ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ »SERVO TRANSPARENCY» or »CONTROL REVERSIBILITY» or »JACK STALL».

Το φαινόμενο Servo Transparency αρχίζει όταν οι αεροδυναμικές δυνάμεις υπερβαίνουν τις υδραυλικές και οι οποίες διαβιβάζονται  στο χειριστήριο πορείας και στο σύνθετο χειριστήριο. Σε δεξιόστροφα περιστρεφόμενα στροφεία το δεξιό σέρβο δέχεται τα μεγαλύτερα φορτία στους ελιγμούς γι’ αυτό το φαινόμενο Servo Transparency οδηγεί σε μια ανεξέλεγκτη κίνηση του χειριστηρίου πορείας προς τα πίσω και δεξιά συνοδευόμενη και από μια κίνηση του σύνθετου προς τα κάτω.

Η δύναμη που βάζει ο χειριστής για την επανάκτηση του ελέγχου αυτού του αεροδυναμικού φαινομένου είναι σχετικά μεγάλη και θα μπορούσε να δώσει στον ανυποψίαστο χειριστή ότι τα χειριστήρια έχουν «φρακάρει». Εάν ο χειριστής δεν ελαττώσει τον ελιγμό το ελικόπτερο θα κάνει roll δεξιά και η κεφαλή του Ε/Π θα ανασηκωθεί. Το εύρος των προκληθέντων φορτίων ανατροφοδότησης, δηλαδή, η δύναμη που έβαλε ο χειριστής για να επανακτήσει τον έλεγχο, είναι ανάλογη της δριμύτητας του ελιγμού, αλλά, το φαινόμενο διαρκεί, κανονικά, λιγότερο από 2 δευτερόλεπτα.

Συστάσεις.

  • Θα πρέπει να ξανά-διαβαστεί το κεφάλαιο 14, περί Αεροναυτικών Λήψεων Αποφάσεων στο Rotocraft Flying Handbook.        ( Το λινκ του εγχειριδίου το έχουμε δώσει αρκετές φορές για να το κατεβάσετε και αν κτυπήσετε πάνω στα αγγλικά, μπορείτε είτε να το διαβάστε online,είτε να το κατεβάσετε και να εμπλουτίσετε έτσι τη βιβλιοθήκη ).
  • Πρέπει να συντηρείται καλά το υδραυλικό σύστημα  πριν κάθε πτήση.
  • Ο χειριστής πρέπει να ακολουθήσει – όχι να παλέψει με – τα χειριστήρια. Αφήστε  το σύνθετο χειριστήριο να κατέβει από μόνο του, παρακολουθώντας όμως τις στροφές ιδιαίτερα όταν το σύνθετο είναι σε χαμηλή θέση, για να ελαττωθεί το γενικό φορτίο. Πρέπει να γνωρίζετε ότι, καθώς το φορτίο ελαττώνεται η υδραυλική βοήθεια θα αποκατασταθεί και η δύναμη που εφαρμόζεται στα χειριστήρια μπορεί να οδηγήσει σε μια ανεπιθύμητη κίνηση  του ελικοπτέρου στην αντίθετη πλευρά. Ακολουθείστε τους περιορισμούς του ελικοπτέρου σύμφωνα με το εγχειρίδιο πτήσης.
  • Πρέπει να καταλάβετε ότι η Servo Transparency είναι ένα φυσικό φαινόμενο για οποιοδήποτε ελικόπτερο.
  • Για την αποτροπή αυτού του φαινομένου απαιτείται ΒΑΣΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΠΤΗΣΗΣ (BASIC AIRMANSHIP), αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι πρέπει να αποφεύγουμε τον συνδυασμό των παρακάτω:

o    Της υψηλή ταχύτητα,

o   Το μεγάλο μικτό φορτίο,

o   Του μεγάλο ύψους πυκνότητας και

o   Τους επιθετικούς ελιγμούς οι οποίοι υπερβαίνουν τα εγκεκριμένα όρια πτήσης του ελικοπτέρου.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΤΣΑΛΟΣ

Ν.Υ 27/02/2011

 

ΥΓ

Για το φαινόμενο αυτό έχουν εκδώσει ανάλογα SB εκτός από την FAA και :

Η Αυστραλιανή Αρχή Ασφαλείας των Πτήσεων

Η Βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Έγραψαν σχετικά για το φαινόμενο αυτό:

Το Blog της AOPA: HOVER POWER

Η Flight Safety Foundation

Η HELICOPTER SAFETY ORG

Comments
3 Σχόλια to “ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ »SERVO TRANSPARENCY» or »CONTROL REVERSIBILITY» or »JACK STALL».”
  1. Ο/Η ΑΑ λέει:

    Γειά σας κ. Άτσαλε, ευχαριστώ για την απάντηση. Το «μηχάνημα του Διαβόλου» το είπα χαριτολογόντας 🙂

    Όπως φαίνεται λοιπόν, το αρχικό κείμενο δεν ανέφερε ‘flight envelope’ το οποίο είναι αυτό. Συμφωνώ δεν είναι κάποιος ξεχωριστός «φάκελος».

  2. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ AA
    Το ελικοπτερο ειναι μια σοφη κατασκευη και οχι του διαβολου. (Οπως το βλεπει ο καθενας) Εχει ομως αρκετους περιορισμους αλλα και απεριοριστες δυνατοτητες αρκει να το πετας μεσα στα ορια του. Συγχωρει πολυ λιγοτερα λαθη απο τα αεροπλανα.
    Τωρα, στις παρατηρησεις σου.
    *Συναρτηση η λειτουργια δεν εχει και μεγαλη διαφορα, αλλωστε ο χειριστης μετα απο μερικες μερες θα εχει ξεχασει την σημασια. Τα ζητουμενα ειναι τρια. Πρωτον να καταλαβει τι ειναι αυτο το φαινομενο ,δευτερον τι πρεπει να κανει για να μην του συμβει (η μαλλον τι δεν πρεπει να κανει) και τριτον , αν του συμβει τι πρεπει να κανει για να βγει απο την δυσκολη κατασταση.
    * Οι απαιτησεις των περιορισμων …κλπ κλπ βρισκονται στο εγχειριδιο πτησης οπως και ολοι οι φακελοι επιδοσεων και περιορισμων. Εκει υπαρχουν ολα, δεν υπαρχει αλλο βιβλιο η envelope.

  3. Ο/Η AA λέει:

    Νομίζω οτι όλα αυτά (και άλλα άρθρα που έχουν παρουσιαστεί εδώ) δείχνουν το πόσο ριψοκίνδυνο μέσο είναι το ελικόπτερο αλλά και το οτι όλες του αυτές οι «παραξενιές» και τα ρίσκα που παίρνει κανείς κατα τη πτήση αντισταθμίζονται απο τις μοναδικές του ιδιότητες της αιώρησης και της κάθετης απο / προσγείωσης. (Που είναι χρήσιμες και στις πολιτικές αλλά και (ειδικά) στις στρατιωτικές του χρήσεις)

    (Επίσης, μετά απο όλα αυτά…Είναι ξεκάθαρο πια οτι το ελικόπτερο είναι κατασκεύασμα του Διαβόλου (!) 😀 )

    Μερικές μικρές παρατηρήσεις:
    *) Η δύναμη που παράγουν τα servo είναι συνάρτηση της υδραυλικής πίεσης και των χαρακτηριστικών των servo (is a function of)
    *) Υποθέτω οτι οι «απαιτήσεις των περιορισμών της πτήσης στο εγκεκριμένο εγχειρίδιο πτήσης» αναφέρονται στο flight envelope. Οπότε, ίσως η πιο κατάλληλη μετάφραση είναι «μέσα στα προβλεπόμενα όρια φορτίων και ταχυτήτων».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: