BACK TO THE BASICS

Το ερέθισμα μου το έδωσε ο συνεργάτης μου ο Στεφανος Ατσαλος και διαβάζοντάς τα, είπα να εγκαινιάσω τη νέα μας ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ σημειωμάτων ΘΕΩΡΙΑ ΠΤΗΣΕΩΣ.

Στο πολύ καλό ιστολόγιο της AOPA , ο Tim McAdams έχει ανεβάσει δύο πολύ καλά σημειώματα με τίτλο  Speed LimitsPart 1 και Part 2 τα οποία αναφέρονται στην ασυμμετρία αντώσεως και στις επιπτώσεις που αυτή έχει στις επιδόσεις των ελικοπτέρων.

Είπα λοιπόν ότι καλά είναι που και που (μη το κάνουμε και Σχολή το ιστολόγιο…), να ξαναγυρνάμε στο Βασικό και να θυμόμαστε κάποια πράγματα, τώρα που έ, έχουμε και κάποια πτητική εμπειρία και μπορούμε πλέον να το εμπεδώσουμε το αντικείμενο……

Ότι ακολουθεί, είναι μεν βασισμένο σε ότι γράφει  Tim McAdams, αλλά προσπάθησα να βάλω και το κάτι τις μου, είτε με φώτο, είτε με μεγαλύτερη επεξήγηση.

Ξεκινάω με την ασυμμετρία αντώσεως, λέμε λίγα για τους τύπους στροφείων και τις πλάκες αλλαγής βήματος, εξηγώ τέλος πάντων, γιατί ένα ελικόπτερο δεν μπορεί να αναπτύξει όση ταχύτητα μπορεί να του δώσουν οι κινητήρες που φοράει και καταλήγοντας, λέμε και δύο-τρία πραγματάκια για τις ενδείξεις και τα μέτρα διόρθωσης της απώλειας στηρίξεως ακολουθούντος πτερυγίου… έτσι για να μην ξεχνιόμαστε….

ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΑΝΤΩΣΕΩΣ

Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα του Ε/Π είναι το σύστημα του κυρίου στροφείου που διαθέτει το οποίο παράγει την κατακόρυφη άντωση που του επιτρέπει να αιωρείται. Όμως έχει και ένα αεροδυναμικό πρόβλημα – μειονέκτημα, που του βάζει όρια στην εμπρόσθια ταχύτητα, γνωστό με τον όρο ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑ ΑΝΤΩΣΕΩΣ.

Οι πτέρυγες του κυρίου στροφείου ενός ελικοπτέρου, για να παράγουν την άντωση, περιστρέφονται και δημιουργούν το κατώρευμα του αέρα. Οι στροφές ανά λεπτό (RPM), στις οποίες δουλεύει ένα στροφείο, είναι σταθερές για όλες τις κανονικές φάσεις πτήσης του. Η παραγωγή της άντωσης πετυχαίνεται με την αύξηση του βήματος (της γωνίας προσβολής, που είναι η γωνία που σχηματίζεται από τη χορδή της πτέρυγας του κυρίου στροφείου και της διεύθυνσης του σχετικού ανέμου) των πτερύγων του κυρίου στροφείου, και αυτή πετυχαίνεται με την έλξη του συνθέτου χειριστηρίου.

Όταν είμαστε στην αιώρηση και δεν υπάρχει καθόλου άνεμος, η άντωση που παράγεται είναι η ίδια σε όλο το δίσκο του κυρίου στροφείου. Αλά καθώς το ελικόπτερο αρχίζει να κινείται προς τα εμπρός αρχίζει και δημιουργεί τον σχετικό άνεμο.

speedlimits1greek

speedlimits1a

Έτσι όπως βλέπουμε και στο σχήμα, η μία πλευρά του δίσκου του κυρίως στροφείου έχει την πτέρυγα που κινείται προς τον σχετικό άνεμο (δηλαδή κόντρα στον άνεμο) και η άλλη πλευρά έχει την πτέρυγα που κινείται ακολουθώντας τον σχετικό άνεμο (δηλαδή έχει ούριο τον άνεμο).

Αυτή η διαφορά στην ταχύτητα του αέρα για κάθε μία πτέρυγα (προπορευόμενη και ακολουθούσα), αυξάνει αναλογικά, καθώς το ελικόπτερο αρχίζει και αυξάνει την ταχύτητα πλεύσης.

Αυτός είναι ο λόγος που παρουσιάζεται το πρόβλημα της ασυμμετρία αντώσεως, που πρέπει να πούμε εδώ ότι απασχόλησε πολύ τους αεροναυπηγούς, στα πρώτα χρόνια σχεδιασμού του ελικοπτέρου, λόγω του ότι με την ασυμμετρία που παρουσιαζόταν, αυξάνανε και τα προβλήματα ελέγχου των ελικοπτέρων.

Για να καταλάβουμε τώρα με ποιον τρόπο κατόρθωσαν να λύσουν το πρόβλημα αυτό, ας θυμηθούμε κάποια πράγματα από το βασικό…

Ας θυμηθούμε τον τύπο της Αντώσεως:

Lift = CL ½ p S V2

P = Πυκνότητα του αέρα.

S = Το συνολικό εμβαδόν της πτέρυγας.

V = Ταχύτητα αέρα.

Σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή, το P, το S και το σχήμα της πτέρυγας, έχουν σταθερή τιμή που δεν αλλάζει και όπως μπορούμε να δούμε από τον τύπο, όταν η ταχύτητα της πτέρυγας (V) αλλάξει, τροποποιείται και η άντωση. Για να παράγεται σταθερά η ίδια άντωση, πρέπει με κάποιο τρόπο το σύστημα του κυρίου στροφείου να αλλάζει τη γωνία προσβολής των πτερύγων (βήμα).

Αυτό κυρίως γίνεται με το να επιτρέπεται στις πτέρυγες του κυρίως στροφείου να κινούνται προς τα πάνω και προς τα κάτω, μια διαδικασία που είναι γνωστή ως πτερυγισμός.

rotor_3

semirigid

Τα συστήματα κυρίου στροφείου με δύο πτέρυγες, γνωστά και ως ημι-άκαμπτα (semi-rigid), όπως είναι των UH-1H, των ΑΒ-206 Β, χρησιμοποιούν ένα κινούμενο αρθρωτό σύνδεσμο (teetering hinge) που επιτρέπει τις δύο πτέρυγες να πτερυγίζουν ως ένα σύνολο (η μία πάει προς τα πάνω και ταυτόχρονα η άλλη προς τα κάτω, κατά τη διάρκεια της περιστροφής τους).

rotor_2

articulated

articulated

Τα συστήματα κυρίου στροφείου με περισσότερες των δύο πτερύγων, γνωστά και ως πλήρως αρθρωτά (fully articulated), όπως είναι των Breda Nardi NH-300C και των AH-64 A και D, χρησιμοποιούν από ένα κινούμενο αρθρωτό σύνδεσμο (teetering hinge) σε κάθε μία πτέρυγα, και είναι κατασκευασμένοι έτσι ώστε να επιτρέπουν κάθε μία πτέρυγα να πτερυγίζει (να κινείται πάνω ή κάτω), ανεξάρτητα από τις κινήσεις των άλλων.

Comments
8 Σχόλια to “BACK TO THE BASICS”
  1. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    Καλημερα σε ολους.
    Στην παρακατω σελιδα μπορειτε να δειτε ενα βιβλιο σχετικο με ελικοπτερα με τιτλο.
    «Θανατηφορες παγιδες»
    Οσοι εχουν ορεξη για διαβασμα και επιπλεον γνωση…..
    http://www.amazon.com/Fatal-Traps-Helicopter-Pilots-Whyte/dp/0071488308

  2. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ Στεφανος Ατσαλος

    Πραγματικά μπράβο του. Και το βιντεάκι με τα τρελά του πολύ ωραίο. Νάσαι καλά.

  3. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ Army Aviator.
    Δεν ηξερα που να το βαλω αυτο το νεο και το εβαλα εδω. Αν και παλιοτερα εγινε ενα σχολιο για αυτο το θεμα, το ξαναβαζω για να πω οτι ο εν λογω χειριστης λεγεται Chuck Aaron και ειναι ο μοναδικος πιστοποιημενος χειριστης απο την FAA σαν stunt pilot !!!!!!!
    Ο μοναδικος ; σε ολη την Αμερικη ;
    Μαγκια του.
    http://gadgets.boingboing.net/2008/07/31/chuck-aaron-the-only.html

  4. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ AA

    Δεν μου δόθηκε τέτοια εντύπωση,αλλά τέλος πάντων, αφού έγινε η δουλειά, ΟΚ.
    Και πάλι ευχαριστώ

  5. Ο/Η AA λέει:

    Χαίρομαι που έφτασε το μήνυμα ολόκληρο γιατί γρήγορα διαπίστωσα οτι αυτά τα tags μάλλον απαγορεύοντε στα σχόλια και έχουν ‘λογοκριθεί’.

  6. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ AA

    Thanks AA δούλεψε όπως είδες η πρότασή σου, καλή φάση και ευχαριστώ και πάλι.

  7. Ο/Η Army Aviation λέει:

    @ AA

    Σε ευχαριστώ, θα το δω.
    Σε ότι αφορά στην Vne, το trim παίζει ρόλο, αυτό της διευκόλυνσης του χειριστού, αλλά έχει και αυτό τα όριά του μαζί με την Vne.

  8. Ο/Η ΑΑ λέει:

    Αγαπητέ ArmyAviator

    Όπως είμαι σίγουρος οτι έχεις υπ’ όψην σου, η ταχύτητα στον τύπο της ανώσεως είναι στο τετράγωνο…Αν το wordpress σε αφήνει να γράψεις HTML στο κυρίως κείμενο του post σου μπορείς να «υψώσεις» τη ταχύτητα στο τετράγωνο με τον εξής τρόπο:
    Lift = (1/2) * C * L * p * S * V2

    (Sup απο το Superscript. Το παρόμοιο tag, sub -απο το subscript- θέτει δείκτες….Ας πούμε Lift1, Lift2, κλπ )

    Στο Vne λαμβάνεται υπ’ όψην το τριμάρισμα; Με άλλα λόγια, κοντά στο Vne έχει καθόλου περιθώριο το χειριστήριο για περισσότερο roll πρός τα δεξιά;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: