ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ. Τα ‘’ελάχιστα’’ που πρέπει να ξέρεις…..

Η ορατότητα πτήσεως ορίζεται ως η μέση οριζοντία απόσταση από το πιλοτήριο στην οποία ένα μη φωτιζόμενο εξέχον αντικείμενο μπορεί να το δούμε και να το αναγνωρίσουμε. Με απλά λόγια είναι η απόσταση μέχρι την οποία μπορούμε να δούμε. Δυστυχώς κατά τη διάρκεια της πτήσης, η ορατότητα μπορεί να επηρεασθεί από πολλούς παράγοντες.
Εάν λάβουμε υπόψη μας ότι τα περισσότερα αεροπορικά ατυχήματα που είχαν ως κύριο αίτιο την ‘’ορατότητα’’, συνέβησαν στη φάση της διαδρομής, τότε η επαγρύπνηση και η ορθή λήψη αποφάσεων αποτελούν θεμελιώδεις παράγοντες για την ασφάλεια πτήσεων.

Πώς προσδιορίζεται η ορατότητα;

01DEC2011OSL 001

ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΕΔΑΦΟΥΣ

Τα δελτία των METAR, των TAF και άλλων αεροπορικών δελτίων αναφέρουν την επικρατούσα ορατότητα εδάφους την οποία μετρούν είτε σε πόδια είτε σε στατικά μίλια. [στην Ευρωπη (TAF’s – METAR – CHARTS- PLATES), μετράται σε μέτρα (m)]. Αυτοματοποιημένοι μετεωρολογικοί σταθμοί εδάφους, με απομακρυσμένους αισθητήρες, μετρούν την καθαρότητα του αέρα τοπικά του Α/Δ την οποία και μεταφράζουν σε επικρατούσα ορατότητα εδάφους. Αυτοί όμως οι αισθητήρες δεν μπορούν να ανιχνεύσουν διαφοροποιήσεις στην ορατότητα που είναι μικρότερες του ¼ του μιλίου ή μεγαλύτερες των 10 μιλίων. Γι’ αυτό οι τιμές της ορατότητας, όταν αναφέρονται δίνονται με διαστήματα ανά ¼ του μιλίου.
Αν η ορατότητα είναι μικρότερη του ¼ του μιλίου τότε αναφέρεται ως Μ1/4, δηλαδή μικρότερη του ¼.
Αν η ορατότητα είναι μεγαλύτερη των 1 μιλίων τότε αναφέρεται ως ορατότητα 10 μιλίων.
Αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι ότι αυτά τα συστήματα αναφορών καιρού έχουν περιορισμούς. Δεν μπορούν να ‘’δουν’’ πέραν του ορίζοντος και δεν μπορούν να δουν ανομοιογενή ομίχλη, έστω και αν είναι στην ευθεία με το σταθμό αναφοράς. Έτσι τα συστήματα αυτά αναφέρουν μόνο το 51% του μέσου όρου της ισχύουσας τιμής ορατότητας εδάφους. Αυτό σημαίνει ότι αν ένα αεροδρόμιο αναφέρει ότι είναι 51% “Scattered”, το άλλο 49% μπορεί να είναι “Broken”, έτσι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχει και παρατηρητής που με την οπτική παρατήρηση ‘’διορθώνει’’ τα συστήματα, ανάλογα.
Και να μην ξεχνάμε ότι χρειαζόμαστε τις τιμές της ορατότητας εδάφους σε 3 περιπτώσεις: κατά την προσγείωση, κατά την απογείωση και όταν πρόκειται να εισέλθουμε στο κύκλο κυκλοφορίας ενός αεροδρομίου. Αλλά προσοχή, ότι τιμή και να ακούσουμε από το ATIS για την ορατότητα θα είναι εδάφους και ίσως να μην πλησιάζει καθόλου αυτό που βλέπουμε μπροστά μας, δηλαδή την πραγματική ορατότητα πτήσης.

ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΠΤΗΣΗ

Η ορατότητα στην πτήση διαπιστώνεται από τον χειριστή. Και εδώ σημασία έχει ‘’προς τα εμπρός’’. Ο χειριστής πρέπει να κοιτάξει προς τα εμπρός για να διαπιστώσει την ορατότητα, αυτό όμως έχει και τις ιδιαιτερότητες. Είναι πολύ σύνηθες δύο χειριστές να δίνουν διαφορετικές τιμές ορατότητας στην πτήση, εάν πετούν σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Για παράδειγμα ένας που πετά προς τον δύοντα ήλιο, έχει περίπου 1 έως 2 μίλια μικρότερη ορατότητα από κάποιον που πετά ανατολικά με ορατότητα έως 30 μιλίων και αυτό για τον χειριστή που πετά προς δυσμάς σημαίνει ότι θα πρέπει να είναι σε εγρήγορση και να επιτηρεί τον εξωτερικό χώρο με προσοχή.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ

Όταν μιλάμε για περιορισμένη ορατότητα πρέπει, ανάλογα και της εποχής, στο μυαλό μας πάντα να έχουμε την Ακούσια Είσοδο σε σύννεφα, ή σε ομίχλη…. που για μας πρέπει να είναι ο νούμερο 1 κίνδυνος. Άλλοι παράγοντες είναι η κατάσταση flat light, οι αντανακλάσεις του ήλιου ή του φωτός στην υδάτινη επιφάνεια, η αντηλιά, η ομίχλη και οι καταστάσεις White out και brown out .

ΣΥΝΝΕΦΑ-ΟΜΙΧΛΗ

Η πτήση VFR μέσα στα σύννεφα είναι ένα τρομακτικό σενάριο. Τα πράγματα μπορεί να γίνουν πολύ επικίνδυνα και το μαθαίνουμε από τη πρώτη ώρα στο βασικό, αλλά πολλοί χειριστές πέφτουν θύματα ανακαλύπτοντας ξαφνικά ότι περιτριγυρίστηκαν από σύννεφα, ή από κάτω τους υπάρχει παχύ στρώμα ομίχλης. Για την αποφυγή τέτοιων καταστάσεων πρέπει να προσέχουμε τη διαφορά της θερμοκρασίας περιβάλλοντος και τη τιμή του σημείου δρόσου. Όταν οι δύο αυτές τιμές είναι ίδιες, ο ατμοσφαιρικός αέρας είναι σε πλήρη κορεσμό και σίγουρα θα σχηματισθεί ορατή υγρασία (σύννεφα, ομίχλη, ή βροχή).

Αντηλιά/ κατάσταση Flat Light

Η αντηλιά είναι δύσκολη πτητικά κατάσταση. Αν η πορεία μας είναι δυτική προς ένα δύοντα ήλιο, με τα αλεξήνεμα βρόμικα ή με χαραγές και δεν φοράμε γυαλιά, είναι το απόλυτο της αντηλιάς. Που μπορεί να έρχεται από τον ήλιο, ή να αντανακλάται στο νερό ή στο χιόνι, αλλά μπορεί να συνδυασθεί και με ομίχλη ή καπνό. Η οπτική επαφή με το περιβάλλον και τη λοιπή εναέρια κυκλοφορία είναι τότε ένα πρόβλημα.
Η κατάσταση Flat light είναι και αυτή επικίνδυνη όσο και η αντηλιά, στην ουσία αποτελεί μια οπτική παραίσθηση γνωστή και ως «sector or partial white out.», όπου ο χειριστής χάνει την αίσθηση του βάθους του οπτικού του πεδίου και την αντίθεση στην όρασή του. Έτσι είναι δύσκολη η εκτίμηση της απόστασης αλλά και του βαθμού προσέγγισης ενός εδαφικού σημείου, Αποτέλεσμα της κατάστασης αυτής (της αντανάκλασης δηλαδή του φωτός) είναι η ψευδαίσθηση του χειριστή ότι ανεβαίνει ή κατεβαίνει, ενώ στην πραγματικότητα πετά ΕΟΠ. Αντιμετωπίζεται με ορθή κρίση και κατάλληλη εκπαίδευση, αλλά και καλό σχεδιασμό της πτήσης.

Αντανακλάσεις του ήλιου ή του φωτός στην υδάτινη επιφάνεια / Οπτικές παραισθήσεις.

Οι πτήσεις των Ε/Π γίνονται συνήθως στα 500 πόδια ή περίπου εκεί. Εάν βρεθούμε σε υδάτινες επιφάνειες με αντανάκλαση του ήλιου, η αίσθηση του βάθους πεδίου εύκολα μπορεί να χαθεί με αποτέλεσμα την επαφή μας με το νερό, ειδικά όταν είμαστε μακριά από τη παραλία χωρίς οπτικά σημεία συσχετισμού. Η λύση είναι μία, να ρωτήσουμε τον εαυτό μας αν αυτό είναι απαραίτητο και να κερδίσουμε αμέσως ύψος. Εάν πάλι είναι αναγκαίο να πετάμε χαμηλά, σημασία μεγάλη πρέπει να δίνουμε στο κύριο για χαμηλές πτήσεις όργανο, το ραδιοϋψόμετρο.

ΝΥΚΤΕΡΙΝΕΣ ΠΤΗΣΕΙΣ

chapter_15_img_28

Κατά τις νυκτερινές πτήσεις η ικανότητά μας να δούμε ένα αντικείμενο που βρίσκεται στο κέντρο του οπτικού μας πεδίου μειώνεται επειδή οι φωτοαισθητήρες που ονομάζονται κωνία χάνουν μεγάλο μέρος της οπτικής τους οξύτητας, ενώ οι φωτοαισθητήρες που ονομάζονται ραβδία γίνονται πιο ευαίσθητοι. Έτσι αν δεν κοιτάμε ένα αντικείμενο στο κέντρο του, θα διευκολύνουμε την όραση μας και θα αντισταθμίσουμε την απώλεια από αυτή την φυσιολογική κατάσταση του ματιού μας. Τη νύκτα επίσης χάνουμε την οξύτητα της όρασης, την δυνατότητα να διακρίνουμε τα χρώματα, την αντίληψη του βάθους αλλά και του μεγέθους ενός αντικειμένου. Για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις ιδιαιτερότητες της ανθρώπινης όρασης, πρέπει να μην βλέπουμε τα αντικείμενα κατευθείαν αλλά να τα παρατηρούμε περιμετρικά. Επίσης να αφήνουμε χρόνο 30 λεπτών πριν τη πτήση, για την προσαρμογή των ματιών στο σκοτάδι.

White Out /Brown Out

Οι καταστάσεις White Out (χιόνι) και Brown Out (σκόνη και άμμος) κυρίως συμβαίνουν κατά τις απογειώσεις και τις προσγειώσεις. (Για τις οποίες μιλήσαμε εδώ και εδώ). Με λίγα λόγια λόγω της απώλειας των σημείων αναφοράς στο έδαφος και ως εκ τούτου την αντίληψη του χώρου, οι χειριστές μπορεί να χάσουν τον προσανατολισμό τους στον χώρο με ότι αυτό συνεπάγεται. Οι καταστάσεις αυτές αντιμετωπίζονται, με την επαγρύπνηση και την εκ των προτέρων γνώση των σημείων προσγείωσης, αλλά και με την εφαρμογή ιδιαίτερης τεχνικής προσγείωσης που συνίσταται στην προσγείωση μέχρι εδάφους με ελαφρά προς τα εμπρός κίνηση.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Δυστυχώς ακόμη και οι πιο εκπαιδευμένοι χειριστές μπορεί να πέσουν θύματα της χαμηλής ορατότητας.
Σε κάθε περίπτωση η επαγρύπνηση και η ετοιμότητα σε ότι αφορά τον περιβάλλοντα χώρο και τις συνθήκες που επικρατούν σε αυτόν, είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι του χειριστή.
Πάντοτε να σχεδιάζεις τις εναλλακτικές σου λύσεις, να τις λες στο πλήρωμα για να είναι ενήμερο με τις προθέσεις σου.

Να θυμάσαι ο εφησυχασμός σκοτώνει !!

 

ΥΓ

  1. Το κείμενο είναι μία προσπάθεια απόδοσης του   Visibility. The “Minimum” You Should Know… που το βρήκαμε στην ιστοσελίδα www.IHST.org
  2. Στη παρακάτω φωτογραφία έχουμε το ίδιο κείμενο με αυτό του σημειώματος, αλλά σε σμίκρυνση.

Χωρίς τίτλο1

3. Για όσους θέλουν να το εκτυπώσουν σε μορφή pdf, και στην Ελληνική γλώσσα,  μπορούν να το κάνουν κτυπώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

Visibility The “Minimum” You Should Know

4. Επίσης για όσους θέλουν να το διαβάσουν σαν ηλεκτρονικό περιοδικό μπορούν να κτυπήσουν τον παρακάτω σύνδεσμο:

Advertisements
Comments
3 Σχόλια to “ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ. Τα ‘’ελάχιστα’’ που πρέπει να ξέρεις…..”
  1. Ο/Η TSITOURIDIS GEORGE λέει:

    Να προσθεσουμε οτι η ορατοτητα, στην Ευρωπη (TAF’s – METAR – CHARTS- PLATES), μετράται σε μέτρα (m).

  2. Ο/Η Army Aviator λέει:

    Μεταφέρω ένα σχόλιο του φίλου Λαζάρου:

    ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΖΑΡΟΥ ‏@lazg1

    @ArmyAviatorΜπραβο κύριοι τα αρθρα σας εστω & ενα ατυχημα να προλάβουν εφεραν σε περας την αποστολή,ειμαι υπερήφανος ως πρωην Συναδελφος σας

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: