ΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΤΗΣ ΓΕΝΕΘΛΙΑΣ ΗΜΕΡΑΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ.

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΜΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΑΣ

Με αφορμή τον εορτασμό της Γενέθλιας Ημέρας της Σχολής Αεροπορίας Στρατού, που έγινε στις 20/2/2013, βρήκαμε από εδώ, την παραπάνω ανάλυση της εξιστόρησης του εμβλήματος της Σχολής, που όλοι μας γνωρίζουμε ότι το κύριο θέμα της είναι το μυθικό άλογο ΠΗΓΑΣΟΣ.

Συνδυάσαμε λοιπόν, όσα γράφονται στον παραπάνω σύνδεσμο, με ένα κείμενο του Κώστα Πικρού που βρήκαμε σε ένα από τα πολλά του βιβλία και ….. νάμαστε με το σημερινό μας σημείωμα.

Παρένθεση:

Τον Κώστα Πικρό, εμείς του ιστολογίου τον ξέρουμε από παλιά. Μάλιστα την φωτογραφία του τίτλου του σημειώματος αυτού, μας την εμπιστεύθηκε ο ίδιος και σημειώνει στο μέιλ που μας έστειλε:

Σας στέλνω μια φωτογραφία από το αρχείο μου, που αφορά τα ΕΠΑΡ. «Ο τότε Λοχαγός Χριστόπουλος Γεώργιος με τον τότε Σημαιοφόρο Πικρό Κωνσταντίνο. Το καλοκαίρι του 1967, στον ΛΑΣ Ιωαννίνων. Υπηρετούσαμε μαζί στην 1η ΜΟΜΑ Ιωαννίνων και κάναμε μια πτήση μέχρι τα σύνορα. Διοικητής του ΛΑΣ ήταν ο τότε Λοχαγός Τούντας Νικόλαος.

PIKROS

Βέβαια όλο του το βιογραφικό αλλά και το συγγραφικό του έργο, μπορούμε να το διαβάσουμε εδώ. Ο φίλος Κώστας Πικρός, είναι γνωστός στους περισσότερους για τη συγγραφική του δουλειά σε θέματα μετεωρολογίας και αεραθλητισμού.

Το 2011 δημοσίευσε το νέο του βιβλίο σε μορφή ebook με τίτλο: Ιπτάμενα Ευθυμογραφήματα.

Κλείνει η παρένθεση.

Από το βιβλίο λοιπόν αυτό (που μπορούμε και να το κατεβάσουμε όλο από εδώ), αντιγράφω, ένα από τα πολλά του ευθυμογραφήματα με τίτλο: ΙΠΤΑΜΕΝΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΗΡΩΕΣ.

Αν κάποιος έχει την υπομονή να το διαβάσει θα διαπιστώσει ότι ο Κ. Πικρός, τουλάχιστον σε αυτό το κομμάτι, τοποθετεί σε ιστορική βάση όλους τους ιπτάμενους ήρωες της Ελληνικής Μυθολογίας, καταδεικνύοντας και την σημασία του κατορθώματος του καθενός από αυτούς, αλλά και – με πλήρη αεροπορική ορολογία – απονέμοντας δικαιότατα ‘’ τα του Καίσαρος τω Καίσαρι’’.

Όπως σημειώνει ο ίδιος:

Στο τεύχος του ‘Άεραθλητισμού» (τεύχος 11) εμφανίστηκε το ευθυμογράφημα περί Ικάρου που ακολουθεί. Εδώ χρειαστήκαμε ένα ψευδώνυμο για τον συγγραφέα. Επινοήσαμε το ψευδώνυμο Μπάμπης Φούφωτος για να έχουν μια απάντηση όσοι αναρωτιούνται σχετικά. Η περί τον Ίκαρο διαμάχη και κυρίως οι διαδοχικές απεικονίσεις του, είναι πλέον εκτός γενικού ενδια­φέροντος και δεν συμπεριελήφθησαν στο βιβλίο αυτό, παρ όλο ότι ήταν αρκετά διασκεδαστικές.

Το ευθυμογράφημα αναδημοσιεύθηκε το 200Β στο τεύχος 17 του περιοδικού RΒF. Το 2011 μεταφράστηκε στα αγγλικά και δημοσιεύθηκε στο καναδικό ανεμοπορικό περιοδικό ASCent.

Ας τον διαβάσουμε λοιπόν.

ΙΠΤΑΜΕΝΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΗΡΩΕΣ

Ο γνωστότερος ιπτάμενος ήρωας της αρχαιότητας είναι βέβαια ο ‘Ίκαρος. Ποια είναι όμως τα πεπραγμένα του; Εκπαιδεύθηκε σαν χειριστής από τον Δαίδαλο και, κατά το πρώτο τον ταξίδι, παρέβη τούς κανονισμούς ασφαλείας πτήσεων και εφονεύθη. Αυτά είναι γνωστά.

Ο δεύτερος ήρωας της αρχαιότητας πού είναι γνωστός κυρίως σαν χειριστής, είναι ο Φαέθων. Τα πεπραγμένα τον είναι παρόμοια με του Ικάρου. Εκπαιδεύθηκε από τον Απόλλωνα σαν χειριστής τετρακινητήριου ιπτάμενου άρματος. Η πρώτη πτήση τον ήταν διατεταγμένη υπηρεσία, για αντικατάσταση τον Απόλλωνα στην ημερήσια περιπολία του ήλιου.

Και ο Φαέθων όμως στην πρώτη πτήση τον παρασύρθηκε από νεανικό ενθουσιασμό και υπερ-εμπιστοσύνη, κάνοντας χαμηλές διελεύσεις πού κατέκαιαν τη γη. Φαίνεται μάλιστα ότι παρέβη κάθε κανονισμό ασφαλείας και εισήλθε σε καταιγιδοφόρο νέφος, όπου εφονεύθη από κεραυνό του Διός.

Όταν σκεφθεί κανείς τους ιπτάμενους ήρωες της μυθολογίας, αυτοί οι δύο είναι οι πρώτοι πού μας έρχονται στο νου. Ο πρώτος μάλιστα τιμήθηκε με την ονομασία νησιού και Θάλασσας. Και οι δύο υπήρξαν προκλητικοί παραβάτες των κανόνων ασφαλείας, τους οποίους η μυθολογία τονίζει ότι είχαν διδαχθεί συστηματικά.

Αντιθέτως, έχουμε στην μυθολογία Θαυμαστούς ιπτάμενους ήρωες, συνετούς χειριστές, που πολύ λίγο δοξάζονται για τις χειριστικές τους ικανότητες. Δεν αναφερόμαστε βεβαίως στους Θεούς τον Ολύμπου πού έκαναν τακτικές πτήσεις, αλλά σε ήρωες γνωστούς από άλλες τούς δραστηριότητες, πού έπρεπε να Θεωρούνται πρότυπα χειριστών.

Ο Δαίδαλος δεν έγινε διάσημος σαν χειριστής. Ναι, σαν πολιτικός μηχανικός κατασκεύασε τον δαιδαλώδη λαβύρινθο τον βασιλέα Μίνωα. Ναι, σαν αεροναυπηγός κατασκεύασε τις πτέρυγες τον διάσημου Ικάρου. Αυτό όμως πού δεν τονίζεται είναι ότι αυτός έκανε την ΕΠΙΤΥΧΗ πτήση αποδράσεως από την Κρήτη. Κατά μία εκδοχή πέταξε μέχρι την Σικελία. Το γεγονός αυτό παραβλέπεται συστηματικά, έτσι ώστε Θεωρούμε τον Δαίδαλο μόνο σαν κατασκευαστή και τον ‘Ίκαρο σαν χειριστή.

Οι κατασκευαστές του πανεπιστημίου ΜΙΤ, που πραγματοποίησαν την μυϊκή πτήση Κρήτη – Θήρα, ονόμασαν την πτητική συσκευή τους «Δαίδαλος» και όχι «‘Ικαρος». Πολύ καλά έκαναν. Ο «Δαίδαλος» έφθασε ασφαλώς στην Θήρα (έστω και λίγο βρεγμένος) ακολουθώντας το παράδειγμα τον συνετού Δαιδάλου, επιτυχημένου χειριστή, και όχι τον επιπόλαιού Ίκαρου.

‘Ένας άλλος πολύ γνωστός ήρωας είναι κατ εξοχήν επιτυχημένος χειριστής, αλλά κανείς δεν τον το αναγνωρίζει. Πρόκειται για τον Περσέα που έγινε διάσημος γιατί σκότωσε την Μέδουσα και έσωσε την Ανδρομέδα.

Αν εξετάσουμε τον μύθο, θα παρατηρήσουμε ότι ο Περσεύς αρχίζει την πτητική του δραστηριότητα με πτητικό μέσο μεγάλου πτερυγικού φόρτου, τα φτερωτά σανδάλια τον Ερμή. Με αυτά κάνει την επιτυχή επιδρομή εναντίον της Μέδουσας, από όπου αποκτά το μεταφορικό ιπτάμενο μέσον «Πήγασος». Μετά το τέλος της επιχειρήσεως, ο Περσεύς επιστρέφει τα σανδάλια ανέπαφα στον ιδιοκτήτη τούς, σε πλήρη αντίθεση με τον Φαέθοντα που γκρεμοτσάκισε (κατακρήμνισε) το άρμα που τον εμπιστεύθηκαν.

Ο Περσεύς χειριζόμενος το μεταγωγικό «Πήγασος» κάνει την πρώτη από αέρος σωστική επιχείρηση, διασώζοντας την Ανδρομέδα.

Ο Περσεύς όμως, ο επιτυχημένος και συνετός χειριστής, δεν δοξάζεται καθόλου σαν ιπτάμενος ήρωας. Το πτητικό του έργο περνάει απαρατήρητο από την αεροπορική λογοτεχνία.

πηγασος

Μετά τον Περσέα, έχουμε άλλον ένα άξιο χειριστή του ιπτάμενου «Πήγασου», τον Βελλεροφόντη από την Κόρινθο.

Ο ικανός αυτός χειριστής, επιβαίνοντας στον «Πήγασο», εκτελεί την επιτυχή επιδρομή κατά της Χίμαιρας. Η Χίμαιρα ήταν ένα φλογοβόλο τρίμορφο τέρας με ουρά δράκου. Κατά την μυθολογία, ο Βελλεροφόντης βομβάρδισε την Χίμαιρα από αέρος με ακόντια, αποφεύγοντας το αντιαεροπορικό πυρ. Μετά την ολοκλήρωση της αποστολής τον, ο Βελλεροφόντης επέστρεψε ασφαλώς στην βάση του.

Αν αφήσουμε όμως κατά μέρος τις πολεμικές επιχειρήσεις, η αεροπορική ιστορία είναι τελείως άδικη για ένα Θαυμάσιο χειριστή μεγάλων αποστάσεων, τον Φρίξο.

Ο Φρίξος απογειώνεται με το επιβατικό χρυσόμαλλο κριάρι και επιβάτη την ‘Έλλη. Η απογείωση γίνεται κάπου κοντά στον Ορχομενό της Βοιωτίας (στην Κωπαΐδα). Η πτήση φθάνει στα όρια του τότε γνωστού κόσμου, στην Κολχίδα τον Καυκάσου.

Και εδώ συμβαίνει η μεγάλη αδικία. Η επιβάτης ‘Έλλη ζαλίζεται και, σε κάποια ανατάραξη, πέφτει από την θέση της, γιατί προφανώς δεν είχε δέσει καλά την ζώνη ασφαλείας. Η ‘Έλλη σκοτώνεται και γίνεται διάσημη. Το όνομά της το παίρνει μια Θάλασσα, μια νικηφόρος ναυμαχία των Βαλκανικών πολέμων, ένα ένδοξο αντιτορπιλικό και μια σύγχρονη φρεγάτα.

Όσο για τον Φρίξο, τον συνετό και ικανό χειριστή πού ολοκλήρωσε τον πτητικό άθλο και έφθασε στην Κολχίδα;

Πάει τον ξεχάσαμε.

Η ελληνική μυθολογία έχει αρκετούς ιπτάμενους ήρωες πού δεν αξίζουν μόνο δόξας και τιμής, αλλά και είναι κατάλληλοι σαν ινδάλματα, σαν πρότυπα για μίμηση. Η έμμονη αναφορά μας στο όνομα τον Ικάρου, αδικεί πολλούς άλλους αξιοθαύμαστούς χειριστές της αρχαιότητας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: