ΠΑΞΙΜΑΔΙΑ ΚΑΙ ΜΠΟΥΛΟΝΙΑ.

Από τον Στεφανο Ατσαλο

Ο τίτλος αυτού του σημειώματος προέρχεται από έναν αγγλικό ιδιωματισμό, το NUTS AND BOLTS που χρησιμοποιείται στην Αμερική και σημαίνει εξετάζω, μελετώ, διαβάζω κάτι, μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια..

Παραδείγματος χάριν, μελέτησα αυτό το βιβλίο  down to the nuts and bolts ή έψαξα για αυτό το θέμα μέχρι τα nuts and bolts.

Βέβαια, έχει σχέση και με την συντήρηση, μια και οι τεχνικοί ασχολούνται με »παξιμάδια και μπουλόνια». Σχεδόν πάντοτε η εργασία τους ξεκινάει από τα παξιμάδια και τα μπουλόνια και τελειώνει με τα παξιμάδια. Τα εγχειρίδια συντήρησης όμως, πρέπει να μελετώνται στην κυριολεξία down to the nuts and bolts.

Αυτά, όσον άφορα αυτήν τη φράση που την ακούμε συχνά .

Έτσι….. για την ιστορία να πούμε ότι,………

clip_image002

Το αεροπλάνο Boeing 737 της εταιρείας Aloha Airlines μετά την αναγκαστική.

…..τον Απρίλιο του 1988 το συγκεκριμένο αεροπλάνο,στη πτήση από το νησί  Hilo προς την  Honolulu, στην Hawaii, αντιμετώπισε μια εκρηκτική αποσυμπίεση κατά την οποία περίπου 5,5 μέτρα της καμπίνας των επιβατών, πίσω από την πόρτα εισόδου του πιλοτηρίου, και πάνω από το πάτωμα το επιβατών αποκολλήθηκε από το αεροπλάνο. Η αεροσυνοδός, η οποία βρισκόταν στον διάδρομο, «ρουφήχτηκε» αυτόματα (το μοναδικό θύμα). Το αεροπλάνο άλλαξε πορεία για το νησί Maui όπου και έκανε αναγκαστική.

Το NTSB κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, το ατύχημα προκλήθηκε από την αποτυχία της εταιρείας (επιθεωρητές), να ανιχνεύσουν την παρουσία σημαντικής κόπωσης των μέταλλων στις συνδέσεις και συγκεκριμένα στα σημεία επικάλυψης, με αποτέλεσμα την αποκόλληση μέρος  της ατράκτου.

Οι ανθρώπινοι παράγοντες της επιθεώρησης και συντήρησης έγινε ένα σημαντικό ζήτημα ανησυχίας ιδιαίτερα στις  Ηνωμένες Πολιτείες. (1988)

Ο λόγος που ανέφερα το παραπάνω περιστατικό είναι διότι το ατύχημα αυτό ήταν το ορόσημο για να αρχίσουν να ψάχνουν την επίδραση του ανθρώπινου παράγοντα στην συντήρηση.

Τα δεδομένα των ατυχημάτων  που έχουν σχέση με την συντήρηση έχουν ιστορία 20 ετών….. μόνο.

Στο προκείμενο τώρα….

Υπάρχουν πολλές μελέτες σχετικά με το θέμα μας. Μια τέτοια μελέτη, της Επιτροπής Ασφαλείας Μεταφορών της Αυστραλίας,  του Δεκεμβρίου 2008, μπορείτε να δείτε, σε μορφή pdf, στην διεύθυνση….

http://www.atsb.gov.au/publications/2008/pdf/AR2008055.pdf

Είναι μια μελέτη του Δόκτορα Alan Hobbs του Δεκεμβρίου 2008 που έγινε για λογαριασμού του Γραφείου Ασφαλείας Μεταφορών της Αυστραλίας και είναι αυτή που θα προσπαθήσω να αποδώσω, στο φυλλάδιο που ακολουθεί και που μπορείτε να κατεβάσετε κτυπώντας παραδίπλα….    HUMAN FACTORS IN AVIATION MAINTAENACE

ceb5cebecf89cf86cf85cebbcebbcebf

Εμείς σας τη δίνουμε στα ελληνικά, χάριν του Στέφανου.

Κτυπήστε εδώ… ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΣΤΗ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΕΡ. ΜΕΣΩΝ για να το κατεβάσετε και να το χρησιμοποιήστε, όπου νομίζετε ότι το χρειάζεστε.

Ναι ξέρω , είναι πολλές οι 34 περίπου σελίδες, αλλά αξίζουν…..Συχνά αποκαλούμε τους τεχνικούς «γιατρούς». Αυτό δεν γίνεται με ειρωνική διάθεση. Απλά , είναι ένας επιτυχημένος παραλληλισμός μεταξύ των δύο επαγγελμάτων.

Εδώ όμως, πρέπει να επισημάνουμε μια ουσιαστική διαφορά.

Αν ο γιατρός κάνει λάθος θα πεθάνει ο ασθενής.

Αν κάνει λάθος ο τεχνικός, εκτός από τον «ασθενή», θα χάσουμε και άλλους.

Κάτι άλλο που παρατηρείται σε αυτήν, αλλά και σε άλλες μελέτες, είναι ότι οι αερογραμμές έχουν ελαττώσει τα ατυχήματα. Εδώ θα ήθελα να σταθώ λίγο.

Γιατί συμβαίνει αυτό ;

Κάποιοι θα πουν ότι οι αερογραμμές έχουν τις «βαθιές τσέπες» και σκορπούν τα χρήματα για την βελτίωση της ασφάλειας των πτήσεων.

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι αεροπορικές εταιρείες είναι υπέρ χρεωμένες  πολλές από αυτές βρίσκονται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και άλλες πολλές έπρεπε να έχουν κλείσει από χρόνια. Ας μην μιλάμε για βαθιές τσέπες. Εκείνο που εγώ πιστεύω είναι ότι τα θέματα ασφαλείας πτήσεων και ασφαλούς συντήρησης έχουν γίνει συνείδηση όλων των εμπλεκομένων. Έχουν περάσει στο πετσί τους.

Τα σημερινά αεροπλάνα με την μοντέρνα τεχνολογία έχουν μεγάλη αξιοπιστία αλλά και μεγάλους κινδύνους στην πτήση και στην συντήρηση. Εκείνο που κατάφεραν οι εταιρείες είναι, να εμφυσήσουν ακόμη και να αναγκάσουν τα πληρώματα αλλά και τον κόσμο στα «υπόστεγα» (τους πάσης φύσης τεχνικούς δηλαδή), να κάνουν χρήση των τυποποιημένων διαδικασιών.

Όλοι οι επιστήμονες που ασχολούνται με την αεροπορική βιομηχανία έχουν μελετήσει καλά τον άνθρωπο και μας έχουν πληροφορήσει με χίλιους τρόπους για τα μειονεκτήματα μας.

Πρέπει επιτέλους να τους ακούσουμε.

Το μοναδικό «φάρμακο» είναι οι τυπικές διαδικασίες και η πιστή εφαρμογή των εγχειριδίων συντήρησης και των διαδικασιών down to the nuts and bolts.

Στεφανος Ατσαλος

Philadelphia Pa.

2/4/2009

Comments
2 Σχόλια to “ΠΑΞΙΜΑΔΙΑ ΚΑΙ ΜΠΟΥΛΟΝΙΑ.”
  1. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος. λέει:

    @ Air wings.
    Ειλικρινά χαίρομαι που βρίσκεις τα θέματα ενδιαφέροντα και οι επισημάνσεις που κάνεις στο τέλος του σημειώματος σου είναι “όλο το ζουμί”. Αυτά τα προβλήματα που “βασανίζουν” όλον το αεροπορικό κόσμο είναι φυσικό να βασανίζουν και την Αεροπορία Στρατού και ελπίζω να μην βρεθεί κάποιος να πει ότι … “εμείς είμαστε Στρατός, κάνουμε άλλη δουλεια, η αποστολή μας είναι άλλη”. Ο “άνθρωπος” είναι ίδιος και τα λάθη είναι κοινά και καθημερινά. Όπως έγραψε και γράφει συχνά ο Army Aviator, αυτοί που έχουν την δυνατότητα να εισηγούνται, πρέπει να εισηγηθούν μερικά ουσιαστικά πράγματα στους παραπάνω. Τα καλύτερα εργαλεία και συσκευές και τα πλέον σύγχρονα υπόστεγα να έχεις πρέπει το προσωπικό να εχει επίπεδο, σε όλα τα επίπεδα. Διαφορετικά θα λέμε “το κλουβί καλό αλλά το πουλί μπούφος”. Μακάρι να μπορούσα να βρω παρομοια θέματα μέσα από το US Army για να δούμε και άλλους παράγοντες όπως η συντήρηση στην έρημο, οι υψηλές θερμοκρασίες και ο πόλεμος που δημιουργούν άλλα δεδομένα άγνωστα σε εμάς. Αν κάποιος εχει κάποια ιστοσελίδα παρακαλώ να μου την στείλει. Έχω την διάθεση και το κουράγιο να βοηθήσω για αυτό που λέγεται Ασφάλεια πτήσεων.

  2. Ο/Η airwings λέει:

    Στέφανε πραγματικά πολύ σημαντική είναι η προσπάθεια σου στο να μεταφράζεις κείμενα από γνωστούς φορείς των ΗΠΑ με σκοπό την ασφάλεια πτήσεων και δη την αεροπορική συντήρηση.

    Εγώ θα πω ότι παρόλο ο τομέας της αεροπορικής συντήρησης αποτελεί ένα ζωτικό τμήμα του ΣΞ και παρά το γεγονός ότι έχει αποτελέσει το αίτιο για πολλά αεροπορικά ατυχήματα στον αεροπορικό κόσμο, η μελέτη του ανθρώπινου παράγοντα σε ότι αφορά τη συντήρηση είναι υποβαθμισμένη δυστυχώς.

    Το Τεχνικό Σώμα και η Αεροπορία Στρατού αντιμετωπίζει το μέλλον. Δηλαδή όχι μόνο την μελλοντική ανάπτυξη των αεροσκαφών με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών τα οποία και προβάλλουν επιτακτικά την ανάγκη ανάλυσης του τομέα της συντήρησης, με σκοπό την εφαρμογή προγραμμάτων ρεαλιστικότερης εκπαίδευσης και την δημιουργία φιλικότερων χώρων εργασίας, έτσι ώστε να επιτευχθεί ο ιδανικότερος συνδυασμός της μέγιστης απόδοσης και της ασφάλειας των πτήσεων.

    Στην πράξη σαν επιθεωρητής αλλά και διερευνητής αεροπορικών ατυχημάτων όλων των ειδών έχω διαπιστώσει ότι υπάρχει δύο ύπουλοι εχθροί. Και οι δύο παραμονεύουν συνέχεια στην καθημερινότητα μας. Δεν επιτίθονται άμεσα αλλά στήνουν την ενέδρα τους σταδιακά μας αφαιρεί την ικανότητα να δράσουμε προληπτικά. Ο ένας είναι ο εφησυχασμός και ο άλλος η ρουτίνα.

    Πως θα τους αντιμετωπίσεις ;

    Αυτό θα το βρει ο καθένας μόνος σου. Η δικιά μου πείρα μου έχει δείξει ότι πρέπει να έχεις σαφή εικόνα των δυνατοτήτων σου. Δυστυχώς οι απαιτήσεις αλλάζουν γρήγορα, το ίδιο και οι συνθήκες. Έτσι είναι ζωτικής σημασίας όλοι να γνωρίζουν τις πραγματικές τους δυνατότητες.

    Επίσης επιθεωρητής και Διοικητής είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι. Όπως ο κοχλίας με το παξιμάδι. Αν κάτι δεν πάει καλά (ροπή, λάθος κομμάτι κλπ) τότε θα έχουμε δυσάρεστα αποτελέσματα.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: