ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ MUSKETEER- ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Στις παραπάνω δύο φωτογραφίες φαίνεται το Α/Δ της Λευκωσίας στη Κύπρο, και οι προετοιμασίες για φόρτωση των ανδρών της 3ης Ταξιαρχίας Commando, για τη ρίψη στο Πορτ Σάιντ.
Στις 0444 της 5 Νοεμβρίου 1956, πραγματοποιήθηκε η ρίψη 600 αλεξιπτωτιστών που κατέλαβαν το Α/Δ El Gamil. Η επιχείρηση χωρίς σοβαρή αντίσταση, ολοκληρώθηκε μέχρι το απόγευμα της ίδιας μέρας.
Στη παραπάνω φωτογραφία άνδρες της 45 Μονάδας του Βασιλικού Σώματος Πεζοναυτών της Μ. Βρετανίας εκτελούν έφοδο από αέρα για κατάληψη του δικού τους ΑΝΣΚ στο Πορτ Σάιντ, με ελικόπτερα Sycamore και Whirlwind τα οποία απογειώθηκαν από τα πλοία HMS Theseus και Ocean, 6 November 1956. (Topham Picturepoint)
Την επομένη, 6 Νοεμβρίου 1956 στις 0800 εκτοξεύθηκε συνδυασμένη αποβατική και αεραποβατική – με ελικόπτερα – ενέργεια, στον αγγλικό τομέα. Ο ΑΝΣΚ της αεροκίνητης δύναμης ήταν η ενίσχυση της 3ης Ταξιαρχίας Commando, που είχε καταλάβει την προηγούμενη το Α/Δ El Gamil.
Το πρώτο κύμα των Ε/Π απογειώθηκε από δύο πλοία του Βρετανικού Π.Ν, που βρισκόταν στα ανοικτά του Πορτ Σάιντ, μετέφερε 45 άνδρες και πετώντας χαμηλά προσγειώθηκε σε μία ΖΠ/Γ, στην ουσία μια αλάνα, κοντά στο άγαλμα του Ferdinand de Lesseps, του κατασκευαστή της διώρυγας του Σουέζ. Η όλη αερομεταφορά των 415 ανδρών και των 25 τόνων εφοδίων Α΄ κλιμακίου, ολοκληρώθηκε σε μία ώρα και 45 λεπτά.
Την αεροκίνητη δύναμη αποτελούσαν περίπου 415 άνδρες της 45 Μονάδας του Βασιλικού Σώματος Πεζοναυτών της Μ. Βρετανίας και από πλευράς Ε/Π, 8 Westland Whirlwind Mark 2 της 845 Naval Air Squadron που είχαν ενισχυθεί και από 8 Ε/Π Westland Whirlwind Mark 2 και 6 Ε/Π Bristol Sycamore της RAF και της Μικτής Πειραματικής Μονάδας Ελικοπτέρων. Σύνολο 22 Ε/Π.
Τα Ε/Π, βέβαια είχαν περιορισμένες δυνατότητες και πολύ μικρό ωφέλιμο φορτίο. Τα Ε/Π Westland Whirlwind Mark 2, μετέφεραν πέντε άνδρες με το φόρτο τους ενώ τα Ε/Π Bristol Sycamore, από τρεις. Εκείνο που έσωζε και τα Ε/Π αλλά και τους στοιβαγμένους σε αυτά άνδρες ήταν η ολιγόλεπτη πτήση από τα πλοία στη ΖΠ/Γ.
Τα Ε/Π, είχαν οργανωθεί σε τέσσερεις σχηματισμούς των 22 Ε/Π κάθε ένας. Κάθε σχηματισμός μπορούσε να μεταφέρει 120 άνδρες με το φόρτο τους. Μετά τη προσγείωση των σχηματισμών, τα Ε/Π επέστρεφαν στα πλοία για τους επόμενους φόρτους και όταν ολοκληρώθηκε η αερομεταφορά των ανδρών συνέχισαν μεταφέροντας εφόδια και υλικά. Κατά την επιστροφή τους για τον επόμενο κύκλο, μετέφεραν στα πλοία τραυματισμένους άνδρες.
ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΕΩΣ
Ο Διοικητής της 45 Μονάδας του Βασιλικού Σώματος Πεζοναυτών της Μ. Βρετανίας, Αντισυνταγματάρχης Norman Tailyour μία ώρα πριν από την ώρα απογειώσεως των σχηματισμών, σηκώθηκε με ένα Ε/Π για να αναγνωρίσει κατάλληλη ΖΠ/Γ για τη Μονάδα του. Επειδή είχε προηγηθεί προπαρασκευή πυρών ναυτικού πυροβολικού, πολλά ήταν τα κτήρια στη παραλιακή πόλη που καιγόταν και γενικά η ατμόσφαιρά ήταν γεμάτη καπνούς.
Η επιλογή που έγινε από τον χάρτη ήταν, το Στάδιο της πόλης και αυτό πήγε να αναγνωρίσει, αλλά μόλις και μετά βίας κατόρθωσε να απογειωθεί από αυτό, μέσα από τα καταιγιστικά πυρά των Αιγυπτίων. Επιστρέφοντας στα πλοία, έκανε μια βιαστική αναγνώριση και επέλεξε – χωρίς να μπει σε ιδιαίτερες αναγνωρίσεις – έναν ανοικτό χώρο νοτιοδυτικά του αγάλματος του Ferdinand de Lesseps και κοντά στο Casino Palace Hotel.
Συνέχεια στο : ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ MUSKETEER-ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ