ΤΑ 6 ΑΠΟ ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ.

(και οι τρόποι επίλυσής τους)

Η εταιρεία Defence IQ (για την οποία δώσαμε κάποια στοιχεία προχθές), εξετάζει μερικά από τα ποιο κοινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σχεδόν όλοι οι στόλοι των στρατιωτικών Ε/Π και παραθέτει κάποιους από τους τρόπους που αυτά μπορεί να επιλυθούν.

Βέβαια κατά την άποψή της – με την οποία συμφωνούμε και εμείς εδώ – δεν είναι ούτε τα μόνα, ούτε και τα κυριότερα που απασχολούν διεθνώς τους χρήστες, αλλά τα παραθέτει ως μία βάση συζήτησης, μετά από ένα μικρό ηλεκτρονικό γκάλοπ που έκανε, ενόψει και του Διεθνούς Συνεδρίου για το 2013 που διοργάνωσε στο Λονδίνο από 29 έως 31 Ιανουαρίου 2013.

Για την ανάλυση αυτή έχει εκδώσει ένα φυλλάδιο 14 σελίδων, που μπορούμε να το κατεβάσουμε σε μορφή  pdf, από εδώ.

Εμείς θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μια περίληψη και των προβλημάτων αλλά και των λύσεων που προτείνονται, χωρίς βέβαια να θεωρούμε ότι αυτές είναι πάντα εφαρμόσιμες και λύση για όλους, αλλά πιστεύοντας ότι η συνεχής ενημέρωση σε θέματα που αφορούν ελικόπτερα είναι πάντα ωφέλιμη.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το πρώτο από τα έξη προβλήματα.

1. Brownout

100712-F-4684K-301

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Το περιβάλλον με μειωμένη ορατότητα (Degraded Visual Environment -DVE) και θεωρείται από πολλούς ως το μεγαλύτερο από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Ε/Π που επιχειρούν σε ξηρά και αμμώδη εδάφη. Τα στοιχεία που υπάρχουν μιλούν ότι τα περιβάλλοντα αυτά κόστισαν στις ΗΠΑ για τις επιχειρήσεις τους στη Μέση Ανατολή, περίπου 100 εκατ. δολάρια τον χρόνο και θεωρούνται αιτία για 3 στα 4 αεροπορικά ατυχήματα. Εκατοντάδες Ε/Π αλλά και χειριστών χάθηκαν την τελευταία δεκαετία, από ατυχήματα λόγω του  brownout.

Βέβαια από μόνα τους τα ξηρά και αμμώδη περιβάλλοντα ίσως να μην είχαν τέτοια επίδραση στα ατυχήματα αν δεν συνδυαζόταν και με άλλους παράγοντες όπως οι ισχυροί άνεμοι, η διαμόρφωση των κύριων και ουραίων στροφείων των Ε/Π  και η ακαταλληλότητα των πεδίων προσγείωσης, που βέβαια, σε πολεμικές επιχειρήσεις θα ήταν πολυτέλεια να αναζητά κανείς.

Αλλά ίσως η κυριότερη επίπτωση στα Ε/Π από τη σκόνη δεν είναι η μείωση της ορατότητας (μόνο), αλλά το πρόσφατα παρατηρηθέν φαινόμενο ‘’KoppEtchells’’, που αναλύσαμε εδώ και που όχι μόνο αυξάνει τον αποπροσανατολισμό του πληρώματος αλλά επιφέρει και φθορά στο χείλος προσβολής των πτερύγων των στροφείων.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Ένα από τα μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος είναι η τεχνική πτήσης κατά την προσγείωση που πρέπει να γίνεται με μεγαλύτερη ταχύτητα αέρος από την κανονική για να μπορεί το Ε/Π να βρίσκεται πάντα μπροστά από την ανακυκλούμενη από το κατώρευμα του στροφείου σκόνη ή άμμο. Αυτό όμως ίσως να μην είναι πάντα δυνατό ανάλογα και με το σημείο ή τη ζώνη προσγείωσης.

Μεγάλης σημασίας είναι η αποτελεσματική και συνεχής εκπαίδευση σε τέτοιου είδους προσγείωση που απαιτεί όμως εξομοιωτές που να μπορούν να αναπαραγάγουν εικονικές συνθήκες brownout.

Μία από τις προσπάθειες που έχουν γίνει για την αναπαραγωγή τέτοιων εικονικών συνθηκών είναι αυτή της εταιρείας AgustaWestland που μαζί με το ΥΕΘΑ της Βρετανίας και άλλες εταιρείες όπως η Quantum3D, όπως μπορούμε να δούμε εδώ.

Άλλες προσπάθειες εξοπλισμού πλέον των Ε/Π με ειδικές συσκευές που θα δίνουν περισσότερα οπτικά στοιχεία στα πληρώματα στη κρίσιμη φάση της τελικής και της προσγείωσης.

Μερικές από αυτές αναφέρουμε ενδεικτικά όπως: η Helicopter Autonomous Landing System (HALS), που θα αρχίσει να δοκιμάζεται από τον Αμερικανικό Στρατό το 2015 στο Αφγανιστάν, η Brownout Landing Aid System Technology (BLAST), η Multifunction Radio Frequency (MFRF), και η Tactile Situational Awareness System (TSAS).

2. ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΠΡΟΣΚΟΠΤΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΣ ΤΟΥ ΠΕΡΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΧΩΡΟΥ.

Χωρίς τίτλο

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Πέραν από το brownout, η αντίληψη του περιβάλλοντος χώρου είναι κεφαλαιώδους σημασίας παράγοντας που ενδιαφέρει όχι μόνο την γενική αεροπορία αλλά και τα στρατιωτικά Ε/Π, γιατί το να ξέρει κανείς στις επιχειρήσεις τι συμβαίνει γύρω του είναι ζητούμενο και καθοριστικό.

Αν τώρα συμπεριλάβουμε στην ανάγκη αυτή και τη συνεχή ροή πληροφοριών, διαταγών και εκπομπών των Σ/Α, που υπάρχουν στις επιχειρήσεις , δεν απέχουμε πολύ από το βλέπουμε πάλι τους χειριστές των Ε/Π να ξαναπετάνε πολύ χαμηλά – άρα με υψηλό ρίσκο προσβολής τους – για να ψάχνουν ένα κατάλληλο πεδίο προσγείωσης, μέσα σε μια αμφισβητούμενη περιοχή.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Αν δούμε τα πάνελ των περισσότερων Ε/Π, έχουν σχεδόν όλα διπλά όργανα και για τον κυβερνήτη και για τον συγκυβερνήτη. Η αλλαγή στην νοοτροπία σχεδίασης αυτών – όχι μόνο σε καινούρια Ε/Π αλλά και σε τύπους που αναβαθμίζονται – με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε κάθε ένας από τους χειριστές να έχει το δικό του τομέα ελέγχων, άρα λιγότερα όργανα μπροστά του.

Η παρατηρούμενη αλλαγή προς τη θέσπιση  των helmet-mounted display – HMD) νέας γενιάς απαλλάσσει τον χειριστή από την ανάγκη να πατά τόσα πολλά κουμπιά στις οθόνες πολλαπλών χρήσεων και του δίνει τη δυνατότητα να κοιτά έξω από Ε/Π πολύ ποιο συχνά, χωρίς να χρειάζεται να έχει τα μάτια του μια μέσα και μια έξω, μια που θα έχει όλες τις κρίσιμες ενδείξεις λειτουργίας του Ε/Π κυριολεκτικά  μπροστά στα μάτια του.

Σύμφωνα με έρευνες που έκανε το Γερμανικό Κέντρο Αεροδιαστημικής DLR τα helmet-mounted display -HMD), μειώνουν τον φόρτο εργασίας των ματιών – αυξάνοντας την ασφάλεια των πτήσεων.

Το να μπορεί το πλήρωμα να ξέρει τι γίνεται 360 μοίρες γύρω από το Ε/Π του ανα πάσα στιγμή, είναι μια πρόκληση και ίσως και το ζητούμενο. Θα πει κανείς ότι δεν μπορούμε να βάλουμε στο πλήρωμα και μάτια στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους αλλά πρόσφατα υπάρχουν κάποιες εξελίξεις όπως το Advanced Distributed Aperture System (ADAS), με βάση το οποίο γύρω-γύρω από το Ε/Π, εγκαθίστανται αισθητήρες υπέρυθρων ακτινών, που στέλνουν σε πραγματικό χρόνο εικόνες στο helmet-mounted display –HMD.

Ο σχεδιασμός νέων Ε/Π, ή/και ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων τύπων έχει λάβει όλα αυτά υπόψη του. Παράδειγμα η εταιρεία Russian Helicopters, που αναπτύσσει το δικό της comprehensive avionics system, με σκοπό με μεγαλύτερη διασύνδεση χειριστού-Ε/Π,  τοποθετώντας σε αυτά έναν αυτόματο πιλότο για τις προσγειώσεις και μία συσκευή αποφυγής συγκρούσεων.

Βέβαια το να ξέρεις τι συμβαίνει γύρω σου καθώς πετάς είναι κάτι πολύ καλό και επιθυμητό, αλλά το να ξέρεις τι υπάρχει μπροστά από σένα, τι θα συναντήσεις μπροστά σου μετά από κάποια ώρα, ή ακόμη καλύτερα πριν ακόμη απογειωθείς, είναι μάλλον το ιδανικό. Και εδώ έρχεται η διασύνδεση των Ε/Π με τα ΜΕΑ ή ακόμη και τους δορυφόρους.

Αλλά θα πει κανείς καλή η τεχνολογία, αλλά χωρίς μια σωστή και συνεχή εκπαίδευση τι μπορεί να αξίζει….;

3. ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΣΤΟΛΟΥ.

Χωρίς τίτλο1

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Η διαχείριση του κύκλου ζωής από τη φύση της είναι μια δύσκολη και κοστοβόρα ιστορία για κάθε αεροπορικό μέσο, είναι όμως ιδιαίτερη δύσκολη περίπτωση για τα στρατιωτικά Ε/Π σε περίοδο επιχειρήσεων που όπως βλέπουμε και ο ρυθμός χρησιμοποίησής τους είναι μεγάλος αλλά και η εμπλοκή τους σε βλάβες-ατυχήματα είναι μεγάλη. Τα διδάγματα των πρόσφατων αυτών επιχειρήσεων μας δίνουν στοιχεία σύμφωνα με τα οποία πρέπει να αναθεωρήσουμε τα όρια ζωής ή λειτουργίας των διαφόρων κύριων συγκροτημάτων τους, που είτε φθείρονται ποιο συχνά, είτε χαλούν από τις περιβαλλοντολογικές συνθήκες (‘άμμος, υγρασία, κλπ) και βέβαια δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ακόμη και για τις απλές περιπτώσεις όπως είναι οι τρύπες από τα βλήματα έστω και φορητού οπλισμού, πρέπει και αυτές να κλείνουν, δηλαδή περισσότερος χρόνος καθήλωσης του Ε/Π στο συνεργείο.

Το ποιο δύσκολο πράγμα, κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων είναι να διαχειρίζεται κανέις τον χρόνο που απαιτείται για ένα Ε/Π να είναι καθηλωμένο για προγραμματισμένη επιθεώρηση και τον χρόνο που απαιτείται για το ίδιο Ε/Π να επιθεωρηθεί για τις καθημερινές του επιχειρησιακές πτήσει.

Συνήθως οι επιχειρησιακοί διοικητές θέλουν άμεση αποκατάσταση των βλαβών που μπορεί να επισκευασθούν στη πίστα και απόδοσή του για πτήσεις. Αυτό όμως προϋποθέτει αύξηση του τεχνικού προσωπικού της πίστας, ενίσχυσή του δηλαδή με προσωπικό που έχεις για τις προγραμματισμένες επιθεωρήσεις οι οποίες πάνε πίσω.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Η εφαρμογή μιας εξορθολογισμένης  προσέγγισης ως προς τη διαδικασία συντήρησης, είναι μια δυνατότητα που αρκετές διεθνείς εταιρείες  ισχυρίζονται ότι το έχουν κατορθώσει.

Η εταιρεία RUAG Aviation, για παράδειγμα που ενεργοποιείται εδώ και 40 χρόνια στον τομέα  Maintenance, Repair and Overhaul (MRO), συντηρεί τον στόλο της Π.Α της Ελβετίας και της Γερμανικής Αεροπορίας Στρατού σε Ε/Π Super Puma, Bell UH-1D και Cougar και σε όλα τα κλιμάκια συντήρησης.

Η συνεχής αναπροσαρμογή των μεθόδων συντήρησης ανάλογα με τις ισχύουσες καταστάσεις είναι επίσης πολύ σημαντική διαδικασία. Εδώ μπορούμε να φέρουμε για παράδειγμα τι έκανε μια ΤΑΞΑΣ των ΗΠΑ, στο /Αφγανιστάν, για να αποφύγει τη συσσώρευση καθηλωμένων Ε/Π αλλά και να μειώσει το χρόνο καθήλωσης των Ε/Π για προγραμματισμένες επιθεωρήσεις. Θέσπισε ένα έγκαιρο προγραμματισμό απόκτησης και προώθησης των απαιτούμενων ανταλλακτικών, στις προωθημένες ΜΑΣ της επί καθημερινής βάσεως που στην ουσία εξάλειψαν πλήρως τους χρόνους καθήλωσης των Ε/Π λόγω αναμονής ανταλλακτικών. (σμ: αυτό βέβαια προϋποθέτει και ύπαρξη επαρκών αποθεμάτων ανταλλακτικών).

Πέραν βέβαια από τη σωστή διαχείριση της συντήρησης των Ε/Π, ο εξοπλισμός τους με συστήματα αυτοδιάγνωσης των κύριων συγκροτημάτων τους, βοηθά στον κύκλο συντήρησής τους.

4. ΕΠΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ Ε/Π.

G_MKT_RL_08_6151_Helicopter splashdown

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Με απλά λόγια το να ενισχύεις συγκεκριμένα σημεία του σκάφους σε ένα Ε/Π για να αποφύγεις ή να μειώσεις τις επιπτώσεις από μία πτώση του, ή μία προσβολή του από τα εχθρικά πυρά, είναι και πρέπει να είναι πολύ ψηλά στις προτεραιότητες και της έρευνας και των απαιτούμενων τροποποιήσεων.

Η θωράκιση σημείων του Ε/Π αλλά και ο εξοπλισμός τους με συστήματα αυτοπροστασίας είναι πλέον ένα απαιτούμενο για όλα τα στρατιωτικά Ε/Π και λόγω του χαμηλού ύψους που αυτά επιχειρούν.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Οι πρόσφατες στατιστικές έχουν δείξει ότι οι ποιο ευαίσθητες από βολές περιοχές του Ε/Π είναι τα πλευρά του θαλάμου διακυβέρνησης και της καμπίνας και η ουραία άτρακτος.

Η θωράκισή τους με συνθετικά υλικά όπως το UHMWPE (Ultra-High Molecular Weight Polyethylene) έχουν σκοπό την απορρόφηση και την διασπορά των αποτελεσμάτων μιας σύγκρουσης με το έδαφος.

Εταιρείες όπως η Armor Works προσφέρουν συλλογές που καλύπτουν τα παραπάνω μέρη και διαθέτουν την δυνατότητα να τα προσαρμόσουν σε κάθε τύπο στρατιωτικού Ε/Π, ανάλογα με τις απαιτήσεις του βάρους που θα μπορεί να σηκώσει ο κάθε τύπος Ε/Π.

Εκτός από την θωράκιση, ο εξοπλισμός των Ε/Π με συστήματα αυτοπροστασίας, είναι ένας τομέας που δεν έχει μείνει χωρίς την πρέπουσα προσοχή.

Η εταιρεία Northrop Grumman, με συμβόλαιο 31,4 εκατ. δολάρια, επεξεργάζεται για λογαριασμό της αμερικανικής Α.Σ, ένα πρόγραμμα  αντιμετώπισης των MANPADS, που βασίζεται στο  Common Infrared Countermeasure (CIRCM).

Επίσης το ΕΕ/Π AH-64D πρόκειται να εξοπλισθεί με το σύστημα Ground Fire Acquisition System (GFS), που θα το βοηθά να εντοπίζει τις πηγές των εχθρικών πυρών έτσι ώστε το πλήρωμα αλλά και οι επίγειες δυνάμεις να μπορούν να το εντοπίζουν σε πολύ μικρό χρόνο.

Τέλος σε ότι αφορά τα οπλικά συστήματα του ΕΕ/Π, βρίσκεται σε δοκιμαστικό στάδιο το σύστημα των κατευθυνόμενων ρουκετών direct attack guided rocket (DAGR)   που θα δώσει τη δυνατότητα στις ρουκέτες 2.75-inch/70mm του Ε/Π, την ίδια ευστοχία και κατευθυντικότητα με αυτές των βλημάτων Hellfire.

5. ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ ΥΨΗΛΩΝ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.

Χωρίς τίτλο

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Συχνά θυμόμαστε κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ, ότι το υλικό είναι τόσο καλό, όσο και το προσωπικό που τα χρησιμοποιεί.

Το έχουμε χειριστές κατάλληλα εκπαιδευμένους για τις αποστολές που πρόκειται να αναλάβουν, είναι μία ευθύνη και μία υποχρέωση των Διοικήσεων και του συστήματος γενικότερα.

Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων, λέμε ότι τα πληρώματα εκτός της εκπαίδευσης που έχουν λάβει, εκπαιδεύονται και στις πραγματικές επιχειρησιακές συνθήκες. Τι όμως γίνεται όταν αυτές σταματούν;

Η βολή με όλα τα οπλικά συστήματα που φέρει ένας τύπος Ε/Π είναι μία από τις ποιο προτιμώμενες μεθόδους εκπαίδευσης, σχεδόν σε όλες τις Α.Σ.

Όμως εκτός από αυτές απαιτείται και η συλλογική-ομαδική εκπαίδευση όχι μονό των πληρωμάτων αλλά και των Μονάδων, για να μπορέσουν όλοι να εκπαιδευτούν δυναμικά και όχι ατομικά.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Ίσως όχι και πάρα πολλά.

Μία από τις λύσεις ίσως να είναι η προσομοίωση των συνθηκών της μάχης, όπως προσφέρεται από το VBS2, ή από το πρόγραμμα Integrated Architecture που εφαρμόζεται στο Fort Hood, του Texas.

Πάντως το σλόγκαν ‘train as you fight’ δεν είναι αποδεκτό από όλους. Αξίζει να δούμε την άποψη ενός που δεν το δέχεται.

Ο Τχης  Peter Arts της Διοικήσεως Ελικοπτέρων της Βασιλικής Ολλανδικής Π.Α, μας λέει:

 « Το σλόγκαν ‘train as you fight’ είναι καλό σαν σλόγκαν αλλά δεν το πιστεύω. Βασικά πρέπει να μάθουμε τη βασική διαφορά μεταξύ εκπαίδευσης και μάχης. Η τελευταία είναι κάτι που δεν μπορείς να προσομοιώσεις. Κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων σίγουρα υπάρχουν πολλά παθήματα που γίνονται μαθήματα. Όταν είχαμε αναπτυχθεί στο Αφγανιστάν, κάθε δύο βδομάδες στέλναμε πίσω μια αναφορά με το τι μας συνέβαινε εκεί κάτω. Επίσης κάθε μία σειρά που επέστρεφε από τις επιχειρήσεις πραγματοποιούσε ένα εκτενέστατο debriefing  πάνω σε θέματα πτήσεως, βολών τακτικών κ.λπ., στο οποίο ήταν παρόντες όλοι οι εκπαιδευτές που θα προετοίμαζαν την επόμενη φουρνιά για το Αφγανιστάν. Το εκπαιδευτικό προσωπικό αφού επέλυε τυχόν απορίες ενσωμάτωνε όλα μας τα συμπεράσματα όχι μόνο στα εκπαιδευτικά μας προγράμματα αλλά και στα αντίστοιχα εγχειρίδια, έτσι ώστε αυτά να μείνουν και να μη χαθούν στη πορεία του χρόνου

6 ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΥΚΤΕΡΙΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΜΕ Ε/Π.

un-Elbit-Systems-ColorAnvis-HUD-DAY

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Οι νυκτερινές επιχειρήσεις με Ε/Π είναι ένα παλιό θέμα και  το να πετά κανείς νύκτα σε χαμηλά ύψη, όπως οι επιχειρήσεις με Ε/Π , έχει ακόμη πολύ δρόμο για να λυθεί τελείως. Είναι γεγονός ότι τα αντικείμενα είναι απείρως καλύτερα ορατά την μέρα από ότι την νύκτα, έτσι για την ασφάλεια και μόνο τα ύψη πτήσεως την νύκτα είναι μεγαλύτερα, αλλά η αντίληψη του βάθους την νύκτα και του όλου περιβάλλοντος που γίνονται οι πτήσεις, ειδικά κατά τις επιχειρήσεις, είναι μικρότερη και δυσκολότερη. Από την άλλη πλευρά, οι ΔΝΟ αν και λύνουν κάποια από τα παραπάνω προβλήματα, προσθέτουν βάρος στις κάσκες τω χειριστών, αυξάνουν τα υλικά με τα οποία ένας χειριστής πηγαίνει στη μάχη και γενικότερα του αφαιρούν ή μάλλον του προσθέτουν εργασιακό φόρτο.

ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Άμεσα, υπάρχει ανάγκη προσαρμογής των πινάκων οργάνων των στρατιωτικών Ε/Π έτσι ώστε να είναι συμβατά με τη χρήση ΔΝΟ (φωτισμός, υλικά των helmet mounted display – HMD).

Πρόσφατα κατά τη φάση ανάπτυξης του συστήματος HMD του F-35, προέκυψε η ανάγκη αυτό να είναι τόσο εύκολο να μπαίνει και να βγαίνει όσο το πάτημα ενός κουμπιού. Αυτή η προσέγγιση εάν και όταν υλοποιηθεί θα μειώσει και το βάρος αλλά και τις διαδικασίες προσαρμογής των ΔΝΟ και για τους χειριστές Ε/Π.

Υπάρχουν εταιρείες όπως η Thales που είναι πρωτοπόρες στον τομέα αυτόν με την τεχνολογία TopSight/TopOwl, αλλά και άλλες (BAE and Lockheed Martin) που ενσωματώνει τις ΔΝΟ μέσα στα γυαλιά (visor), της  κάσκας.

Τέλος θα πρέπει να συνεχίσουμε να χρησιμοποιούμε τις ΔΝΟ, με όλες τους τις δυσκολίες μέχρι που κάποιο σύστημα που θα μπορεί να δίνει κάτι παραπάνω από το πράσινο που δίνουν μέχρι σήμερα οι ΔΝΟ, βγει σε παραγωγική διαδικασία.

Advertisements
Comments
One Response to “ΤΑ 6 ΑΠΟ ΤΑ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ.”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] δεν είναι πρόβλημα γι αυτά. Οι προσγειώσεις όμως σε καταστάσεις brownout είναι ένα σημείο ιδιαίτερης […]



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: