ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΑ, ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ.

Το παραπάνω βίντεο είναι από την εταιρεία Aerosthetics, που εξειδικεύεται στην εναέρια κινηματογράφηση σε σημεία παντού στον κόσμο. (πηγή).

 Χωρίς τίτλο1

Η παραπάνω φωτό είναι από έναν ιστότοπο τον TravelByDrone, που είναι η χαρά του χειριστού μικρών ΜΕΑ και εναέριων φωτογράφων και κινηματογραφιστών.

Αλλά και ένα μεγάλο πρόβλημα για όλους μας που βρισκόμαστε στον αέρα.

Και περισσότερο για όσους από μας, πετάμε σε χαμηλά ύψη…..

Αυτά ως εισαγωγή (και εξήγηση ίσως) γιατί αφιερώνουμε τόσα σημειώματα για τα ΜΕΑ.

Τις προάλλες δώσαμε σε γενικές γραμμές το ΤΙ ΕΧΕΙ ΚΑΘΟΡΙΣΕΙ Η FAA ΓΙΑ ΤΑ ΜΕΑ.

Τι ισχύει δηλαδή για τις πτήσεις των ΜΕΑ στις ΗΠΑ.

Σήμερα μάλλον ολοκληρώσαμε το ψάξιμο για το τί ισχύει στην Ευρώπη.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

ΓΕΝΙΚΑ

(πηγή: http://insideunmanned.epubxp.com/t/124686 )

Η χρησιμοποίηση των ιδιωτικών ΜΕΑ στις χώρες της Ευρώπης, επί του παρόντος, καθορίζεται από ότι κανονισμούς έχουν θεσπίσει οι εθνικές ΥΠΑ (και όχι κάποια Ευρωπαϊκή αρχή) οι οποίες και διατηρούν την ευθύνη και αρμοδιότητα να εκδίδουν άδειες χρησιμοποιήσεως – κυρίως – εξετάζοντας τις περιπτώσεις των αιτήσεων μία-μία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εκδώσει τις κατευθυντήριες οδηγίες για το θέμα αλλά δεν θέλει (και καλώς κατά τη γνώμη μου) να παρεμβάλλεται στις εθνικές υπηρεσίες ΕΕΚ.

Μερικές ΥΠΑ των κρατών της Ευρώπης ( Τσεχία, Γαλλία, Γερμανία, Ιρλανδία, Ιταλία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Ρουμανία και Η.Β), βρίσκονται ήδη μπροστά από το θέμα των πτήσεων των ιδιωτικών ΜΕΑ και έχουν εκδώσει τις απαραίτητες οδηγίες και διατάξεις.

Κάποιες άλλες όπως η Αυστρία, το Βέλγιο και η Ισπανία, βρίσκονται στη φάση εκδόσεως τέτοιων διατάξεων, ενώ κάποιες άλλες, σχεδόν οι μισές από τις χώρες της Ευρώπης, έχουν μπροστά τους αρκετό δρόμο για να αντιμετωπίσουν τις πτήσεις των ιδιωτικών ΜΕΑ.

Από την μελέτη του τι ισχύει, φαίνεται ότι οι κεντρικές κατευθύνσεις όλων των κρατών της Ευρώπης που έχουν εκδώσει οδηγίες για τα ιδιωτικά ΜΕΑ, είναι ότι η πτήση ενός ΜΕΑ πρέπει να γίνεται με οπτική επαφή με τον χειριστή του, σε ένα ύψος μικρότερο των 500 ποδών και το ΜΕΑ να είναι μικτού βάρους απογειώσεως μικρότερου των 25 κιλών.

Σε ότι αφορά τώρα τη κλασικοποίηση του εναερίου χώρου, για τις πτήσεις των ιδιωτικών ΜΕΑ, όλοι συμφωνούν ότι θα πρέπει να υπάρξει μία κεντρική – από την Ε.Ε – οδηγία. Μέχρι τότε η κλασικοποίηση γίνεται από τις κατά κράτος εθνικές ΥΠΑ.

ΕΥΡΩΠΗ ΚΑΙ ΠΤΗΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

ΓΕΝΙΚΑ

Το 2007, το Eurocontrol, εξέδωσε μία οδηγία που καθόριζε, παγκόσμια για πρώτη φορά, τις αρχές λειτουργίας και χειρισμού των στρατιωτικών ΜΕΑ, μέσα στον πολιτικό εναέριο χώρο. Βέβαια για αυτά υπάρχουν και οι εκάστοτε καθορισμένοι εναέριοι χώροι μόνο για τις δικιές τους πτήσεις, αλλά με αυτή την οδηγία καθορίζεται και ο τρόπος, λεπτομέρειες που αυτά θα πετούν, στον ευρύτερο εναέριο χώρο στον οποίο πετούν και τα επανδρωμένα αεροσκάφη.

Την οδηγία με τίτλο “Specifications for the use of military unmanned aerial vehicles as OAT outside segregated airspace” μπορούμε να την κατεβάσουμε εδώ.

Σύμφωνα με αυτήν τα στρατιωτικά ΜΕΑ, για να πετάξουν έξω από τις κλασικοποιημένες εναέριες περιοχές, πρέπει να διαθέτουν την ικανότητα sense and avoid” που στην ουσία είναι ίδια με την ικανότητα “see-and-avoid” των επανδρωμένων αεροσκαφών.

Για το θέμα των πτήσεων των στρατιωτικών ΜΕΑ το Eurocontrol έχει προχωρήσει ακόμη παραπέρα με την έκδοση ειδικών οδηγιών για τις πτήσεις των ΜΕΑ Global Hawk και Euro Hawk, που είναι δύο παρόμοιοι τύποι στρατιωτικών ΜΕΑ, με μεγάλη διάρκεια πτήσης και σε πολύ μεγάλα ύψη. Το τι προβλέπεται με λεπτομέρεια για τις πτήσεις των μπορούμε να το δούμε στην οδηγία EUROCONTROL Air Traffic Management Guidelines for Global Hawk in the European Airspace  .

Αλλά ας αρχίσουμε να παραθέτουμε τι ακριβώς ισχύει για κάθε μία από τις χώρες της Ευρώπης.

ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ

ΠΤΗΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Σε ένα πολύ εξειδικευμένο Βρετανικό νομικό σάϊτ, το asblaw υπάρχει μια πλήρη και εμπεριστατωμένη μελέτη με τίτλο A review of the legal status of drones του Humphrey Dawson, που περίληψή της έχει δημοσιευθεί από την Royal Aeronautical Society στο περιοδικό AEROSPACE του Αυγούστου 2014 (που μπορείτε να την κατεβάσετε από εδώ) που αναλύει τι ισχύει για τις πτήσεις των ιδιωτικών ΜΕΑ σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και το νομικό πλαίσιο που τις διέπει.

drone-798x310

Από αυτό το άρθρο δανειζόμαστε τι ισχύει για τις πτήσεις των ιδιωτικών ΜΕΑ για την Μ. Βρετανία:

           Σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕ 216/2008 (που μπορείτε να τον κατεβάσετε στα Ελληνικά εδώ), η European Aviation Safety Agency (EASA), είναι η υπεύθυνη αρχή για την εφαρμογή των νόμων που έχουν σχέση με την αεροπλοϊμότητα, την πιστοποίηση, την λειτουργία των αεροπορικών οργανισμών, τα πτυχία των χειριστών, τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας και τα αεροδρόμια.

Σύμφωνα με τον κανονισμό αυτόν, τα ΜΕΑ με επιχειρησιακό βάρος 150 κιλών και πάνω, υπόκεινται στις ίδιες υποχρεώσεις και κανονισμούς λειτουργίας όπως και τα επανδρωμένα αεροπλάνα.

Των κανόνων αυτών εξαιρούνται τα ΜΕΑ με επιχειρησιακό βάρος μικρότερο των 150 κιλών.

Η Μ. Βρετανία έχει εκδώσει επί αυτού του κανονισμού την Air Navigation Order 2009 (ANO), της CAA (σ.σ ΥΠΑ του Η. Βασιλείου), στην οποία υπάρχει ο ορισμός του ‘’μικρού ΜΕΑ’’ που αναφέρεται σε ΜΕΑ που έχει μικτό βάρος όχι μεγαλύτερο των 20 κιλών.

Αυτά τα ‘’μικρά ΜΕΑ’’ υπόκεινται σε ότι προβλέπει η Air Navigation Order 2009 (ANO) του Η. Βασιλείου, (άρθρο 253), για λόγους ασφάλειας του δημοσίου συμφέροντος.

Έτσι προβλέπεται ότι ο χειριστής του μικρού ΜΕΑ, οφείλει να έχει άμεση, συνεχή και χωρίς βοηθητικά μέσα οπτική επαφή με το ΜΕΑ, για να επιτηρεί το ίχνος πτήσης του σε συνδυασμό με άλλα ιπτάμενα μέσα, ιδιοκτησίες και ανθρώπους και για να το διατηρεί εν πτήση σε απόσταση από αυτά τουλάχιστον 400 μέτρων και τέλος για να εξασφαλίζει ότι το μικρό ΜΕΑ δεν θα χρησιμοποιείται για ‘’εναέριες εργασίες’’.

Στο άρθρο 167 της Air Navigation Order 2009 (ANO) προβλέπεται ότι όποιο μικρό ΜΕΑ είναι εξοπλισμένο με υλικά κατάλληλα για παρακολούθηση ή συλλογή πληροφοριών, απαγορεύεται να πετά σε απόσταση μικρότερη των 150 μέτρων από κατοικημένη περιοχή, ή οργανωμένη συγκέντρωση περισσότερων από 1.000 ατόμων και σε απόσταση όχι μικρότερη από 50 μέτρα από οποιαδήποτε κατασκευή, ατόμου, εκτός των φάσεων απογειώσεως και προσγειώσεως.

Εάν το ΜΕΑ είναι μεγαλύτερο από 20 κιλά αλλά λιγότερο από τα 150 κιλά, δεν εμπίπτει στην κατηγορία του ‘’μικρού ΜΕΑ’’, αλλά υπόκειται σε ότι προβλέπει για αυτά η παραπάνω διαταγή της Βρετανικής ΥΠΑ.

Εάν το ΜΕΑ είναι από 150 κιλά και πάνω, υπόκειται στις διατάξεις του Κανονισμού της ΕΕ 216/2008.

ΠΤΗΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Σύμφωνα με την οδηγία του  EUROCONTROL Specification for RPA, για τα στρατιωτικά ΜΕΑ έχουν καθορισθεί ιδιαίτεροι εναέριοι χώροι στους οποίους αυτά μπορούν να πετούν.

Χωρίς τίτλο

Εάν αυτά πρόκειται να πετάξουν έξω από τους καθορισμένους (όπως παραπάνω) χώρους, πρέπει να ζητείται η άδεια από την Βρετανική ΥΠΑ (CAA) η οποία και καθορίζει τις περιοχές ως επικίνδυνες για τις υπόλοιπες πτήσεις. Παράδειγμα η παραπάνω φωτό, που δείχνει την επικίνδυνη περιοχή EG D202 and EG D202A/B/C που ενέκρινε η CAA (AIC: Y 052/2011), μετά από αίτημα της Ουαλίας για καθορισμό κατηγοριοποιημένης περιοχής δυτικά του Α/Δ της Δυτικής Ουαλίας.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ

ΠΤΗΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Το νομικό καθεστώς της πτήσης ιδιωτικών ΜΕΑ, σύμφωνα με τον ιστότοπο http://dronelaw.net αναφέρει ότι η Γερμανική ΥΠΑ μέσα από τις διατάξεις που έχει εκδώσει καθορίζει τα θέματα χορήγησης αδειών, εξουσιοδοτήσεων αποστάσεων πτήσεων, και ασφαλιστηρίων για τις πτήσεις ΜΕΑ του ιδιωτικού τομέα. Μία ανασκόπηση των όσων προβλέπονται μπορεί κανείς να δεις (σ.σ εφόσον ξέρει γερμανικά) στο Die rechtlichen Probleme des Einsatzes von zivilen Drohnen (Νομικά θέματα για τη χρήση ιδιωτικών ΜΕΑ).

Ο αναθεωρημένος κανονισμός, στο τμήμα 6 (2), κλασικοποιεί τα ιδιωτικά ΜΕΑ μέχρι του βάρους των 25 κιλών ως εναέρια οχήματα που μερικώς εξαιρούνται από όσα προβλέπονται για τα αεροσκάφη. Στα διάφορα τμήματα καλύπτονται θέματα εισαγωγής ΜΕΑ, αδειών χειριστών των ΜΕΑ καθώς και οι απαιτούμενες σημάνσεις που αυτά πρέπει να φέρουν.

ΠΤΗΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Ισχύουν ότι και στο Η. Βασίλειο.

ΙΣΠΑΝΙΑ

ΠΤΗΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Σύμφωνα με την AESA, την Ισπανική ΥΠΑ, συντάσσεται ένας κανονισμός για τα ιδιωτικά ΜΕΑ, που θα βασίζεται στην κατηγοριοποίηση των 25 κιλών όπως και στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

ΠΤΗΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Ισχύουν ότι και στο Η. Βασίλειο.

ΙΤΑΛΙΑ

ΠΤΗΣΕΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Η Ιταλία είναι μία από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν καλύψει σε μεγάλο βαθμό το νομικό πλαίσιο των πτήσεων ιδιωτικών ΜΕΑ στον εναέριο της χώρο.

Όπως αναφέρεται σε μία νομική ανάλυση του Ιταλού δικηγόρου Yan Pecoraro με τίτλο Can Drones Break Into the Commercial Market?, ήδη από τις 30 Απριλίου 2014, η Ιταλική ΥΠΑ, η ENAC, έχει εκδώσει σχετικές οδηγίες, τη σύνοψη των οποίων δανειζόμαστε από εδώ:

Η ENAC κατηγοριοποίησε τα ιδιωτικά ΜΕΑ σε δύο κατηγορίες, τα ‘’ελαφρά ΜΕΑ’’ αυτά που έχουν βάρος απογειώσεως μικρότερο των 25 κιλών και τα ‘’βαριά ΜΕΑ’’ αυτά που έχουν βάρος απογειώσεως μεγαλύτερο των 25 κιλών. Και για τις δύο κατηγορίες έχει θεσπίσει κριτήρια και υποχρεώσεις, περισσότερο αυστηρές για τα ‘’βαριά ΜΕΑ’’, αλλά και συγκεκριμένα κριτήρια, ανάλογα για το είδος χρησιμοποιήσεως αυτών.

ΠΤΗΣΕΙΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΩΝ ΜΕΑ.

Ισχύουν ότι και στο Η. Βασίλειο.

Σημείωση Army Aviator

Για τα ισχύοντα σε μας …μείνετε συντονισμένοι

 

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Eurocontrol publishes world’s first standards for operating UAVs in civil airspace

Eurocontrol’s UAV-Operational Air Traffic (OAT) task force has released its conclusions

EUROCONTROL Specification for RPA

EUROCONTROL Air Traffic Management Guidelines for Global Hawk in the European Airspace 

Unmanned Aerial Systems

What Flies When it Comes to Drone Laws Across the Globe

Spanish CAA Announces its Plans for RPAS Regulation

Drone Law

A review of the legal status of drones

Europe’s UAV Experience Diversity in Search of Harmony

 

 

 

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: