ΜΙΑ ΗΡΩΙΚΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΜΕ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΣΤΑ 18.000 ΠΟΔΙΑ

Απόδοση ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΑΤΣΑΛΟΥ

Από άρθρο του περιοδικού Rotor & Wing που δημοσιεύτηκε στις 1 Νοεμβρίου του 2007

Η διάσωση.

Ήταν μεσημέρι της 8ης Αυγούστου του 2005 όταν ο Αντισυνταγματάρχης Rashid Ullah Beg έλαβε την κλήση για να σώσει ένα ορειβάτη σε υψόμετρο 20.670 πόδια. Ο Πακιστανός χειριστής της Αεροπορίας Στρατού έκανε αμέσως μερικούς υπολογισμούς και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το Lama ήταν αδύνατον να κάνει αιώρηση σε αυτό το ύψος με τις επικρατούσες θερμοκρασίες. Σύστησε ότι, ο ορειβάτης έπρεπε να μεταφερθεί σε χαμηλότερο ύψος , κάπου στα 18.000 πόδια, όπου θα μπορούσε να γίνει μια προσπάθεια διάσωσης. Δεν άκουσε κανένα νεότερο και υπέθεσε ότι η συμβουλή του λήφθηκε υπ’ όψη.

Αυτό ήταν μέχρι το απόγευμα όπου ο Διοικητής του Σώματος του είπε ότι πρέπει να αναλάβει την αποστολή.

Ο ορειβάτης ονόματι Tomaž Humar, ήταν ένας Σλοβένος παγκοσμίου φήμης, πασίγνωστος για το σκαρφάλωμα σε μοναχικές ,δύσκολες και επικίνδυνες αναρριχήσεις. Σ’ αυτό το σημείο ο χειριστής θεώρησε ότι ήταν στρατιωτική αποστολή.

“Πρέπει να προσπαθήσουμε να την φέρουμε σε πέρας” είπε, “ακόμη κι αν το κόστος για εμάς θα είναι σοβαρός κίνδυνος για τις ζωές μας”.

Στη φωτογραφία φαίνεται η πορεία αναρρίχησης του Σλοβένου και το σημείο διάσωσής του από το Πακιστανικό Ε/Π

Ο Αντισυνταγματάρχης Rashid Ullah Beg ήρθε σε επαφή με έναν φημισμένο  Πακιστανό ορειβάτη που βρισκόταν σε άλλη αποστολή. Ο Πακιστανός ορειβάτης μιλώντας με τον χειριστή του περιέγραψε μια ψυχρή εικόνα της κατάστασης διότι βρισκόταν σε μια κοντινή αναρρίχηση πάνω από 14.760 πόδια.

“Κανείς δεν μπορεί να σκαρφαλώσει και να τον διασώσει” του είπε “και γι’ αυτόν, (τον Σλοβένο) θα είναι αυτοκτονία να επιχειρήσει να κατέβει μόνος του”.

Η πρόβλεψη του καιρού για τις επόμενες δυο μέρες ήταν ευνοϊκή. Μετά, ο καιρός θα χαλούσε για αρκετές μέρες.

Ο χειριστής άρχισε γρήγορα την προετοιμασία του συρματόσκοινου για το βάρος, το κέντρο βάρους και τις παραμέτρους του βάρους. Το ύψος πυκνότητας  θα είναι περίπου στα 23.000 πόδια.

“Κάνοντας αιώρηση ακόμη και με την επίδραση του εδάφους είναι αδύνατον για το ελικόπτερο”, σκέφτηκε, “πώς να κάνεις αιώρηση εκτός επίδρασης του εδάφους και να πάρεις έναν άνδρα 70 κιλά” ;

Έτσι, κατέληξε ότι η μόνη ελπίδα είναι η χρήση του συρματόσκοινου.

Το Lama είναι το σωστό ελικόπτερο γι’ αυτήν την αποστολή, διατηρεί ακόμη  το ρεκόρ του απόλυτου ύψους σχεδόν στα 42.000 πόδια. Αλλά, ο χειριστής Jean Boulet που έκανε το ρεκόρ είχε “γδύσει” το Lama  και κατέβασε το βάρος κενό στις 1.870 λίμπρες ενώ το Lama του Πακιστανού χειριστή ζύγιζε περισσότερο από 2.640 λίμπρες.

Ο Άχνης Beg έκανε ένα σχέδιο και απ’ ότι μαθεύτηκε αργότερα είπε:

“είχαμε πολύ αποθαρρυντικές πιθανότητες επιτυχίας αλλά, ήταν το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε”.

Θα πετούσαν την αποστολή με δυο Lama’s και ένα Mi-17 σε ρόλο υποστήριξης. Ο Άχνης και ένας Τχης θα πετούσαν ένα Lama από την βάση της Αεροπορίας Στρατού στο Qasim στο χωριό Astore περίπου 15 ναυτικά μίλια βορειοανατολικά από την κατασκήνωση της βάσης του ορειβάτη. Ένας Σχης και ένας Τχης θα πετούσαν το δεύτερο Lama από το Skardu (άλλη βάση) προς την Astore μαζί με το πλήρωμα του Mi-17.

Από εκεί τα τρία ελικόπτερα θα πετάξουν σε μια βάση κατασκήνωσης στα 11.150 πόδια όπου θα “γδύσουν” τα δυο Lama’s από το περίσσιο βάρος και θα εξοπλίσουν τα ελικόπτερα με τα συρματόσκοινα. Στις 14:15 ενημερώθηκαν ότι τα σύννεφα σηκώθηκαν το σημείο του ορειβάτη και η περιοχή ήταν μερικώς ορατή. Σε 45 λεπτά είχαν προσγειωθεί  στην βάση κατασκήνωσης του ορειβάτη.

Μια ημέρα πριν ένα Alouette ιδιωτικής εταιρείας φωτογράφισε την θέση που ήταν ο Σλοβένος ορειβάτης.

Αλλά για να δούμε μερικές φωτογραφίες από τον χώρο που είχε εγκλωβισθεί ο ορειβάτης..

 

Η θέση εγκλωβισμού του Tomaz Humar στην πλαγιά Rupal Face του βουνού Nanga Parbat.

 

Το ακριβές σημείο φωτογραφιμένο από ένα Ε/Π ιδιωτικής εταιρείας, μία μέρα πριν να αρχίσει η διάσωση.

πηγή φωτογραφιών

Ο Tomaz Humar αυτοφωτογραφούμενος μπροστά στη τρύπα του χιονιού που έμενε 3 μέρες μέχρι τη διάσωση.

“ Όταν είδαμε το σημείο στην φωτογραφία οι ανησυχίες μας μεγάλωσαν κατά 1000 φορές” είπε ο Άχνης.

Εκτός από την απότομη πλαγιά υπήρχε ένα κρεμασμένο μανιτάρι από χιόνι 30 μέτρα πάνω από τον ορειβάτη. Το φρέσκο χιόνι έκανε αυτό το μανιτάρι μια χιονοστιβάδα που περίμενε την αιτία για να δράση  από το κατώρευμα ή τον θόρυβο  του στροφείου.

Ενώ το ελικόπτερο έπρεπε να είναι αρκετά ελαφρύ για Αιώρηση Εκτός Επίδρασης Εδάφους –Hovering Out of Ground Effect- HOGE έπρεπε να είναι αρκετά βαρύ για να κάνει κάθοδο 10.000 πόδια σε 10 λεπτά πριν παγώσει ο ορειβάτης κρεμασμένος στο συρματόσκοινο. Τα πληρώματα “έγδυσαν” τα Lama’s αφήνοντας αυτά της απολύτου ανάγκης για την ελάττωση του βάρους και άρχισαν την προετοιμασία των συρματόσκοινων.

Comments
6 Σχόλια to “ΜΙΑ ΗΡΩΙΚΗ ΔΙΑΣΩΣΗ ΜΕ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΣΤΑ 18.000 ΠΟΔΙΑ”
  1. Ο/Η ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΠΑΝΟΣ λέει:

    Φαινεται στα προσωπα των χειριστων ο επαγγελματισμος. Πολυ καλο αρθρο!

    Μου αρέσει!

  2. Ο/Η AA λέει:

    Respect…

    Μου αρέσει!

  3. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ Army Aviator
    Πολυ σωστα το εγραψες για «εξωστρεφεια».
    «Υπαρχουν κι’αλλου πορτοκαλιες που κανουν πορτοκαλια». Ειναι ενα θεμα που το αντιμετωπιζω καθημερινα με τους Γκρινγκος (οχι με ολους) οπου ο κοσμος τους ειναι αυτος που ζουν. Νομιζουν οτι ειναι το κεντρο της γης και ολοι πρεπει να γυριζουν γυρω τους.

    Μου αρέσει!

  4. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    Και οι Πακιστανοι κοκκινο μπερε, αυτοι μαλλον τον κρατουν πολυ ψηλα λογω των υψομετρων που πετουν.Συγχαριτηρια σε ολους.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Army Aviator λέει:

      @ Στεφανος Ατσαλος

      Καλά έκανες και τόστειλες. Να μην μένουμε μόνο στα δικά μας. Μακρυά λίγο το Πακιστάν, αλλά καλά είναι να βλέπουμε και λίγο με »εξωστρέφεια». Εξ άλλου αυτό είναι το καλό του διαδικτύου. Μπορείς και βλέπεις και »πάνω από τον ορίζοντα».

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: