HUMAN FACTOR

Γράφει ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΑΤΣΑΛΟΣ

Την αφορμή για το Πόστερ του Οκτωβρίου 2009, που αναφέρεται στους Ανθρώπινους Παράγοντες, και που ανεβάσαμε χθες, μου την έδωσε ο υπερατλαντικός μου συνεργάτης ο Στεφανος Ατσαλος που είχε τη καλοσύνη να μας αποδώσει ένα πολύ καλό άρθρο και να μου το στείλει για ανέβασμα.

Το περί ου ο λόγος άρθρο γράφτηκε στις 1 Φεβρουαρίου του 2005, στο περιοδικό Avionics Magazine, από τον Robert  Erdos, που είναι πειραματικός δοκιμαστής πτήσεων, του Ιδρύματος Αεροδιαστημικής Έρευνας του Εθνικού  Ερευνητικού Συμβουλίου του Καναδά.

Στο άρθρο ο συγγραφέας προσπαθεί να προσεγγίσει τις σχέσεις και τις δυσκολίες να συνδυασθούν οι άνθρωποι με τις εφαρμογές των ηλεκτρονικών πάνω στην αεροπορία (τα συστήματα avionics δηλαδή) και το θεωρώ ως αρκετά χρήσιμο να το δούμε, μιας και εδώ και αρκετά χρόνια, τα έχουμε μαζί μας, ίσως όχι όλοι άλλα πάντως αρκετοί (μη γράφω τώρα και λεπτομέρειες) αλλά όσο θα περνάει ο καιρός και θα παίρνουμε νέα μοντέλα αεροπορικών μέσων, τα συστήματα avionics που έχουν και θα έχουν, θα είναι πάντα εδώ….

shel

Το θέμα αυτό της αλληλοεπίδρασης και αλληλοσυμπλήρωσης του ανθρώπου και των ‘’μηχανών’’, το έχουμε καλύψει (όχι μόνο για τα avionics), στο ιστολόγιό μας ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ και συγκεκριμένα στο 8ο Κεφάλαιο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ

Ας διαβάσουμε όμως και αυτό το άρθρο με προσοχή.

ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΙ   ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ.

Η  ΑΠΟΨΗ  ΕΝΟΣ  ΧΕΙΡΙΣΤΗ-ΔΟΚΙΜΑΣΤΗ

cockpit4000_B

Η ανάπτυξη της επιστήμης των εφαρμογών της ηλεκτρονικής στην αεροπορία (των συστημάτων avionics δηλαδή), είναι μια ασυνήθιστη «τιμωρία». Είναι ιδιαίτερα τεχνικό αλλά λεπτά διαφορετικό από την παραδοσιακή “εφαρμοσμένη μηχανική”. Όταν οι μηχανικοί λένε ότι καταλαβαίνουν κάτι, εννοούν, ότι μπορούν να το διαμορφώσουν. Προκειμένου να σχεδιαστεί ένα σύστημα, ένας μηχανικός πρέπει να καταλάβει πλήρως πως αλληλεπιδρά  με άλλα συστήματα  και το περιβάλλον μέσα στο οποίο λειτουργεί.

Τι γίνεται με τα συστήματα αεροναυτικής ;

Σχεδιάζονται για να αλληλεπιδρούν με τον χειριστή-άνθρωπο;

Πόσο καλά μπορούμε να διαμορφώσουμε το πως ο ανθρώπινος εγκέφαλος επεξεργάζεται τις πληροφορίες ;

Καταλαβαίνουμε πως ένας χειριστής θα χρησιμοποιήσει τα διάφορα “συνθήματα”, που του δίνουν τα avionics,  για να ελέγξει το αεροσκάφος ;

Γνωρίζουμε για πόσο διάστημα μετά την εκπαίδευση ένας χειριστής θα διατηρήσει τις δεξιότητές του στην χρήση των σύνθετων αυτών συστημάτων ;

Οι διερευνητές των ατυχημάτων αρέσκονται να επισημαίνουν ότι η πλειοψηφία των αεροπορικών ατυχημάτων προκύπτει από το ανθρώπινο λάθος. Το ενδεχόμενο ότι ο άνθρωπος “δυσλειτούργησε” είναι παραπλανητικό εντούτοις, αυτό θα ίσχυε  μόνον αν ο χειριστής υπέφερε από κάποια μορφή ψύχωσης ή ανικανότητας. Ένα ανεύρυσμα, παραδείγματος χάριν, είναι μια ανθρώπινη αποτυχία.

Στην μεγάλη τους πλειοψηφία  οι αναφορές των ατυχημάτων ή των συμβάντων δείχνουν ότι οι χειριστές λειτουργούσαν αρκετά καλά όταν τα πράγματα δυσκόλεψαν για τη πτήση, επιδεικνύοντας σε μεγάλο βαθμό τις δεξιότητες που μαθεύτηκαν πάνω στα σύνθετα συστήματα και ανταπεξήλθαν με  ένα αρκετά καλό ποσοστό επιτυχίας.

Μια πιο παραγωγική άποψη, που υπογραμμίζεται  όλο και περισσότερο από τις αρχές, είναι αυτή της αποτυχίας, η οποία είναι σχετική με τον σχεδιασμό κατά τον οποίο το “δίδυμο” άνθρωπος-μηχανή υφίσταται μια αποτυχία, αλλά το σφάλμα δεν αποδίδεται στον άνθρωπο-χειριστή.  Κατά γενική ομολογία, το ανθρώπινο στοιχείο είναι περισσότερο επιρρεπές στην μη προβλεψιμότητα.

Οποιοσδήποτε χειριστής που εχει καθίσει παγωμένος, αναποφάσιστος, με το δάχτυλό του πάνω στο πληκτρολόγιο του Flight Management System (FMS), ξέρει ότι απαιτείται διανοητική γυμναστική περιστασιακά για να “πλοηγήσει” την φυσική αλληλεπίδραση και την ενεργό λογική των συστημάτων avionics. Για να βρεθεί ο τρόπος να εφαρμοστεί ένα σπάνιο χαρακτηριστικό γνώρισμα του FMS μπορεί να περιλαμβάνει μια εκτενή χρήση της μεθόδου της δοκιμής και του λάθους, δεδομένου ότι οι χειριστές δεν μπορούν να ανακαλέσουν σελίδες δεδομένων πολλαπλών επιπέδων με πολύ μυστικό συντεταγμένο σύστημα, όπως κάνουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές του FMS.

Οι περισσότεροι χειριστές θα συμφωνούσαν στην άποψη ότι μια επιθυμητή αλληλεπίδραση των συστημάτων του πιλοτηρίου έπρεπε να ήταν “διαισθητική”.

Αλλά τι σημαίνει αυτό ;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: