ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ.

Κάθε επάγγελμα, κάθε επιστήμη έχει τους δικούς της »μνημονικούς κανόνες. Το ίδιο συμβαίνει και με το δικό μας, τον αεροπορικό τομέα.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης, υπάρχουν στιγμές που ως χειριστές χρειαζόμαστε να κάνουμε υπολογισμούς, που δεν χρειάζονται μαθηματική ακρίβεια, αλλά να πλησιάζουν όσο γίνεται, στην αληθινή μαθηματική τους τιμή.

Και λέω ότι τις χρειαζόμαστε, όχι για να διαγράψουμε την πραγματική ανάγκη να »διαβάσουμε» όλη μας την αποστολή από το έδαφος και πριν την ξεκινήσουμε, αλλά γιατί πράγματι έχουμε για παράδειγμα να υπολογίσουμε έστω και »χονδρικά» υπολογισμούς, όπως, σε πόση ώρα θα έιμαστε στον προορισμό μας κ.λπ.

Σήμερα λέω να πούμε κάποιους από αυτούς τους μνημονικούς κανόνες, έτσι για τους ξαναθυμηθούμε, ή …να τους διαβάσουμε.

Ας ξεκινήσουμε λοιπόν.

1. Για να βρούμε την TAS με γνωστά την IAS και το FL :

Δεδομένα : FL 300 , IAS = 240 kt
Επίλυση :                                                             TAS = 240 + 150 = 390 kt

2. Standard Rate Turn Για να βρούμε το βαθμό κλίσης για μια κανονική στροφή:

TAS /10 + 5

3. Για να βρούμε την Ταχύτητα Εδάφους (GS), με εν λειτουργία ένα σταθμό DME:

Διάβασε την απόσταση που καλύφθηκε σε 36 seconds πετώντας ή απομακρυνόμενος από τον σταθμό DME.

ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ
•    Διάλεξε μια χρονική διάρκεια που διαιρείται εύκολα με το 60. Π.χ. 10 λεπτά.
•    Γράψε την ενδεικνυόμενη απόσταση από το DME. Π.χ. 45 μίλια.
•    Πέταξε για 10’ και γράψε τη νέα ενδεικνυόμενη απόσταση από το DME. Π.χ. 25 μίλια.
Επειδή το 10 χωράει 6 φορές στο 60, το σκεπτικό είναι ότι, αν πολλαπλασιάσεις το 6 με την απόσταση πτήσης, θα βρεις την ταχύτητα ανά ώρα.
Οπότε, επειδή η απόσταση στο παράδειγμα είναι 20 μίλια (45 – 25), τότε η ταχύτητα εδάφους (GS) είναι 6 x 20 = 120 kts.

4. ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ Celsius σε Fahrenheit:

Π.χ. 35ºC x 2 = 70 – 7 (10% του 70) = 63 + 32 = 95 βαθμοί Φαρενάιτ.

ΑΛΛΟΣ ΤΡΟΠΟΣ

Π.χ 100 βαθμοί C, πόσοι F ;

F=9*100/5+32=900/5+32=180+32=212

5. ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ Fahrenheit σε Celsius:

Π.χ 98,6 βαθμοί F, πόσοι C;

C= (5/9)x(98,6-32) = (5/9)x66,6 = 5*66,6/9 = 333/9 = 37

6. ΚΑΝΟΝΑΣ 1 προς 60:

Εάν είμαστε 1 μοίρα εκτός του ίχνους, σε απόσταση 60 Ν.Μ, θα έχουμε απομακρυνθεί 1 Ν.Μ από το σημείο (way point), που θέλαμε να πάμε.

7. Αντιστροφή πορείας:

Για πορείες οι τιμές των οποίων αρχίζουν από 0 ή 1:
Προσθέτω 200 και αφαιρώ 20
Για πορείες οι τιμές των οποίων αρχίζουν από 2 ή 3:
Αφαιρώ 200 και προσθέτω 20

8. Πόσα ναυτικά μίλια είναι ο ‘’ναυτικός αντίχειρας’’:

Για έναν αεροναυτιλιακό χάρτη 1-500.00:

Από την άκρη του δακτύλου, μέχρι την 1η κλείδωση, ισούται με 10 Ν.Μ
Από την άκρη του δακτύλου, μέχρι την 2η κλείδωση, ισούται με 20 Ν.Μ
Το πλάτος του νυχιού ισούται περίπου με 5 Ν.Μ

9. ΠΩΣ ΒΡΙΣΚΩ ΤΟ ΥΨΟΣ ΠΙΕΣΕΩΣ (Pressure Altitude):

Από το Ενδεικνυόμενο, αφαιρώ 1000 πόδια για κάθε ίντσα υδραργύρου πάνω από το 29,92, ή προσθέτω1000 πόδια για κάθε ίντσα υδραργύρου κάτω από το 29,92.

10. ΕΠΙΔΩΣΕΙΣ ΑΠΟΓΕΙΩΣΕΩΣ-ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕΩΣ (για αεροσκάφη σταθερών πτερύγων):

•    Takeoff distance: Αυξάνεται κατά 10% για κάθε 1,000 foot ύψους πυκνότητας, πάνω από την επιφάνεια της θαλάσσης.
•    Ground roll: Αυξάνεται ή μειώνεται κατά 10% για κάθε 10°C αλλαγής της θερμοκρασίας από την ISA.
•    Ground roll: Για κάθε 10% αλλαγή στο βάρος, η απόσταση του ground roll αλάζει κατά 20%.
•    Abort distance: Ακυρώσατε την απογείωση, εάν το αεροσκάφος δεν έχει πετύχει το 70% της ταχύτητος απογείωσης, τη στιγμή που θα έχει χρησιμοποιηθεί το 50% του διαθέσιμου μήκους του διαδρόμου απογείωσης.
•    Tailwind: Ούριος άνεμος που θα ισούται με το 10% της ταχύτητας προσγείωσης, θα σου αυξήσει κατά 20% το απαιτούμενο μήκος διαδρόμου για προσγείωση. Headwind: Αντίθετος άνεμος που θα ισούται με το 10% της ταχύτητας προσγείωσης, θα σου μειώσει κατά 20% το απαιτούμενο μήκος διαδρόμου για προσγείωση.
•    Πρακτικός οπτικός κανόνας για την τελική για προσγείωση:
Κράτα τους αριθμούς του διαδρόμου προσγειώσεως (π.χ 06), περίπου 2 ίντσες (5-7 πόντους), πάνω από τη μύτη του αεροσκάφους, ενεργώντας ανάλογα στις μανέτες, για να τους διατηρήσεις σε αυτή την απόσταση. ΠΡΟΣΟΧΗ: μη ξεχνάς να ελέγχεις την ταχύτητα του αεροσκάφους.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

http://www.b737mrg.net/downloads/b737mrg_thumbrules.pdf
www. b737mrg .net
http://www.mavroman.gr/
http://www.csgnetwork.com/tempconvjava.html
http://www.csgnetwork.com/csgtsd.html
http://www.megginson.com/Aviation/rules-of-thumb.html#pressure_altitude
http://flypatchfly.com/aviation-rules-of-thumb/
http://www.pilotscafe.com/forums/ifr-rules-of-thumb-t20.html

http://www.planeandpilotmag.com/proficiency/pilot-skills/top-10-rules-of-thumb.html

Comments
3 Σχόλια to “ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ.”
  1. Ο/Η Sotirios Despotopoulos λέει:

    Καλό δεν λέω, αλλά άμα έχουμε (και σήμερα έχουμε με τα mobile phone) την δυνατότητα να πάμε στο παρακάτω link:
    http://www.csgnetwork.com/e6bcalc.html

    Soft landings. All 3 greens…

    Σωτ. Δεσποτόπουλος
    PPL (JAA) GR-003438

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Πριν από λίγες μέρες, μιλήσαμε για τους ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ. […]



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: