ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ και ΤΑ…. ΠΑΛΙΑ (ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΡΑΔΙΟΝΑΥΤΙΛΙΑΣ)

(Με την εδώ και ένα και πλέον μήνα, ευγενική προσφορά του Στέφανου Άτσαλου)

Σήμερα, δεν θα μιλήσω για τα δικά μου παλιά.

Θα μιλήσω για πολύ-πολύ παλιά. Θα τολμήσω να πάω πίσω στον χρόνο για να δούμε πως οι παλιοί, ναυτικοί και αεροπόροι ταξίδευαν.

Θα κάνω μια αναδρομή στα όργανα ναυτιλίας και στις μεθόδους που χρησιμοποιούσαν για να καλύψουν τεράστιες αποστάσεις, κάτι που για τους σημερινούς είναι το πάτημα  2-3 πλήκτρων ……και φύγαμε. (σαν να λέμε Βαρδάρη-Χαριλάου)

Θα μιλήσουμε για ταξίδια μερικών χιλιάδων μιλίων σε θάλασσες, ή πτήσεις επάνω από ακατοίκητες περιοχές, τότε που για αυτούς στο διάστημα υπήρχαν μόνο τα άστρα που από αυτά εξαρτάτο  η επιτυχία του ταξιδιού και πολλές φορές η σωτηρία τους.

Σημείωση Army Aviator

Η περιήγησή μας. έτσι για να έχουμε να διαβάζουμε (!!!!), θα έχει τα παρακάτω κεφάλαια, που θα σας τα ανεβάσω σε διαφορετικές σελίδες, λόγω όγκου δουλειάς του Στέφανου. Εσείς δεν έχετε να κάνετε και πολλά, απλά κτυπήστε το ποντίκι σας, πάνω στα κεφάλαια και καλή μας ανάγνωση.

ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΙΛΙΑ (CELESTIAL NAVIGATION)

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΘΕΣΗΣ   Ή    ΣΤΙΓΜΑ ΑΠΟ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ (DEAD RECΚONING)

ΑΔΡΑΝΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.       (INERTIAL NAVIGATION SYSTEM (INS)

LORAN (Long  Range Aid to Navigation)

OMEGA  NAVIGATION  SYSTEM

DECCA NAVIGATION SYSTEM

Αφού λοιπόν ολοκληρώσατε την ανάγνωση των παραπάνω κεφαλαίων (και ήταν πολλά…), ώρα είναι, εδώ να τελειώσουμε το ταξίδι στον χρόνο για τις μεθόδους ναυτιλίας και τα ραδιοβοηθήματα που κατασκευάστηκαν μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 70. Όπως διαβάσατε μερικά από αυτά μας υπηρέτησαν μέχρι το 2000.

Ελπίζω, να βρήκατε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα.

Ομολογώ ότι είχα και εγώ τις απορίες μου για πολλά από αυτά, αλλά τώρα δόθηκε η ευκαιρία να τα «μαζέψω» και να τα βάλω μπροστά μου…Black and white.

Εκείνο όμως που με βάζει σε σκέψεις είναι ότι μερικά κράτη ακόμη πληρώνουν και ασχολούνται με αστροναυτιλία παρά την εξέλιξη.

Γιατί το κάνουν αλήθεια ????

Μήπως θέλουν να είναι έτοιμοι για το μέλλον?

Μήπως γνωρίζουν κάτι που δεν γνωρίζουμε ?

Μήπως από…….διαστροφή ?….. που δεν νομίζω

Μήπως ετοιμάζουν κάτι ?

Μήπως, κάπου μέσα στο μυαλό μας έχουμε την απάντηση αλλά δεν θέλουμε ούτε  να την σκεφτόμαστε?

Στέφανος Άτσαλος

15 Σεπτεμβρίου 2008.

ΥΓ

Δεν έπρεπε να παραλείψω έναν πίνακα που μας δίνει την δυνατότητα να δούμε την αξιοπιστία των ραδιοβοηθημάτων.

Για περισσότερα εδώ:  http://en.wikipedia.org/wiki/Navigation

Comments
15 Σχόλια to “ΟΙ ΠΑΛΙΟΙ και ΤΑ…. ΠΑΛΙΑ (ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΡΑΔΙΟΝΑΥΤΙΛΙΑΣ)”
  1. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ ΑΑ και Στεφανος Ατσαλος

    …ουφ !
    Κάτι πρέπει να γράψω και ως …ως αδμινιστρεϊτορ αυτού του βλογ…
    Τέλος καλά, όλα καλά πυο λέγατε και σεις Στέφανε …παλιά.
    Να παραμείνεις μαζί μας ΑΑ, χαιρόμαστε να σε ακούμε.

  2. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ AA

    Ειναι η τελευταια φορα που επανερχομαι στο θεμα.
    Για μενα η ανταλλαγη θεσεων και αποψεων-διοτι ετσι τα θεωρω- εληξε.
    Να εισε παντα καλα και να ερχεσε κοντα μας οπως και εγω ερχομαι στο ιστολογιο σου και ας μη γραφω.
    Ζητησε , αν θελεις, και το mail μου και ειμε ετοιμος να σου απαντω καθε μερα στις ερωτησει σου, αν γνωριζω φυσικα.
    Θα χαρω πολυ να «ερθουμε πιο κοντα» διοτι εχεις να δωσεις πραγματα.

  3. Ο/Η AA λέει:

    Αγαπητέ κ. Άτσαλε

    Κοιτάμε τα πράγματα απο διαφορετική σκοπιά και δυστυχώς η συζήτηση κλιμακώθηκε…στραβά χωρίς λόγο 🙂

    «You got that right…και απορω γιατι το βρισκεις απογοητευτικο?»
    Σας διαβεβαιώ οτι όποιος επιζεί του Ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και φθάνει στο 12o χρόνο προαιρετικών σπουδών δεν περιμένει τίποτα έτοιμο.

    Το απογοητευτικό ήταν στο οτι κατάλαβα τι εννοούσατε με την απάντηση σας στο πρώτο σχόλιο μου…….και χωρίς να έχουμε ξαναεπικοινωνήσει κιόλας!

    Το «Μάθε μόνος σου» είναι απο τις καλύτερες τακτικές και οι self motivated άνθρωποι το έχουν έμφυτο. Όμως γενικά, ενέχει δυο κινδύνους. Ο ένας είναι της απογοήτευσης και ο άλλος είναι να μάθεις κάτι «στραβά». Θα το αφήσω εκεί γιατί είναι μεγάλη κουβέντα.

    Απο τις τελευταίες γραμμές καταλαβαίνω οτι γράφετε έχοντας υπ’ όψην τους συναδέλφους σας (άρα ολίγον απο «συνάφι»), ένα σύνολο στο οποίο προφανώς δεν ανήκω.

    Να ‘τανε μαύρη η ώρα που ρώταγα για την υποπίεση δηλαδή 😀 😀 Αν και υποψιαζόμουν οτι μπορεί να γυρνούσε μια φτερωτή (όχι η υποπίεση η ίδια γιατί αυτή ρουφάει δεν φυσάει) το θεώρησα long shot. Ίσως επειδή η λειτουργία της μηχανής είναι παλμική (τουλάχιστον με λίγους κυλίνδρους), ίσως επειδή η δύναμη της υποπίεσης αλλάζει με το φορτίο και το ύψος……κι όμως τελικά έτσι δούλευε (!!!). Ωραίο κόλπο αλλά θα προτιμήσω το ηλεκτρικό…..(Μη στήσουμε καβγά για τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και τα μειονεκτήματα τους τώρα, θα είναι μεγάλο χτύπημα για ‘μένα 😀 😀 )

    Κανονικά εγώ έπρεπε να είμαι σε dogfighting mood, Mr Steve στους 3-5 C και τη βροχή του ανεμοδαρμένου Plymouth, εσείς έχετε καλοκαίρι στο Gaithersburg με τους 14 βαθμούς 😀

    Να είστε καλά.

  4. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ AA
    Δυστυχως επαληθευτηκα.Αν κανεις τον κοπο να ξαναδιαβασεις τα γραφομενα σου θα διαπιστωσεις οτι εγινες επικριτικος.
    Μας χωριζουν περιπου 30 χρονια και λογικο ειναι να θεωρουμε της «παλιας σχολης». Τι εννοω…..
    Οταν μεγαλωναν τα παιδια μου και αρχισαν να εχουν αποριες για…. διαφορα τους πηρα μια εγκυκλοπαιδεια. Πρωτον, διοτι δεν ηθελα να το παιζω σοφος και ξερολας. Δευτερον, διοτι μπορει να τους ελεγα λαθος πραγματα και τριτον και σπουδαιοτερο ηθελα να μαθουν να «ψαχνουν». Διοτι η μια σελιδα θα εφερνε την αλλη ,και την αλλη,και αυτο ηταν το ζητουμενο,να διαβαζουν.
    Αυτη ειναι η δικη μου θεωρια περι μαθησης.Σωστη η λαθος αυτη ειναι ,με αυτην πορευομαι τοσα χρονια.Θεωρω οτι πρεπει να μαθεις καποιον πως να διαβαζει.Οταν ρωτουσαν κατι ,τους εδειχνα την βιβλιοθηκη,αυτο εκανα στα παιδια μου.
    Εγραψες…“Μη τα θές όλα έτοιμα ψάξε κι εσύ να βρείς πως δουλεύουν τα πράγματα”
    You got that right…και απορω γιατι το βρισκεις απογοητευτικο?
    Αλλωστε,αυτο κανω οταν διαβαζω κατι. Προσπαθω να διασταυρωνω τα γραφομενα.
    Δεν εχω την δυνατοτητα να γνωριζω ποιοι διαβαζουν αυτην την ιστοσελιδα.Αρα, δεν απευθυνομαι στο συναφι μου.
    Ρωτησες…..»Και τότε ποιός είναι ο σκοπός των άρθρων;» Δεν αρθογραφω ουτε ειμε εμμισθος του ιστολογιου.Τις σκεψεις μου γραφω ,τις αναμνησεις μου μοιραζομαι ,τις αποριες μου εκφραζω,την τεχνολογια μεταφραζω,και επικοινωνω με ανθρωπους που τα ποδια τους πατανε εκει που καποτε πατησαν τα δικα μου. Αυτο κανω. Δεν διδασκω,δεν εκπαιδευω. Θεωρω αυτο το ιστολογιο εναν τοπο συναντησης παλαιων και νεων συναδελφων που καποτε τους ενωναν αλλα και τους ενωνουν κοινα πραγματα.
    Αυτα για τωρα, να εισε καλα.

  5. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ AA

    Ναι αναφέρεται και εκεί.
    Δεν σε αντιμετωπίζουμε ως ένα αναγνώστη μας »αρνητικό», αντίθετα έναν καλό μας και επικοδομητικής πρόθεσης φίλο.
    Νάσαι καλά και ευχαριστώ για το λινκ

  6. Ο/Η ΑΑ λέει:

    @ArmyAviator & κ. Άτσαλο

    Δεν έχω καμία αρνητική διάθεση.

    Ευχαριστώ πολύ για τα link. Αν δεν κάνω λάθος, ο έλεγχος που περιγράφετε αναφέρεται και στο PPL (Ολοκλήρωσα το πρώτο βιβλίο πριν απο κανα δυό χρόνια, αλλά η Αγγλία φαίνεται να είναι απο τις ακριβότερες χώρες για να πάρει κανείς το PPL).

    Όσο για τη πυξίδα, ένα πολύ καλό βιβλίο το οποίο λέγεται «Compass» κάποιου κυρίου Alan Gurney, εξηγεί την εξέλιξη του οργάνου απο τότε που ήταν ένα κομάτι «μέταλο» πάνω σε φελό, μέχρι τα γυροσκόπια Laser και τα ραδιοβοηθήματα. Ένα μεγάλο μέρος του βιβλίου είναι αφιερωμένο στα σφάλματα και τα προβλήματα που έχει η χρήση της πυξίδας μέσα σε μεταλικά σκάφη και τα μέτρα για να μειωθούν αυτά τα σφάλματα. Η παρατήρηση μου ήταν βασισμένη σε αυτό (http://www.amazon.co.uk/Compass-Story-Exploration-Innovation-Gurney/dp/0393050734/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1225361257&sr=8-1)

    Να είστε καλά.

  7. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ Στεφανος Ατσαλος και
    @ ΑΑ

    Θα ήθελα να παρέμβω »πυροσβεστικά».
    Θεωρώ ότι η αγωνά για μάθηση, του ΑΑ, είναι σεβαστή από το ιστολόγιο και από σένα Στέφανε.
    Άρα, δεν υπάρχει λόγος »αντιπαραθέσεων.

    Για σένα ΑΑ, απλά να σου δώσω την πληροφορία ότι η μαγνητική πυξίδα, είναι το μόνο αξιόπιστο – backup – σύστημα ναυτιλίας πάνω στα αεροπορικά μέσα. Έχει βέβαια και αυτό τις μικροαδυναμίες του, γιατί θέλει μια φορά τον χρόν calibration στο εργαστήριο, και εκ φυσικών δεδομένων, έχει για μας που πετάμε στο Βόρειο ημισφαίριο, προπορία (στις στροφές) όταν κανείς πετά σε πορεία από 0 έως 180 μοίρες και βραδυπορεία, όταν πετά από 181 μέχρι 359 μοίρες. Αυτό βέβαια δεν είναι πρόβλημα, μια που είναι γνωστό σε όλους όσους έχουν περάσει τη θεωρία της ραδιοναυτιλίας.
    Τώρα σε ότι αφορά την αξιοπιστία της, ναι είναι μεγάλη. Θα σου δώσω ένα απλό παράδειγμα για να γίνω πιο σαφής.
    Όταν είναι να πετάξεις με κανώνες πτήσεως δι΄οργάνων (ΠΔΟ) ένας από τους ελέγχους που πρέπει να κάνεις πριν την απογείωση, είναι να δεις πια είναι η διαφορά των ενδείξεων, μεταξύ της μαγνητικής πυξίδας και ενός άλλου οργάνου (ηλεκτρικού με γυροσκόπιο κ.λ.π) του RMI. Εάν η διαφορά είναι μεγαλύτερη από + ή – 3 μοίρες, δεν πρέπει – νομότυπα – να απογειωθείς, αν προηγουμένως δεν ρυθμίσεις τον RMI.
    Για περισσότερα σε ότι αφορρά τον RMI, μπορείς να επισκεφθείς τη σελίδα http://www.allstar.fiu.edu/aero/RMI.htm.
    Αλλά θα έλεγα ότι μπορείς να βρεις θησαυρό πληροφοριών για όλα τα θέματα που γυρνούν γύρω από γυροσκόπια, μαγνητικές πυξίδες κ.λ.π στον αμερικάνικο κανονισμό FM 1-240, INSTRUMENT FLYING AND NAVIGATION FOR ARMY AVIATORS, που μπορείς να τον κατεβάσεις από τη διεύθυνση http://www.autorotate.org/FM1-240.pdf.
    Εκεί λοιπόν μπορείς αν θέλεις να διαβάσεις chapter 2 όπου γράφονται όλα.
    Ελπίζω να βοήθησα λίγο.
    Σας ευχαριστώ και τους δύο

  8. Ο/Η ΑΑ λέει:

    Αγαπητέ κ. Άτσαλε

    Σας ευχαριστώ για την απάντηση και τώρα καταλαβαίνω το νόημα των τελευταίων γράμμων…το οποίο είναι και απογοητευτικό καθότι μου λέτε «Μη τα θές όλα έτοιμα ψάξε κι εσύ να βρείς πως δουλεύουν τα πράγματα»

    Προφανώς δεν γνωριζόμαστε καλά και υποθέτετε τις ελάχιστες γνώσεις αν κρίνω απο το «και τα πλεον συγχρονα αεροπλανα διαθετουν πυξιδα»…Και καλά κάνετε. Ο ΑΑ οτι ξέρει το έχει μάθει πρωτίστως απο τα βιβλία, τις επιδείξεις, τα journals (όχι αυτά που κυκλοφορούν στα περίπτερα), τον πατέρα του, κλπ.

    Η γνώση λοιπόν υπάρχει (κι όπου δεν υπάρχει βρίσκεται). Αυτό που δεν υπάρχει είναι η εμπειρία. Δεν έχω καλιμπράρει ποτέ πυξίδα, δεν έχω «χάσει» το γυροσκόπιο..Δεν το έχω δεί κάν απο κόντα.

    Εδώ νομίζω οτι έρχετε ο δικός σας ρόλος. Η πρώτη γραμμή στην απάντηση σας είναι «Ο σκοπος μου δεν ειναι να κανω μαθημα σε κανεναν.». Και τότε ποιός είναι ο σκοπός των άρθρων;

    Αν γράφετε για «το συνάφι» τότε είναι χαμένος κόπος, τα ξέρουν ήδη.

    Αν γράφετε για τους «άσχετους» (σαν τον ΑΑ) τότε ο σκοπός είναι να τους «εμπνεύσετε» και να τους «υποψιάσετε». Και αυτό σίγουρα δεν σημαίνει «τεχνικές απαντήσεις και διαδικασίες πτήσεως».

    Εγώ θα τη βρώ την άκρη με το Vacuum Pump, ευχαριστώ για την ορολογία κιόλας, δεν την είχα συναντήσει σε σχέση με το γυροσκόπιο που είχα την εντύπωση οτι είναι πάντα ηλεκτρικό ή μηχανικό.

    Θα μπορούσατε όμως να συμπεριλάβετε και ένα link πρός την εξήγηση του αλλά και μέσα στο άρθρο πρός σοβαρές τοποθεσίες στο internet που μπορεί να μάθει κανείς περισσότερα για αυτά στα οποία κάνετε μια καλή εισαγωγή. Και να αναφέρετε κυρίως πράγματα απο τη δική σας εμπειρία όπως ας πούμε αυτό με το κατσαβίδι.

    Η ερώτηση δεν πηγάζει απο βαρεμάρα, πηγάζει απο απορία και αν κάτι είναι «παθητικό» αυτό είναι το μονόδρομο διάβασμα, όχι ο διάλογος.

    Τα παραπάνω δεν τα γράφω με τη πρόθεση της αντιπαράθεσης φυσικά αλλά όπως λέω και παραπάνω γιατί δεν θέλω να μένουν εντυπώσεις ιδιαίτερα όταν υπάρχουν καλές προθέσεις.

  9. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ AA

    Ο σκοπος μου δεν ειναι να κανω μαθημα σε κανεναν.
    Δεν μπορω να χρησιμοποιω το ιστολογιο για τεχνικες απαντησεις και διαδικασιες πτησεως, ρυθμισεις οργανων και διορθωσεις.Μπορεις ομως απο μονο σου να διαβασεις την λειτουργια των Vacuum Pumps.Οσο για την ακριβεια των πυξιδων θα πρεπει να αναθεωρησεις την αποψη σου διοτι ακομη και τα πλεον συγχρονα αεροπλανα διαθετουν πυξιδα.Ετσι για την ιστορια να σου πω ,με δυο λογια, οσα χρονια πετουσα, ειχα μεσα στο πορτοφολι μου ενα μικρο κατσαβιδι απο χαλκο (3 εκατοστα περιπου) αγορασμενο απο Αμερικη και καθε φορα που εκανα μεγαλο ταξειδι οταν τροχοδρομουσα στον παραλληλο με τον διαδρομο τροχοδρομο εκανα ελεγχο της πυξιδας και οταν ευθυγραμιζομουν με τον διαδρομο μια τελευταια ματια για την αντιθετη πορεια.(διαδρομος και τροχοδρομος εχουν διαφορα 180 μοιρων)Αν χρειαζοταν λοιπον εκανα διορθωση.Το υψος οπως εγραψα δεν παιζει ρολο.Τελευταια να σου πω το εξεις. Το γυροσκοπιο για να ειναι αξιοπιστο πρεπει να «πιασει» τις στροφες που απαιτειται και κυμαινονται απο 15 εως 20 χιλιαδες. Μια μικρη αυξομιωση του ηλεκτροκινητηρα -αν εργαζεται ηλεκτρικα- δεν επηρρεαζει την αξιοπιστια του γυροσκοπιου. Αλλωστε αν «χασεις»το alternator που ειναι η «μηχανη» παραγωγης ηλεκτρικου ρευματος εχεις την μπαταρια για καποιο χρονικο διαστημα.Ακολουθει τεχνικη προσγειωση.
    Ελπιζω να σου εδωσα το εναυσμα για διαβασμα.

  10. Ο/Η AA λέει:

    Χαίρετε και πάλι.

    Θα τα πάρω ένα-ένα καθώς δεν θέλω να μένουν άσχημες εντυπώσεις ειδικά όταν υπάρχουν καλές προθέσεις:

    1) ΟΚ

    2) ΟΚ

    3) Το «Περισσότερο Ουρανό» το ανέφερα λόγω του οτι το Almanac περιέχει επίγειες μετρήσεις, άρα και τη γωνία ενός αστεριού τη συγκεκριμένη ώρα όπως το βλέπει κανείς απο το έδαφος. Εκτός και αν υπάρχει πίνακας με τον οποίο μπορείς να διορθώσεις καθ’ ύψος «αυτόματα», πράγμα το οποίο θα αγνοούσα.

    4) Ο ουρανός όντως δεν αλλάζει τόσο γρήγορα με 120-180 κόμβους αλλά η θέση που προκύπτει μετά τους υπολογισμούς πρέπει να διορθωθεί με βάση τη ταχύτητα και τη κατεύθηνση για να βρεθεί η τρέχουσα θέση. Δύο-τρείς μετρήσεις που πάρθηκαν διαφορετική στιγμή και άρα σε διαφορετική θέση «θολώνουν» το στίγμα αλλά στη μέση του πουθενά είναι μάλλον καλύτερο απο το τίποτα :-).

    5) OK

    6) Πώς δουλεύει το γυροσκόπιο με την υποπίεση; (Δεν το έχω υπ’ όψην μου) Σχετικά με αυτό που έγραψα: «Μοτέρ» όπως Ηλεκτροκινητήρας. Ο ηλεκτροκινητήρας περιστρέφει ένα (ή περισσότερα) βολάν και στηρίζεται μέσω ενός πλαισίου (gymbal) με έδρανα στο σταθερό κομάτι. Αν αλλάξουν οι στροφές του ηλεκτροκινητήρα ή σβήσει τελείως η διαφορά στη στροφορμή θα δημιουργήσει σφάλματα ή το γυροσκόπιο θα χάσει τελείως τον προσανατολισμό του.

    7) Αυτό για τη περιοδική διόρθωση με τη πυξίδα δεν το ήξερα και μου κάνει λίγο εντύπωση καθώς η μαγνητική πυξίδα δεν είναι απόλυτα ακριβής (μέσα σε μεταλικό αεροσκάφος, με πολλά μεταλικά κινούμενα μέρη, κλπ) και τα σφάλματα της επαναρύθμισης προστίθενται. Είχα την εντύπωση οτι το γυροσκόπιο βρίσκεται σε κλειστό περιβάλλον και μπορεί να επαναρυθμιστεί μόνο στο έδαφος.

    8) Προφανώς διαφωνείτε με την άποψη του backup όταν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα έχουν αποτύχει (; )

    Το «ο κ. Άτσαλος ξαναχτυπά» το έγραψα χαριτολογώντας.

    «Καιρος ειναι να γραφετε ολοι και να μην ειστε τοσο “καναπεδατοι” εως παθητικοι σε ενα ιστολογιο ,το οποιο ειναι στην ουσια ,ενα ατυπο μεσον επικοινωνιας. Και προπαντων οχι επικριτικοι διοτι και οι κρινοντες….κρινονται.»
    Ελπίζω αυτό το σημείο να μην προέκυψε απο το τελευταίο σχόλιο μου (ή το τελευταίο post στο δικό μου blog). Ομολογώ οτι δεν το καταλαβαίνω.

  11. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ Army Aviator

    Ευχαριστω για την διορθωση του κειμενου, επρεπε να γινει….

    Αλλωστε,αυτο ειναι η ομορφια της μαθησης…..

  12. Ο/Η Army Aviator λέει:

    @ AA & Στεφανος Ατσαλος

    Εφόσον συμφωνείτε στην μετάφραση θα αλλάξω το Αδρανές σε Αδρανιακό, που και γω το βλέπω πιο σωστό.
    Ευχαριστώ σας.

  13. Ο/Η Στεφανος Ατσαλος λέει:

    @ ΑΑ
    Μερικες απαντησεις στις παρατηρησεις σου.
    1. Αδρανιακο συστημα ειναι πραγματι η σωστη μεταφραση.
    2. Σιγουρα χρειαζονται υπολογισμοι μετα τις «διοπτευσεις» διαφορετικα δεν μπορεις να βγαλεις το στιγμα σου.Οχι μονο αυτο ,αλλα και επιπλεον μετρησεις για επαληθευση.
    3. Οσο ουρανο και να «βλεπει» το αεροπλανο χρειαζεται το κοντυνοτερο προς αυτο αστερι για τις μετρησεις του.
    4. Η ταχυτητα δεν παιζει ρολο.
    5. Το Dakota δεν εχει συμπιεζομενη καμπινα.
    6. Το γυροσκοπιο «δουλευει» με υποπιεση.Σε καποια αεροπλανα δουλευει και ηλεκτρικα.
    Κατι εγραψες για τα μοτερ.Αν εννοεις τους κινητηρες ,λιγο σε νοιαζει για το γυροσκοπιο διοτι εισε σε φαση αναγκαστικης.Εκτος και αν με την λεξη μοτερ εννοεις κατι αλλο.
    7.Για να κανεις reset το γυροσκοπιο το κανεις με την πυξιδα σου.Αλλωστε αυτο ειναι και μια διαδικασια που την κανεις καθε 10-15 λεπτα οταν εισε εν πτηση εκτος και να το αεροπλανο διαθετει «slaved gyro» που δεν χρειαζεται περα
    αιτερω ρυθμισεις διοτι αυτος ο τυπος γυροσκοπιου δεν «χανει».
    8. Για τα ερωτηματα που θετω ειναι απλα για να προβληματιστουμε. Αν ειχα τις απαντησεις δεν θα καθομουν στην καρεκλα που καθομαι αλλα σε καποια αλλη.
    Και τελευταια απαντηση στο » ο κ.Ατσαλος ξαναχτυπα» Εφοσον ο διαχειριστης αυτου του ιστολογιου το επιτρεπει εγω θα «χτυπω» οταν εχω να πω κατι νεο η παλιο.Καιρος να αρχισουν να «χτυπουν» ολοι και εσυ για να βγαλουμε κατι καλο.Καιρος ειναι να γραφετε ολοι και να μην ειστε τοσο «καναπεδατοι» εως παθητικοι σε ενα ιστολογιο ,το ο
    οποιο ειναι στην ουσια ,ενα ατυπο μεσον επικοινωνιας.
    Και προπαντων οχι επικριτικοι διοτι και οι κρινοντες….κρινονται.
    Λαθη μπορει να γινουν ακομη και ανακριβειες μπορει να γραφτουν. Εξαρταται απο ποια γωνια βλεπει καποιος τα γεγονοτα και την ενημερωση που εχει.

  14. Ο/Η ΑΑ λέει:

    Και μια απορία που ξέχασα να συμπεριλάβω στο προηγούμενο σχόλιο μου.

    Αν το αεροσκάφος έχανε το ηλεκτρικό σύστημα για ένα μικρό χρονικό διάστημα για οποιοδήποτε λόγο, πώς έκανες reset το μηχανικό γυροσκόπειο το οποίο απο τη στιγμή που σταμάτησαν τα μοτέρ του (ή ακόμα κι αν αλλάξουν ταχύτητα για λίγο) μπορεί να δείχνει όπου θέλει;;;

    Ή μήπως το θεωρούσες «χαμένο» και πήγαινες με τη πυξίδα;

  15. Ο/Η ΑΑ λέει:

    Χαίρετε…Ο κ. Άτσαλος ξαναχτυπά 🙂

    Πολύ καλό και περιεκτικό το αφιέρωμα…Επιτρέψτε μου παρακαλώ 2 παρατηρήσεις.

    1) Νομίζω οτι το Inertial Navigation System θα έπρεπε να μεταφραστεί ώς «Αδρανιακό Σύστημα Ναυτιλίας». Δεν είναι ιδιότητα του συστήματος αλλά λειτουργία του και έτσι κι αλλιώς είναι οτιδήποτε άλλο εκτός απο αδρανές 😀

    2) Για να ρωτάτε εσείς κάτι ξέρετε, αλλά όσο αφορά το Celestial Navigation, νομίζω οτι η σκέψη πίσω απο αυτό είναι οτι τα ηλεκτρονικά συστήματα παρ’ όλο που βελτοιώνοντε με πολύ γρήγορους ρυθμούς τείνουν να παθαίνουν βλάβες ή να «παρεμβάλοντε»…και δυστυχώς συνήθως οι βλάβες τυχαίνουν τη στιγμή που τα χρειάζεσαι πιο πολύ :-). Η μαγνητική πυξίδα, ο χάρτης και η Ναυτιλία εξ αναμετρήσεως….τα βασικά δηλαδή, είναι ανεκτίμητα σε τέτοιες περιπτώσεις. Και όταν δεν έχεις άλλο σημείο αναφοράς εκτός απο τα αστέρια τότε ο εξάντας μαζί με το almanac και το χρονόμετρο είναι «αναγκαίο κακό»

    Θα ήθελα ακόμη να πώ όσο αφορά το Celestial Navigation οτι ο Εξάντας και το almanac είναι η μισή ιστορία…η ρομαντική της άποψη ίσως :-D.

    Απο τη στιγμή που θα γίνουν οι δύο-τρείς μετρήσεις πρός τα επιλεγμένα ουράνια σώματα αρχίζει μια σειρά υπολογισμών που σαν σκοπό έχουν ουσιαστικά να διορθώσουν το στίγμα λαμβάνοντας υπ’ όψην το ύψος της παρατήρησης απο την «νοητή» επιφάνεια της θάλασσας, τη ταχύτητα με την οποία κινείτε το σκάφος, τα σφάλματα του οργάνου και το γεγονός οτι το almanac περιέχει μετρήσεις σε συγκεκριμένες ώρες (άρα οτιδήποτε ενδιάμεσα θα πρέπει να το υπολογίσει κανείς με interpolation…(άλλη μια πηγή σφάλματος). Και όλες αυτές οι διορθώσεις επί το πλήθος των μετρήσεων (συνήθως 3)

    Το άξιο θαυμασμού είναι οτι οι πλοηγοί του «παλιού καιρού» έβγαζαν αυτούς τους υπολογισμούς σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

    Λαμβάνοντας στίγμα σε αεροπλάνο πιστεύω οτι θα είναι ακόμα πιο δύσκολο καθώς θα κινήται με μεγαλύτερη ταχύτητα (απ’ ότι ένα yacht για παράδειγμα) και είναι πολύ πιο ψηλά (οπότε βλέπει περισσότερο ουρανό απο τον συγγραφέα του almanac που το έχει φτιάξει με επίγειες παρατηρήσεις)….έχεις όμως και την επιλογή να πάς πάνω απο τα σύννεφα (αν είναι χαμηλά, μια και η Dakota δεν είχε «συμπιεσμένη» καμπίνα…ή μήπως είχε; ) και να πάρεις τελικά το στίγμα αντί να περιμένεις να καθαρίσει ο ουρανός 😀

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2009.

    Δεκέμβριος 2009

    Νοέμβριος 2009

    FOD 2009_11

    Οκτώβριος 2009

    HUMAN FACTOR

    Σεπτέμβριος 2009

    DAZZLERS 1

    Αύγουστος 2009

    dynamic rollover poster greeka

    ΙΟΥΛΙΟΣ 2009

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΕΙΣΑΙ ΤΟΣΟ ΧΑΖΟΣ ΟΣΟ ΦΑΙΝΕΣΑΙ..!!!

    ΙΟΥΝΙΟΣ 2009

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟΤΗΤΑΣ ΑΕΡ. ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ

    ΜΑΪΟΣ 2009

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΚΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

    ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    Η ΣΥΜΜΟΡΙΑ ΤΩΝ 12.

    ΜΑΡΤΙΟΣ 2009

    T/R+TREE = TROUBLE !

    T/R+TREE = TROUBLE !

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2013.

    Ιανουάριος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2013

    ΠΟΣΤΕΡ ΦΕΒ 2013

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2013

    Χωρίς τίτλο2

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Μάϊος 2013

    ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΒΕΓΓΑΛΙΚΩΝ002

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2013

    Χωρίς τίτλο

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Οκτώβριος 2013

    cf87cf89cf81ceafcf82-cf84ceafcf84cebbcebf2Hires εδώ

    Νοέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2013

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2010.

    Δεκέμβριος 2010


    Νοέμβριος 2010


    Οκτώβριος 2010

    Σεπτέμβριος 2010

    Αύγουστος 2010

    Ιούλιος 2010

    Ιούνιος 2010


    Μάϊος 2010

    Απρίλιος 2010

    Μάρτιος 2010

    Φεβρουάριος 2010

    Ιανουάριος 2010


    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2014.

    Ιανουάριος 2014

    Poster_2014-01Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάρτιος 2014

    Χωρίς τίτλο1Hires εδώ

    Απρίλιος 2014

    Χωρίς τίτλο3Hires εδώ

    Μάϊος 2014

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2014

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2014

    Χωρίς τίτλο2Hires εδώ

    Αύγουστος 2014

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2014

    ΠΟΣΤΕΡ ΟΚΤ

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2014

    Hires εδώ

    Δεκέμβριος 2014

    Poster_2014-12

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2011.

    Δεκέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Νοέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Οκτώβριος 2011

    HiRes εδώ

    Σεπτέμβριος 2011

    HiRes εδώ

    Αύγουστος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούλιος 2011

    HiRes εδώ

    Ιούνιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάϊος 2011

    HiRes εδώ

    Απρίλιος 2011

    HiRes εδώ

    Μάρτιος 2011

    HiRes εδώ

    Φεβρουάριος 2011

    HiRes εδώ

    Ιανουάριος 2011

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2015.

    Ιανουάριος 2015

    2015-1 ΠΟΣΤΕΡ1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2015

    2015-2 POSTERHires εδώ

    Μάρτιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Απρίλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Μάϊος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούνιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Ιούλιος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Αύγουστος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Σεπτέμβριος 2015

    8415961Hires εδώ

    Νοέμβριος 2015

    Χωρίς τίτλοHires εδώ

    Δεκέμβριος 2015

    keep-calm-and-have-a-safe-flight-45Hires εδώ

  • ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2012.

    Δεκέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Νοέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Οκτώβριος 2012

    Hires εδώ

    Σεπτέμβριος 2012

    Hires εδώ

    Αύγουστος 2012

    Hires εδώ

    Ιούλιος 2012

    Hires εδώ

    Ιούνιος 2012

    Hires εδώ

    Μάιος 2012

    Hires εδώ

    Απρίλιος 2012

    Hires εδώ

    Μάρτιος 2012

    Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2012

    Hires εδώ

    Ιανουάριος 2012

    HiRes εδώ

    ΤΑ ΠΟΣΤΕΡ ΤΟΥ 2016.

    Ιανουάριος 2016

    Poster_2016-1Hires εδώ

    Φεβρουάριος 2016

    2016-2 POSTERHires εδώ

Αρέσει σε %d bloggers: