ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΑΠΟΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΟ ΑΙΤΙΟ ΠΤΩΣΗΣ ΤΟΥ Black Hawk

chi-helicopter-crash-0314-wre0027509098-20150313
Στις 10 Μαρτίου 2015, ένα Ε/Π Sikorsky UH-60 Black Hawk που ανήκε στο 1-244th Assault Helicopter Battalion, της Εθνοφρουράς της πολιτείας Louisiana κατέπεσε περί τις 20:30, στις ακτές της Florida Panhandle
Στο Ε/Π που εκτελούσε νυκτερινή εκπαιδευτική πτήση, επέβαιναν 11 άνδρες, 7 του Σώματος των Πεζοναυτών και τα 4 μέλη του πληρώματος.
AP_black_hawk_hellicopter_crash_jef_150604_4x3_992

PHOTO: A search boat from the Niceville Fire Department is shrouded in fog as rescue workers search a site near Navarre Beach, Fla., March 11, 2015, where an Army Black Hawk helicopter crashed.

Από την πτώση του, που από τις πρώτες επίσημες ανακοινώσεις οφείλεται στην βαρειά ομίχλη που επικρατούσε, όλοι οι επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.
Το Ε/Π ήταν μέρος μιας δυάδος Ε/Π που εκτελούσαν την εκπαίδευση. Το άλλο Ε/Π επέστρεψε πίσω λόγω κακών καιρικών συνθηκών.
Στις 4 Ιουνίου 2015, δόθηκε στη δημοσιότητα, το πόρισμα της διερεύνησης που έγινε από μικτή επιτροπή της Εθνοφρουράς της πολιτείας Louisiana και της Διοικήσεως Ειδικών Επιχειρήσεων των Πεζοναυτών.
Ως κύριος παράγων του ατυχήματος, διαπιστώθηκε ο χωροταξικός αποπροσανατολισμός (SD- Spatial Disorientation ), λόγω της πυκνής ομίχλης που επικρατούσε στην περιοχή και το λάθος των χειριστών να εφαρμόσουν τις διαδικασίες μετάπτωσης από τη πτήση με συνθήκες πτήσεως VMC σε συνθήκες πτήσεως με κανόνες IFR.

Αξίζει να σημειώσουμε λίγα αποσπάσματα από τη διερεύνηση που τμήματά της μπορεί κανείς να βρει εδώ.

1. Τα όρια καιρού για να εκτελεσθεί η νυκτερινή πτήση σύμφωνα με τις ΒΟΕ της Μονάδας, ήταν για τη   Βάση νεφών όχι μικρότερη από 1000 πόδια και για την ορατότητα όχι μικρότερη των 4,8 χιλιομέτρων. Ο καιρός κατά την απογείωση και κατά το ατύχημα ήταν Βάση νεφών 300 πόδια και ορατότητα μόλις 1,6 χιλιομ.

2. Τα μέλη του πληρώματος, δεν έφεραν καμμία αντίρηση στην απόφαση του Κυβερνήτη να εκτελέσει τη πτήση με συνθήκες καιρού που δεν προβλεπόταν από τις ΒΟΕ, λόγω του μεγάλου σεβασμού που του είχαν και της εμπιστοσύνης τους σε αυτόν για θέματα χειριστικής ικανότητας και σωστών αποφάσεων.

3. Από το flight data recorder του Ε/Π διαπιστώθηκε ότι και οι δύο χειριστές αμέσως μετά την απογείωση του Ε/Π    έπαθαν την παραίσθηση του χωροταξικού αποπροσανατολισμού, και από τις ενδείξεις που καταγράφηκαν στο FDR, διαπιστώθηκαν απότομοι ελιγμοί ανόδου και καθόδου του Ε/Π μεγάλες αυξομειώσεις στην ταχύτητα αέρος και μεγάλο άγχος στις συνομιλίες τους μέχρι τη πρόσκρουση.

Αυτά τα ολίγα, που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα.

Ευκαιρία να θυμηθούμε και μεις όσα πίσω στις 30/3/2011 έγραφε ο φίλος ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΤΣΑΛΟΣ στο σημείωμά του ΟΠΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΙΣΘΗΣΕΙΣ (Visual Illusions)

Πολλοί τύποι οπτικών παραισθήσεων μπορεί να εμφανιστούν στο αεροπορικό περιβάλλον. Είναι κρίσιμο ο χειριστής να είναι εξοικειωμένος με αυτές διότι έχουν επιπτώσεις στην ασφάλεια της πτήσης. Οι οπτικές παραισθήσεις προκαλούν απώλεια προσανατολισμού, ο οποίος αναφέρεται και σαν χωροταξικός αποπροσανατολισμός (SD- Spatial Disorientation ). Ο ορισμός αυτού είναι…..

η ανικανότητα του χειριστή να αισθανθεί την σωστή θέση του, την κίνηση, και το ύψος του αεροσκάφους σε σχεση με την επιφάνεια της γης και της κατακόρυφης βαρύτητας”.

Επίσης,

SD είναι η ανικανότητα του χειριστή να καθορίσει την θέση και το ύψος του σε σχέση με κάποιο άλλο αεροσκάφος”.

Η ελάττωση των οπτικών χαρακτηριστικών και αναφορών αυξάνουν την πιθανότητα του SD.

Αυτή η έλλειψη οπτικών ερεθισμάτων, που συνδέεται και με μια λανθασμένη ερμηνεία αυτών, μπορεί να δημιουργήσει επιπρόσθετες παραισθήσεις στις οποίες περιλαμβάνεται και ο SD. Οι παραισθήσεις γενικά παρουσιάζονται στις νυκτερινές πτήσεις με ή χωρίς τη βοήθεια ΔΝΟ, ή άλλων συστημάτων νυκτερινής όρασης. Σε μερικές περιπτώσεις οι παραισθήσεις μπορεί να εμφανιστούν και κατά την διάρκεια της ημέρας σε χαμηλά περιβάλλοντα αντίθεσης (κοντράστ) όπως είναι η έρημος, το νερό και το χιόνι.

Για όσους θέλουν να ξαναθυμηθούν όσα γράφαμε μπορούν να κτυπήσουν εδώ, ή να κατεβάσουν το κείμενο σε μορφή pdf, από τον παρακάτω σύνδεσμο:

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: