΠΑIΚΩΝ ΧΩΡΩΝ  στις 19 Νοεμβρίου, 2010, όταν αναλύαμε μια μελέτη της European Helicopter Safety Team (EHEST) που ανέλυσε στοιχεία ατυχημάτων έξη ετών – από το 2000 μέχρι το 2005 – και κατέτασε τους κινδύνους που οδηγούν σε αεροπορικό ατύχημα σε τέσσερεις τομείς κινδύνων  ένας εκ των οποίων είναι η στατική και η δυναμική ανατροπή του Ε/Π (static and dynamic rollover).

Τέλος εκδώσαμε και ένα φυλλάδιο για το θέμα, με τίτλο DYNAMIC ROLLOVER. (ΦΥΛΛΑΔΙΟ)  στις 17 Μαΐου 2012, που μπορείτε να το κατεβάσετε είτε από τον διπλανό σύνδεσμο, είτε από το παρακάτω:

Νομίζω ότι το θέμα το έχουμε καλύψει πλήρως και διεξοδικά.

ΚΑΛΕΣ ΜΑΣ ΠΤΗΣΕΙΣ

ΧΩΡΙΣ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: