ΓΝΩΣΤΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΑΓΟΠΟΙΗΣΗΣ

Από το Στέφανο Άτσαλο

Νέα Υόρκη 11-2-2009

Ο πάγος χει συσσωρευθεί στη πτρυγα του ερευνητικού α/φους της NASA, τύπου Glenn Twin Otter. Η πτήση γινε για ερευνητικούς, γύρω από την παγοποίηση, σκοπούς.

Ο πάγος έχει συσσωρευθεί στη πτέρυγα του ερευνητικού α/φους της NASA, τύπου Glenn Twin Otter. Η πτήση έγινε για ερευνητικούς, γύρω από την παγοποίηση, σκοπούς.

Στο σημερινό κείμενο δεν θα ασχοληθούμε με την παγοποίηση. Θεωρώ ότι όλοι γνωρίζουν η οφείλουν να γνωρίζουν αυτό φαινόμενο, τα προβλήματα που δημιουργεί και τι πρέπει να κάνουν.

Εκείνο που θέλω να διευκρινίσω είναι το εξής. Όλοι διαβάζουμε στα  flight manuals ότι απαγορεύεται να πετάξεις σε known icing conditions που σημαίνει ότι απαγορεύεται να πετάξεις σε γνωστές συνθήκες παγοποίησης, αν το μέσον που πετάς δεν είναι πιστοποιημένο για  τέτοιες πτήσεις.

Αυτή η φράση «γνωστές συνθήκες παγοποίησης» ήταν μια απορία πολλών. Τελικά η FAA αναγκάστηκε μετά από πολλά χρόνια να δώσει τον ορισμό αυτής της φράσης και να ξεκαθαρίσει αυτήν την….. εκκρεμότητα.

« Κάτω από βασικούς όρους, γνωστές συνθήκες παγοποίησης δημιουργούνται όταν, ορατή υγρασία, ή υψηλή σχετική υγρασία σε συνδυασμό με θερμοκρασίες που βρίσκονται κοντά, ή κάτω του σημείου πήξης. Δεδομένου ότι τα σύννεφα είναι μια μορφή ορατής υγρασίας , η πτήση μέσα στα σύννεφα σε ένα ύψος που οι θερμοκρασίες είναι κοντά, ή κάτω του σημείου πήξης, λογίζεται ως « πτήση σε γνωστές συνθήκες παγοποίησης ».

Ένας άλλος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι, από την πρακτική του πλευρά,  η εξωτερική θερμοκρασία του αεροσκάφους. Όταν η θερμοκρασία του αέρα είναι κοντά στο σημείο πήξης, κάθε εξωτερικό σημείο του αεροσκάφους, το οποίο είναι κάτω από το σημείο αυτό, θα αναγκάσει τα σταγονίδια του νερού να παγώσουν με αποτέλεσμα την συσσώρευση  πάγου.

Όταν η θερμοκρασία του αέρα είναι κάτω από το σημείο πήξης   σε κάθε σημείο του αεροσκάφους που η θερμοκρασία είναι επάνω από αυτό το σημείο, όπως τα καλύμματα των κινητήρων, μπορεί να λιώσουν τους παγοκρυστάλλους αλλά αυτοί ξαναπαγώνουν και έχουμε πάλι συσσώρευση πάγου.

Η FAA δεν επιτρέπει κανένα πειραματισμό. Η πτήση ενός αεροσκάφους σε «γνωστές συνθήκες παγοποίησης», όταν το flight manual του αεροσκάφους απαγορεύει τέτοια πτήση, αποτελεί παράβαση, ανεξάρτητα εάν το αεροσκάφους «πιάσει» πάγο ή όχι.

Σε αυτό το link μπορείτε να διαβάσετε την  νομική εξήγηση της FAA, για τον συγκερκιμένο όρο.

Επίσης μπορείτε να κατεβάσετε σε μορφή pdf, μια μικρομεταφρασούλα που έκανα, από ένα alert NTSB που μιλά για την παγοποίηση στο έδαφος.

Κατεβάστε το…. aircraft-ground-icing


Καλές Προσγειώσεις.

UPDATED  15 Φεβρουαρίου 2009

Καλημέρα/καλησπέρα σε όλους.

Δεν πέρασαν ούτε 48 ώρες από τότε που διάβασα το Alert του NTSB και χάθηκαν 50 άνθρωποι στο Buffalo της Νέας Υόρκης.

Α/φος παρόμοιο με αυτό που πεσε.

Α/φος παρόμοιο με αυτό που έπεσε.

Το αεροπλάνο ήταν ένα 2 κινητήριο Turboprop DASH-8.

Ήταν η πρώτη φορά που το NTSB τόσο γρήγορα ( μέσα σε 24 ώρες) έβγαλε ανακοίνωση μιλώντας για severe pitch and roll και για significant ice built up.

Επειδή έχουμε 2 διαφορετικές μορφές παγοποίησης οι οποίες απαιτούν δυο διαφορετικές τεχνικές (φτερά και ουρά) για αυτό πρέπει να επισκεφτείτε την ιστοσελιδα της NASA.

Πρόκειται για 2 video των 23 και 36 λεπτών του LEWIS RESEARCH CENTER που εξηγούν αναλυτικά αυτό το φαινόμενο. Υπάρχουν επίσης και άλλα video και ένα από αυτά μιλάει για το ύψος πυκνότητας. (density altitude)

Μια και στην Ελλάδα πετούν πολλά Turboprop αλλά και το Όπλο έχει 2-3,οι ενδιαφερόμενοι ας ρίξουν μια ματιά, αλλά γιατί και όχι εμείς όλοι, οι υπόλοιποι.

Το βίντεο για το Tailplane icing μπορείτε να το δείτε ΕΔΩ

Στέφανος Άτσαλος.

Comments
One Response to “ΓΝΩΣΤΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΠΑΓΟΠΟΙΗΣΗΣ”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Το κύριο γνώρισμα της παγοποίησης των πτερύγων του Ε/Π, είναι η αύξηση της οπισθέλκουσας και η μείωση της ανυψωτικής δύναμης της. Σε ΘΕΠ μεταξύ 0 βαθμούς C και -3 βαθμούς C, ο πάγος συνήθως δημιουργείται στο χείλος προσβολής, με φορά από σημείο κοντά στον ιστό και προς το ακροπτερύγιο, καλύπτοντας περίπου το 70% της επιφάνειας της πτέρυγας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η κινητική ενέργεια της πτέρυγας να μειώνεται δραστικά (ειδικά σε ΘΕΠ κάτω των -3 βαθμών C).  Ένα άλλο γνώρισμα της παγοποίησης είναι η παρουσία δονήσεων, το μέγεθος των οποίων θα εξαρτηθεί από τον τύπο της πτέρυγας και το βαθμό σχηματισμού του πάγου. Εάν αντιληφθείτε ότι για να διατηρήσετε το Ε/Π σε ΕΟΠ, θέλετε αυξημένο torque, τότε να είσαστε σίγουροι ότι έχετε σημαντική συσσώρευση πάγου στις πτέρυγες του κυρίου στροφείου και να μην ξεχάσετε ποτέ ότι με όση μεγαλύτερη ταχύτητα αέρος το Ε/Π πετάει,  τόσο πιο γρήγορα συσσωρεύεται ο πάγος. Στις περιπτώσεις λοιπόν αυτών των ενδείξεων παγοποίησης, η απόφασή σας πρέπει να  είναι μία : […]



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: